1220 pont avant d'arriver à Rotterdam


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1220 pont avant d'arriver à Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

brug nog voor aankomst in Rotterdam
gelopen en belijnde fotokaart, gestempeld Brussel 1937
Bijlagen
1220.jpg
1220.jpg (110.43 KiB) 1919 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Spoorbrug bij Zaltbommel

Bericht door Martin Snuverink »

"Ik ging naar Bommel om de brug te zien...", aldus Martinus Nijhoff.
Dit is de tweede spoorbrug, dubbelspoor. De eerste boogbruggen waren enkelspoor en hadden minde gekromde bogen. De verkeersbrug ernaast is in aanbouw.
Bewijsbeelden zijn alom te vinden.
Niet geregistreerd

bruggen

Bericht door Niet geregistreerd »

Hoewel Martin verwijst naar allerlei bewijs, heb ik toch twijfels. De spoorbruggen over de Waal bij Zaltbommel zijn namelijk tot op de huidige dag alle enkelsporig. Bij de spoorverdubbeling is er namelijk een tweede enkelsporige brug naast gelegd. In 1940 werd uit de bruikbare delen een enkelsporige brug samengesteld en na de oorlog zijn er weer nieuwgebouwde enkelsporige brugdelen naast gelegd. Het windverband van de brug op het ZP (de staalconstructie) lijkt niet op de toenmalige Bommelse brug.
Het alternatief is toch de Willemsbrug in Rotterdam, zoals dat ook al op de foto staat gekalkt. Daarbij kan ik de omgeving niet plaatsen; we kijken dan immers onder het spoor door naar het Noordereiland en dat is nabij de bruggen toch dichter met huizen bebouwd. Ook de pijlers van de Willemsbruggen zijn anders gevormd dan die op het ZP. Het windverband van het ZP lijkt echter wel op de dubbelsporige overspanningen van de Willemsbrug.
We hebben dus nader bewijs nodig.
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

bruggen

Bericht door Niet geregistreerd »

Ik heb niet zo snel kunnen vinden wanneer de Willemsbrug voor het wegverkeer werd gebouwd. De spoorbrug dateert van 1877. Dus de datering van 1937 zou foutief zijn als dit de Willemsbrug is. Op foto's van 1929 staat de wegbrug gereed en in gebruik terwijl de oude draaibrug over de Koningshaven uit 1877 er nog opengedraaid naast ligt. Dan zou het ZP uit rond 1925 stammen.
Waarom hebben we nog geen nationale bruggensite? Ik heb al twee hobby's, een baan en een gezin dus wie voelt zich geroepen?
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

bruggen

Bericht door Niet geregistreerd »

Schiet over bij het hoofdstuk evenwijdige bruggen: Dordrecht. Op de achtergrond rechts de hefbrug over de spoorweghaven. De dubbelsporige boogbruggen zijn de vooroorlogse uit 1872, vandaar de gelijkenis met de bruggen van Rotterdam, want afkomstig uit hetzelfde Staatsspoorbestek. Ook de pijlers komen overeen. Van deze bruggen was na de oorlog weinig bruikbaars over. Met het weglaten van de Zwijndrechtse overspanningen en met het inbouwen van Waterloo bridge bruggen uit Engeland kon juist over enkelspoor de dienst worden hervat op 15 juli 1946. Dordrecht dus. Op de achtergrond van het Zp de in aanbouw zijnde autobrug dus het zal rond 1934 zijn geweest. Ik kijk of er bewijs is te vinden op de Dordtse beeldbank, eventueel zoeken op hefbrug spoorweghaven, of Dokhaven.
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

bruggen

Bericht door Niet geregistreerd »

Googelen op afbeeldingen Bruggen Dordrecht Maas geeft op het vierde plaatje al een betrouwbaar bewijsbeeld. De foto's in het boekje Schakel tussen Noord en Zuid van Arbouw en Bos over de spoorwegen op het eiland van Dordrecht geven enkele bewijsbeelden, ook van de brug over de Dokhaven.
Live Search laat zien dat de Bommelse spoorbruggen nog altijd enkelsporig zijn, zoals overigens ook de Hedelse spoorbrug over de Maas bij Den Bosch en de IJsselbruggen bij Westervoort, ook die bij Buggenum bij Roermond: zuinige spoorverdubbelingen door kopieerbouw van de bruggen in het tweede spoor. De brug bij Ravensteijn wacht daarop nog.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Foto is gespiegeld

Bericht door Martin Snuverink »

Dit is wel degelijk de spoorbrug van Zaltbommel, maar het zoekplaatje is gespiegeld!!!
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Toch Dordrecht!

Bericht door Martin Snuverink »

Herstel. Sjoerd heeft helemaal gelijk. Zie ook: http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/vie ... iew=168660.
De fabriek op de achtergrond is de nog bestaande vetfabriek van Unimills.
Feit blijft dat de foto gespiegeld is.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Er is nog iets grappigs. Als je uit Duitsland komt en naar R'dam gaat, passeer je deze brug niet. Maar vanuit Gent of Antwerpen (en dus ook Brussel) wel. Dan ga je door het Kanaal door Zuid-Beveland, het Hollands Diep en de Dordtse Kil naar de Noord enz.
Niet geregistreerd

bruggen

Bericht door Niet geregistreerd »

Niks gespiegeld, Martin, want achter de brug zie je de zuidelijk hiervan gelegen autobrug in aanbouw en daaronderdoor de Dordtse oever, aan de oostzijde met de hefbrug over de Dordtse Dokhaven, ofwel de Spoorweghaven die ten zuiden van de spoorweg lag. Hier is nu nog een goederenemplacement, op de gedempte Dokhaven. De fabriek rechts op het ZP bestaat niet meer want daar ligt nu de tunnel in de A16; alles is daarvoor afgebroken. Wat er nu staat is nieuwbouw. Aan de Zwijndrechtse kant, die we hier niet zien, stond de chemische fabriek Chemproha; de voortzetting hiervan bestaat nog wel.
De reizigers uit Duitsland zijn wellicht per trein gekomen en dan kom je misschien wel over deze brug. Ook als je vaart, kies je de Waal en de Merwede en daarna wellicht de Oude Maas om Rotterdam te bereiken en dan kom je eronderdoor.
Sjoerd Eeftens
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”