1148g spoorbrug enkel spoor


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1148g spoorbrug enkel spoor

Bericht door Arnold Tak »

de eigenaar van deze gastkaart (een ongelopen belijnde fotokaart) denkt zelf aan de spoorbrug bij Deventer of de Baanhoekbrug bij Sliedrecht/Dordrecht
ik heb ook de wapens op de brug gescand en een ander opvallend gegeven is de reddingsboei met H.IJ.S.M.
de ARBO-omstandigheden waren bij de Hollandsch IJzeren Spoorweg Mij. dus perfect geregeld
Bijlagen
1148g.jpg
1148g.jpg (144.93 KiB) 1422 keer bekeken
1148ga.jpg
1148ga.jpg (59.89 KiB) 1395 keer bekeken
1148gb.jpg
1148gb.jpg (63.76 KiB) 1381 keer bekeken
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

De Baanhoekbrug was van de SS en de Deventerbrug van de KNLS en vanaf 1920 van de HSM. Bron: Satationsweb.nl.
Niet geregistreerd

Zutphen?

Bericht door Niet geregistreerd »

Zo te zien bestaat de brug uit een beweegbaar gedeelte, waarscjijnlijk een hefbrug.
Ik vermoed dat dit de oude spoorbrug bij Zutphen over de IJssel is. Die was van de HIJSM. Een bewijsopname heb ik nog niet gevonden.
Martin Snuverink
Niet geregistreerd

spoorbrug

Bericht door Niet geregistreerd »

Niks ervan: de brug bij Zutphen lag in de SS-lijn Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle - Leeuwarden. Hij was wel enkelsporig maar was dubbelsporig van opbouw.
De enige echte eigen rivierbruggen van de HSM waren de dubbelsporige Rijnbrug bij Rhenen en de enkelsporige IJsselbrug te Deventer en die laatste is het niet. Die was veel breder en had een burger-rijvloer omdat er tussen het treinverkeer door ook wegvoertuigen overheen mochten.
De brug van het ZP heeft een werkbevloering van hout zoals toen gebruikelijk. Ik heb nog nooit een foto gezien van een ploeg die een reddingsboei bij zich had, maar wie weet. En dan: HIJSM op die boei?? Nee, het blijft gek. In die tijd deden maatschappijen nog zelf spooronderhoud, dat wel. Het onderhoudspersoneel had nog verstand van spoorse zaken.
De andere, kleinere bruggen van de HSM, maar ook die van de SS en de andere maatschappijen waren veelal dubbelsporig of er lagen twee enkelsporige bruggen naast elkaar (Zaltbommel, Hedel, Berkum) en dat is nu nog zo. Op het ZP zie je geen andere brug. Het is een oud plaatje, dat is ook belangrijk.
De HSM deed ook het onderhoud op de Staatslijnen waarop zij reed zoals op de Betuwelijn. De oude Baanhoekbrug over de Merwede tussen Sliedrecht en Dordrecht is een goede kanshebber. De brug bij Mook was weliswaar enkelsporig maar hier had de HSM het medegebruik van de bij de SS in onderhoud zijnde Maasbrug.
Ik zoek eerst naar plaatjes van de Baanhoekbrug. Pas op: je hebt niets aan de naoorlogse plaatjes want dat was niet de oorspronkelijke brug.
Niet geregistreerd

Brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Sorry, weer niet gemeld: vorige bericht: Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

Brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Sorry, Rijnbrug Rhenen was natuurlijk ook Staatsaanleg dus geen HSM. Sjoerd
Niet geregistreerd

Brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Het is inderdaad de Baanhoekbrug. Intypen Baanhoekbrug op Google levert een prachtige reportage van de oude oversapnningen.
Niet geregistreerd

Brug

Bericht door Niet geregistreerd »

Sorry: afzender: Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Wichor of Sjoerd jokt.

Bericht door Martin Snuverink »

Sjoerd, ik geloof je. Maar zou betekenen dat Wichor Bramer op zijn stationsweb (zie http://www.stationsweb.nl/lijnlijst.asp?lijn=76) onjuiste informatie heeft verschaft, waarop ik me heb gebaseerd.
Niet geregistreerd

Betuwelijn, thans Merwede-Lingelijn genoemd

Bericht door Niet geregistreerd »

Martin, ik zie dat Wichor uitgaat van de Staatsaanleg van deze lijn, maar hij is van meet af aan aan de HSM in exploitatie gegeven. Er was bij de aanleg HSM beveiliging en infra geïnstalleerd, net als op Schiedam - Hoek van Holland en Den Helder - Amsterdam. Seinen stonden rechts, HSM toestellen in de seinhuizen enz. enz. Dus wij jokken geen van tweeën. De veronderstelling alleen al...
Sjoerd
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”