0495 Fred. Hermanns in suikerwerken

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0495 Fred. Hermanns in suikerwerken

Bericht door Arnold Tak »

2 winkels van Fred. (Friedrich) Hermanns in suikerwerken
waar de dame alleen in de deuropening staat is een winkel gevestigd op huisnummer 67, waar man en vrouw staan op nr. 47
winkels waarschijnlijk in het grensgebied in Limburg
voor de deur van beide winkels zijn in het plaveisel diagonale lijnen te zien
Bijlagen
0495.jpg
0495.jpg (71.55 KiB) 1257 keer bekeken
0496.jpg
0496.jpg (76.53 KiB) 1252 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Zoeken in Maastricht.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0495

Bericht door Ingrid »

Dit ZPtje is ver weggezakt in de categorie 'onopgelost'. Ik heb het eerder gemist, maar ben geneigd het met Martin eens te zijn: dit kan heel goed het oude stadscentrum van Maastricht zijn, bv. Kleine of Grote Gracht, Muntstraat, Kleine of Grote Staat (zonder r!), Wolfstraat of nog iets anders. Genlias-Maastricht is nog niet ver genoeg om via de computer een aanwijzing te geven. Hermanns (met dubbele n) komt hier zeker voor, al is de sókkerbekkerfamilie Hermans bekender (voor de beste rijstevlaai of Misérable van de stad: Zakstraat). Enfin, dit wordt een tochtje naar het archief. :)
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0495

Bericht door Ingrid »

Dit ZPtje is ver weggezakt in de categorie 'onopgelost'. Ik heb het eerder gemist, maar ben geneigd het met Martin eens te zijn: dit kan heel goed het oude stadscentrum van Maastricht zijn, bv. Kleine of Grote Gracht, Muntstraat, Kleine of Grote Staat (zonder r!), Wolfstraat of nog iets anders. Genlias-Maastricht is nog niet ver genoeg om via de computer een aanwijzing te geven. Hermanns (met dubbele s) komt hier zeker voor, al is de bakkersfamilie Hermans bekender (voor de beste rijstevlaai of Misérable van de stad: Zakstraat). Enfin, dit wordt een tochtje naar het archief. :)
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0495

Bericht door Ingrid »

De foto met op de winkelruit het opschrift 'Friedrich Hermanns' is de oudste. Hier zijn man en vrouw te zien in de deuropening van hun eerste winkel aan de Grote Gracht nr. 47 te Maastricht. Het pand met 'Fred. Hermanns' lag iets hogerop: Grote Gracht nr. 67. De eigenaar staat als 'J.F. Hermanns, suikerwerker, Grote Gracht 47 (resp. nr. 67)' in het Maastrichts adresboek van 1926 (resp. 1929). Kennelijk ging het hem voor de wind en kon hij verhuizen naar het grotere pand verderop in de straat.
In het zuiden wordt tot op de dag van vandaag vaak de laatste voornaam als roepnaam gevoerd. Zo ook onze sókkerbekker. Dat hij van 'Friedrich' overstapte naar 'Frederik' zal wel ingegeven zijn door de tijdgeest.
Ik ben niet zo handig met fotograferen en bovendien is hier net de vastenavond in alle hevigheid losgebarsten. Deze oplossing moet het dus voorlopig doen zonder 'zichtbaar' bewijsstuk.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Maastricht, Grote Gracht 47 resp. 67 (1926 resp. 1929)

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, je tochtje naar het archief is zeer zeker lonend geweest. Wat een perfecte oplossing en wat een leuke beschrijving geef je erbij. Deze kaarten vinden een heel mooi plaatsje in mijn eigen collectie. Ik ben je reuze dankbaar. Mijn weekend kan al niet meer stuk. DANK DANK DANK Martin zat ook hier goed met zijn aanwijzing: Maastricht
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”