1151g Amerikaans oorlogsschip aan de kade

Arnold Tak
Berichten: 17322
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1151g Amerikaans oorlogsschip aan de kade

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, welke verder geen opdruk heeft
het schip krijgt een opknapbeurt, een aantal mannen hangen aan de achtersteven voor schoonmaak- of verfwerkzaamheden
de naam van het schip luidt ....MING of ....MINO en heeft 2 opvallende masten
op de achtergrond een tankopslagbedrijf
wie weet iets te melden over dit vragen oproepende beeld?
Bijlagen
1151g.jpg
1151g.jpg (96.09 KiB) 1590 keer bekeken
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

USS Wyoming

Bericht door Peet Groeneweg »

Slagschip USS Wyoming BB-32 de derde onder deze naam, de locatie zal wat moeilijker worden.
Bijlagen
uss wyoming.jpg
uss wyoming.jpg (142.94 KiB) 1543 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Slagschip USS Wyoming BB-32

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Meer info over Slagschip USS Wyoming BB-32:

http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DG
Peter Verschelden
Junior Zoeker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 8:18 pm

1151g

Bericht door Peter Verschelden »

De oorlogschepen Jacob van Heemskerk en Wyoming brachten op 14/07/1924 een bezoek aan Rotterdam.

Ik denk bij dit zoekplaatje aan de St. Jobskade, met in de verte tanks van de B.P.M. aan de Sluisjesdijk. Ik kan momenteel niet goed controleren of dit juist is.

Het zou eventueel ook vanaf ( een bootje in ) de St. Jobshaven met het schip afgemeerd aan de Lloydkade kunnen zijn.
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

geen Rotterdam

Bericht door Peet Groeneweg »

Slagschip USS Wyoming 1912-1947. De kiel werd gelegd op 9-2-1910 en de tewaterlating was op 25-5-1911, op 25-9-1912 in dienst gesteld.
De nummering was: #32 dan BB-32 en als laatste AG-17.
Het schip bracht samen met de Jacob van Heemskerck op 14-7-1924 een bezoek aan Rotterdam. (bijgevoegde foto is in volle zee en van GAR kwaliteit). Ik schat het zoekplaatje rond 1915 aangezien de twee zoeklicht torens aan beide zijden van de achterste mast nog aanwezig zijn, op de foto van 1919 hierboven zijn deze al verwijderd. Dus Rotterdam als locatie valt denk ik wel af.
Bijlagen
wyoming rotterdam 14:07:1924.jpg
wyoming rotterdam 14:07:1924.jpg (16.16 KiB) 1533 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17322
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

citaat Rotterdamsch Jaarboekje 1925

Bericht door Arnold Tak »

14-25 Juli 1924. Bezoek van de Amerikaansche slagschepen Wyoming en Arkansas onder bevel van vice-admiraal Newton A. Mac Cully en van de Ned. oorlogsschepen Tromp, Heemskerk, Douwe Aukes, G. 15 en G. 16.
Waar ze lagen gemeerd echter geen enkel woord.
Wat nog opvalt zijn de 3 schoorstenen helemaal links die boven de witte opslagtank uitsteken en het sleepbootje rechts, waarvan de naam helaas niet valt te lezen. De rechter Amerikaanse vlag staat niet op het schip, maar op de wallekant.
De eigenaar blijft hopen op een ligplaats in Rotterdam.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Zou men in Rotterdam werkelijk een Amerikaanse vlag op de wallekant hebben gehesen zonder een Nederlandse ernaast? Moeilijk te geloven. Ik denk toch aan de overkant van de oceaan.
Martin Snuverink
Peter Verschelden
Junior Zoeker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 8:18 pm

Bericht door Peter Verschelden »

Op http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/shi ... 2-wyo.html en nog een aantal andere sites, staan fotos van de USS Wyoming gedateerd op 1919 ( zelfde passage van het Panamakanaal als de eerder geplaatste foto ) en 1920 waar de toren(s) zichtbaar zijn.

In de beschrijvingen op verschillende sites, wordt maar een keer vermeld dat het schip in Rotterdam geweest is: 14/07/1924.

