Pagina 1 van 2
0148 diverse typen woningen langs een kanaaltje
Geplaatst: ma mar 10, 2008 8:54 pm
door Arnold Tak
links bij de zonneschermen is een winkel
links van de schoorpaal is een gebouw met een torentje te zien, vermoedelijk een kerkgebouw
in het water een tweetal verwaarloosde vaartuigen
3 extra detailscans HERKANSING
Geplaatst: di okt 13, 2009 3:20 pm
door Arnold Tak
een tweede leven voor dit ZP.
Het eerste huis links ligt niet op de rooilijn met de ernaast liggende huizen, deze liggen namelijk iets terug.
Dan lijkt het verder wel of er tussen de 2 verkeersborden (waarschuwingsborden) wellicht een school ligt en dat het wegverkeer hiervoor wordt gewaarschuwd
op de achtergrond een kerkgebouw
in het water liggen 2 schepen die daar ongebruikt lijken te vergaan
ik zal nog apart een detailscan plaatsen van de lantaarnpaal. Ik kan namelijk maar 3 detailscans tegelijk plaatsen.
detaislscan lantaarnpaal
Geplaatst: di okt 13, 2009 3:24 pm
door Arnold Tak
er heeft ooit iemand tegen me gezegd dat het mogelijk in Nood-Holland moet worden gezocht, maar ja, ..... ??
Geplaatst: di okt 13, 2009 4:16 pm
door jan spoolder
http://www.postcardsfrom.nl/ Zoek op Dedemsvaart, 190222
Volgens mij is het (de) Dedemsvaart, het water heet ter plekke de Hoofdvaart. Ik meen de winkel links met het mansardedak evenals het pand met de 2 puntdaken daarnaast in de verte te herkennen. Ik zal nog zoeken naar beter bewijs...
aanvullende info en extra scan
Geplaatst: di okt 13, 2009 4:34 pm
door Arnold Tak
ik zie helemaal rechts een wit houten bruggetje
Geplaatst: di okt 13, 2009 5:44 pm
door jan spoolder
Bij nader inzien twijfel ik toch aan mijn eerdere suggestie Hoofdvaart te Dedemsvaart.
Volgens de kadastrale kaarten stonden hier wel degelijk ook een kerk en een school zo'n 6 of 7 kavels van elkaar. Maar dan zouden er ook tramrails moeten liggen langs de vaart en daarvoor is de oever te smal. Het water lijkt verderop een bocht te maken, en dat is ook niet zo in Dedemvaart...
Geplaatst: di okt 13, 2009 5:45 pm
door wijngaarden
klopt weer helemaal , een belangrijk extra bewijs is dat het huis met de dubbele puntdaken iets naar achterligt op beide kaarten , die combinatie kan geen toeval zijn .
Geplaatst: di okt 13, 2009 5:46 pm
door wijngaarden
Toch twijfel.
als het een hoofvaart is dan kunnen er geen stilstaande boten liggen .
het eerste huis met de arremansdak is in beide gevallen de hoek van het dak , iets verschillend
Geplaatst: di okt 13, 2009 7:22 pm
door jan spoolder
Ter hoogte van het dorp Dedemsvaart had het kanaal twee tracés. De Hoofdvaart was het zuidelijke, maar dat is volgens mij later in onbruik geraakt en zelfs gedeeltelijk gedempt, ten gunste van het noordelijke (langs de 'rollepaal'). Het is op zich dus niet onmogelijk dat in een deel van het kanaal afgedankte boten lagen.
Het lijkt trouwens wel of aan het door mij geplaatste eventuele 'bewijsfotootje' geknoeid is. Het lijkt wel of het huis met mansardedak, maar in ieder geval de twee spitse daken daarachter, er later in 'geplakt'zijn ... Overigens zie ik op die foto van de hoofdvaart ook geen tramrails langs het kanaal waar ik ze wel zou verwachten, en zo twijfelden we voort ...
Niet dedemsvaart
Geplaatst: wo okt 14, 2009 6:02 pm
door Martin Snuverink
In Dedemsvaart is juist de noordelijke vaart, de Langewijk gedempt.
De Hoofdvaart is gebleven; deze had al in 1904 aan beide zijden een weg, aan de noordzijde een verharde met stoomtram en aan de zuidzijde een onverharde weg. Dit past niet bij het zoekplaatje. De vaart op het zoekplaatje is half dichtgegroeid. De elektriciteitsleidingen lopen over de vaart heen. Deze vaart kan geen nautische betekenis meer hebben, wat ook blijkt uit de witte vaste brug verderop.
De Langewijk zou in principe wel een mogelijkheid. Deze had een weg met lintbebouwing aan de noordzijde. In 1954 waren de bruggen nog beweegbaar; in 1964 niet meer. Ook het kerkje is er niet te plaatsen. Dit kerkje lijkt wel een verbouwd woonhuis (deur plus 2 ramen, met grote vlagstok en klein klokkentorentje).
Uiteindelijk geloof ik dat we het niet in Dedemsvaart moeten zoeken.