Pagina 1 van 2

1148g spoorbrug enkel spoor

Geplaatst: di jan 13, 2009 11:05 am
door Arnold Tak
de eigenaar van deze gastkaart (een ongelopen belijnde fotokaart) denkt zelf aan de spoorbrug bij Deventer of de Baanhoekbrug bij Sliedrecht/Dordrecht
ik heb ook de wapens op de brug gescand en een ander opvallend gegeven is de reddingsboei met H.IJ.S.M.
de ARBO-omstandigheden waren bij de Hollandsch IJzeren Spoorweg Mij. dus perfect geregeld

Geplaatst: di jan 13, 2009 1:22 pm
door Niet geregistreerd
De Baanhoekbrug was van de SS en de Deventerbrug van de KNLS en vanaf 1920 van de HSM. Bron: Satationsweb.nl.

Zutphen?

Geplaatst: di jan 13, 2009 2:13 pm
door Niet geregistreerd
Zo te zien bestaat de brug uit een beweegbaar gedeelte, waarscjijnlijk een hefbrug.
Ik vermoed dat dit de oude spoorbrug bij Zutphen over de IJssel is. Die was van de HIJSM. Een bewijsopname heb ik nog niet gevonden.
Martin Snuverink

spoorbrug

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:39 pm
door Niet geregistreerd
Niks ervan: de brug bij Zutphen lag in de SS-lijn Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle - Leeuwarden. Hij was wel enkelsporig maar was dubbelsporig van opbouw.
De enige echte eigen rivierbruggen van de HSM waren de dubbelsporige Rijnbrug bij Rhenen en de enkelsporige IJsselbrug te Deventer en die laatste is het niet. Die was veel breder en had een burger-rijvloer omdat er tussen het treinverkeer door ook wegvoertuigen overheen mochten.
De brug van het ZP heeft een werkbevloering van hout zoals toen gebruikelijk. Ik heb nog nooit een foto gezien van een ploeg die een reddingsboei bij zich had, maar wie weet. En dan: HIJSM op die boei?? Nee, het blijft gek. In die tijd deden maatschappijen nog zelf spooronderhoud, dat wel. Het onderhoudspersoneel had nog verstand van spoorse zaken.
De andere, kleinere bruggen van de HSM, maar ook die van de SS en de andere maatschappijen waren veelal dubbelsporig of er lagen twee enkelsporige bruggen naast elkaar (Zaltbommel, Hedel, Berkum) en dat is nu nog zo. Op het ZP zie je geen andere brug. Het is een oud plaatje, dat is ook belangrijk.
De HSM deed ook het onderhoud op de Staatslijnen waarop zij reed zoals op de Betuwelijn. De oude Baanhoekbrug over de Merwede tussen Sliedrecht en Dordrecht is een goede kanshebber. De brug bij Mook was weliswaar enkelsporig maar hier had de HSM het medegebruik van de bij de SS in onderhoud zijnde Maasbrug.
Ik zoek eerst naar plaatjes van de Baanhoekbrug. Pas op: je hebt niets aan de naoorlogse plaatjes want dat was niet de oorspronkelijke brug.

Brug

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:39 pm
door Niet geregistreerd
Sorry, weer niet gemeld: vorige bericht: Sjoerd Eeftens

Brug

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:41 pm
door Niet geregistreerd
Sorry, Rijnbrug Rhenen was natuurlijk ook Staatsaanleg dus geen HSM. Sjoerd

Brug

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:55 pm
door Niet geregistreerd
Het is inderdaad de Baanhoekbrug. Intypen Baanhoekbrug op Google levert een prachtige reportage van de oude oversapnningen.

Brug

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:56 pm
door Niet geregistreerd
Sorry: afzender: Sjoerd Eeftens

Wichor of Sjoerd jokt.

Geplaatst: di jan 13, 2009 9:09 pm
door Martin Snuverink
Sjoerd, ik geloof je. Maar zou betekenen dat Wichor Bramer op zijn stationsweb (zie http://www.stationsweb.nl/lijnlijst.asp?lijn=76) onjuiste informatie heeft verschaft, waarop ik me heb gebaseerd.

Betuwelijn, thans Merwede-Lingelijn genoemd

Geplaatst: di jan 13, 2009 10:40 pm
door Niet geregistreerd
Martin, ik zie dat Wichor uitgaat van de Staatsaanleg van deze lijn, maar hij is van meet af aan aan de HSM in exploitatie gegeven. Er was bij de aanleg HSM beveiliging en infra geïnstalleerd, net als op Schiedam - Hoek van Holland en Den Helder - Amsterdam. Seinen stonden rechts, HSM toestellen in de seinhuizen enz. enz. Dus wij jokken geen van tweeën. De veronderstelling alleen al...
Sjoerd