Dat er enkel een amerikaanse vlag wappert, verbaasd mij niet.
Ik neem aan dat er een deel van de kade tijdelijk afgeschermd is met houten schuttingen en dat dit gebied voor de duur van het verblijf als amerikaans grondgebied gezien werd.
Dat de schutting tijdelijk is lijkt mij wel duidelijk, omdat er geen poort in is en zo te zien staat er aan de kade een soort stootblok voor een spoor parallel aan de rivier, waar de schutting overheen geplaatst is.

Zowel de bebouwing als de vlet doen mij zeker niet aan de Nieuwe Wereld denken.

Ik heb nog geen bewijs kunnen vinden betreffende de loods of de tanks aan de overkant van de rivier.
Bijlagen
wyo1919.jpg
wyo1919.jpg (96.08 KiB) 1522 keer bekeken
wyo1920s.jpg
wyo1920s.jpg (53.91 KiB) 1531 keer bekeken
Niet geregistreerd

Rotterdam Lloydkade

Bericht door Niet geregistreerd »

Goed, Peet, de Amerikaanse vlag in Rotterdam is dus aannemelijk.
Als jouw eerste veronderstelling juist is, zou dit moeten zijn op de hoek van de Sint-Jobshavenkade en de Lloydkade. Zie foto’s van GAR nrs PBK 6211 en PBK 4006, PBK 4007.
Het scheepje aan de kade heeft een Hollands karakter.
De kademuren met de basaltstenen zijn typisch Nederlands voor zulke constructies rond 1890-1900. GAR foto 1993-6579 uit 1970 toont nog exact dezelfde bekading.
In 1896 waren de Sint-Jobshaven en de Schiehaven er nog niet en in 1901 wel. Op de Lloydkade lag inderdaad een railspoor zoals op de foto. Het uitzicht naar de petroleumbergplaatsen aan de Sluisjesdijk klopt ook helemaal qua richting en afstand. Andere tankopslagen dan Sluisjesdijk waren er nog niet in Rotterdam. Pernis en de petroleumhavens waren er nog lang niet.
Ik heb helaas geen corresponderende bebouwing op de kade gevonden, maar dit zegt niet dat het hier niet was. De haven was en is zeer dynamisch. En op deze hoek waren geen goederenloodsen.
Het was zuidenwind. Zou het KNMI nog weerrapporten van die dag hebben?
Ik houd het erop dat het schip aan de Lloydkade lag. Leuk dat exact de datum bekend is.
Martin Snuverink
Peter Verschelden
Junior Zoeker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 8:18 pm

Bericht door Peter Verschelden »

Müllerhoofd is de huidige naam van wat ik eerder aanduidde als St. Jobskade.
Dit is de rivierkade van de Müllerpier, tussen Parkhaven en St. Jobshaven, net ten oosten van de Lloydkade.

Het probleem met de hoek Lloydkade / St. Jobshaven, is dat loods Borneo evenwijdig aan
de rivier stond, terwijl de bebouwing op het zoekplaatje er haaks op stond.

Op GAR gezocht onder Jobskade.
Op de tweede foto 1986-1863 zien we een vrachtschip aan dezelfde kade liggen met op de achtergrond een schip aan de Lloydkade.
Op deze foto zijn van de loods goed de verticale ramen in de kopgevel te zien, alsmede het kleurverschil tussen de boven en onderkant van de muren.

Op GAR PBK 1992-221 is hetzelfde gebouw te zien. Hier kan je ook zien dat de hoek afgeschuind is om de kranen de gelegenheid te geven om naar een andere kade te gaan.

Ik sluit nog een scan bij uit het boek Dien(d)ers te water 100 jaar Rivierpolitie ( Nelleke Manneke ).
Hierop is een loods te zien welke dezelfde kenmerken vertoond als die op het ZP.
Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat bij deze demonstratie van de Rivierpolitie men niet ver weg is gegaan van het toenmalige in de Parkhaven drijvende bureau.
Bijlagen
Mullerpier aan Parkhaven 001.jpg
Mullerpier aan Parkhaven 001.jpg (66.75 KiB) 1536 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”