1067 Magasin Le Soutien


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van winkels die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1067 Magasin Le Soutien

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaarten
achterop een datumstempeltje: 11 juli 1916
kaarten zijn van de hand van: A. Hofma, Fotograaf, Meppel.
Bijlagen
1067.jpg
1067.jpg (108.92 KiB) 1753 keer bekeken
1067a.jpg
1067a.jpg (144.75 KiB) 1697 keer bekeken
Jacques Laureys
Junior Zoeker
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 25, 2008 9:49 pm

1067

Bericht door Jacques Laureys »

Beste Arnold,

Dit lijkt mij duidelijk de winkel van het Belgische vluchtelingendorp in Nederland tijdens de eerste wereldoorlog. Dit vanwege 1916, de aanwezigheid van militairen en de Franse tekst op de winkel.
Weet alleen niet meer uit mijn hoofd waar het Belgische dorp, speciaal voor de vluchtelingen gebouwd, nu precies was in Nederland. Waarschijnlijk niet ver van Meppel.
De huizen waren in ieder geval prefab, zoals we dat nu zouden zeggen.
Evers

1067 Magasin Le Soutien

Bericht door Evers »

Er waren in 1914-1918 in Nederland officiële 'burgervluchtoorden' (in de wandeling 'kampen' genoemd), militaire interneringskampen voor geallieerde militairen (Belgen en Engelsen) met bijbehorende vrouwenkampen en tal van plaatselijke inkwartieringen voor rijke rijken, arme rijken en stille armen. Die vrouwen'kampen' werden ingericht voor de echtgenoten en gezinnen van Belgische militairen die niet jarenlang van hun mannen/vaders gescheiden wilden zijn.
In 1916 had de situatie zich gestabiliseerd en waren er vier burgerkampen: Gouda, Uden, Ede en Nunspeet. Ik vermoed dat Jacques Laureys verwijst naar dit laatste kamp. De prefab bouwstijl van deze winkel, waarvan de naam zich laat vertalen tot 'De Steunpilaar' of 'Het houvast', is echter afwijkend van al deze kampen. Ik vermoed dat het hier gaat om het vrouwenkamp Elisabeth-Dorp, gevestigd bij (internerings-)Kamp Amersfoort-Zeist (zie de link http://www.wereldoorlog1418.nl (lezing vluchtelingen, dia's 072 en 073).
Niet geregistreerd

moensdorp

Bericht door Niet geregistreerd »

Gezien de bouwwijze van de loods zal het kamp moensdorp bij Oldebroek geweest zijn.
Zie de andere loodsjes op bijgaande link.

http://www.destentor.nl/algemeen/cultuu ... Veluwe.ece

Mvg W.Fennis
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Moensdorp of Leopoldsdorp

Bericht door Theo van Gijlswijk »

In kamp Leopoldsdorp bij Harderwijk stonden ook dezelfde type loodsjes barakken als op Moensdorp.
Zie: http: //www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/m ... /index.htm
onderste foto rechts.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Ik zie het net pas helaas.......gezien de geografische ligging van beide kampen is het niet vreemd dat er dezelfde bouwers bezig zijn geweest. ....even verder puzzelen dus....
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Zucht.....zie ik dat dezelfde ijverige barakkenbouwers ook in Elisabeth dorp bij Amersfoort zijn bezig geweest....
Nu kunnen we kiezen uit 3 exemplaren....

Mvg W.Fennis
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Op de beeldbank Eemland (Amersfoort) staan veel foto's van Elisabethdorp. Op foto nummer AFT002002068 komt een bord voor met de tekst Quartier le Soutien.

http://www.archiefeemland.nl/component/ ... ang,dutch/
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Dik,


Dat moet hem zijn.

Achterop deze kaart staat gedrukt: "Village Elisabeth-Dorp Amersfoort. Commission administrative des Ecoles du Travail et du Soutien. Beheer der Werkscholen en van den Steun."

Dit dorp in de Bokkeduinen was bestemd voor de opvang van de vrouwen en kinderen van geïnterneerde Belgische militairen. Lit. o.a.: "Amersfoort zoals het was", p. 79 e.v.. Daar is ook een plattegrond van het dorp te zien.


Mvg. W. Fennis
Ingrid

1067

Bericht door Ingrid »

Ik krijg de foto's van Eemland niet op het scherm, dus kan niet beoordelen of we nu de oplossing hebben.
Wel wil ik nog even terugkomen op de suggestie van dhr/mw Fennis. Als de foto op de genoemde site correct is beschreven, had Moensdorp een zelfde soort huisjes als Elisabethsdorp. Op de door mij genoemde 1914/1918-site wordt Moensdorp echter beschreven als '5 barakken met elk 20 kamers, 4 privaatgebouwen en een kolenbergplaats.'(Verdere faciliteiten bij de aangrenzende artillerieschool). Dat komt niet overeen met het formaat van de huisjes. In de zomer van 1916 is het vrouwenkamp Moensdorp - huizen/barakken en al - verplaatst naar Harderwijk en kreeg de naam Leopoldsdorp.
Resumerend: Elisabethsdorp gooit de hoogste ogen, maar het oorspronkelijke Moensdorp blijft een mogelijkheid vanwege de datering van het Zoekplaatje, en afhankelijk van de correcte beschrijving van de door Fennis bedoelde foto. Overigens was 'Le soutien' een algemene term, die in alle Belgische kampen kan zijn gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Winkels”