1222g taxi onder letters VLAARDINGEN

Arnold Tak

1222g taxi onder letters VLAARDINGEN

Bericht door Arnold Tak »

kabinetfoto
kenteken H2030 behoort tot de N.V. Auto Rijtuig Onderneming Rotterdam aan de Baan
op de achtergrond een steenhandel, die op het bord rechts reclame maakt:
Ed. v...
Noorsch Zweedsch
Grès. Graniet
Zan[dsteen]
Fransch
Italia[ans]
Zweedsch
Doornik
Mar[mer]
zelf geen steenhandel, natuursteenhandel in Vlaardingen of Rotterdam kunnen vinden waarvan de voornaam van de eigenaar begint met Ed
Bijlagen
1222g.jpg
1222g.jpg (160.7 KiB) 1782 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

De kentekenplaten voor Zuid-Holland in de periode 1906-1908 waren H 1 - H 2374. De auto zal dus in 1908
op de weg gekomen zijn.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Vlaardingen, Parallelweg t.o. station ?

Bericht door Martin Snuverink »

Uitgangspunt is dat dit in Vlaardingen moet worden gezocht en dat het ca 1910 was.
Het pand achter het hoofd van de chauffeur doet Vlaardings aan met zijn jaloezieën. Vermoedelijk staat dit pand hoger, op een dijk of kade. Het Handelsgebouw aan de Parallelweg bestond nog niet. Tot de demping in 1912 lag hier het water genoemd Prikkengat.
Nu vermoed ik dat deze natuursteenwerf heeft gelegen in het gebied dat nu wordt ingeloten door de Westhavenkade (oost), Vetteoordskade (noord), Stationsstraat (west) en Parallelweg (zuid). Het zuidelijk deel van de Prins Hendrikstraat bestond nog niet. Dit ingesloten gebied heeft nu de naam Steenplaats. Ik vermoed dat deze jonge naam een historische achtergrond heeft en dat de steenplaats van Ed van … hier heeft gelegen. Dus eigenlijk tegenover het station. Het zal dan ook niet lang hebben bestaan, want in de jaren vanaf 1912 werden de Prins Hendrikstraat aangelegd, het Handelsgebouw opgetrokken en de nog bestaande huizenrij tegenover het station gebouwd. het eerdergenoemde huizenblok heeft een scherpe hoekafsluiting en kan gestaan hebben op de hoek van de Vettenoordskade en de Prins Hendrikstraat
Het zal niet meevallen bewijsfoto’s te vinden. Een andere plek in Vlaardingen kan ik niet bedenken.
Wim
Senior Zoeker

Bericht door Wim »

Op de site van de Gemeente Vlaardingen valt te lezen: "... enigszins verborgen ligging aan de Steenplaats, die in zijn naamgeving verwijst naar de op deze plaats in de vijftiende-eeuw gesitueerde steenfabriek."

http://www.google.nl/search?q=%22Steenp ... de+op+deze

De pagina op Vlaardingen.nl komt op dit moment niet tevoorschijn.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Goed, de associatie steenplaats met steenhouwerij berust dus op louter toeval.
Ik vraag me af wat de bedoeling van het opschrift VLAARDINGEN is. Deze naam zonder meer snijdt alleen hout op een station of haven of zoiets. Hoe zijn de letters van VLAARDINGEN bevestigd? Zij moeten “hangen” aan een lat erboven. Gezien de schoren moet die lat er ook zijn. Daarom heb ik het vermoeden dat er nog iets boven staat; zoiets als STEENHOUWERIJ. Een bord met STEENHOUWERIJ VLAARDINGEN lijkt aannemelijk. Het kan natuurlijk ook bijv. NATUURSTEEN of MARMER zijn.
De Vlaardingse Steenhouwerij aan de Schiedamseweg 83 kan het niet zijn.
Het huisje rechts van de lichtmast heeft een verdieping of staat op een onderbouw en maakt sterk de indruk van een spoorwegseinhuis. Misschien kan Sjoerd daar iets zinnigs over zeggen.
Niet geregistreerd

Steenhouwerij Vlaardingen

Bericht door Niet geregistreerd »

Op aanwijzing van Martin, het was mij nog niet opgevallen, herken ik in het huisje op niveau boven de stenen een seinhuis en links op de foto is bij nader inzien een deel van een coupérijtuig te zien. We zitten dus nabij een station. Ik zeg nog niet dat het Vlaardingen is, want meneer van Vlaardingen, de steenhouwer, kan wel overal wonen.
Indien het wel in Vlaardingen is, afgaande op de Vlaardingse jaloezieën aan de huizen, dan zou het wel eens nabij de haven kunnen zijn. Dan zou het seinhuis Post II zijn (ik meen dat zelfs bij sterke vergroting midden op het seinhuis te zien; dat stond er altijd op, bij de HSM in Romeinse cijfers). Post II stond ten zuidwesten van de overweg in de Westhavenkade en dus ten zuiden van het spoor, vrij dicht bij wat er nu nog van het stationsgebouw over is. De huizen rechts, waaronder die met de scherpe punt, zouden dan staan nabij de overweg in de Oosthavenkade. Ik acht de afstand tussen Post II en de huizen eigenlijk te klein. Daartussen lag immers de Haven, toen nog met draaispoorbrug en de beide havenkades. Ook op LiveSearch kan je zien dat dat een flink stuk is. (Wat maait de gemeente het gras daar nog netjes!!) Daarom ben ik niet overtuigd over Vlaardingen. Overigens is er niets herkenbaars over in deze buurt en wacht het station in een groene oase totdat het volgend jaar een metrohalte wordt... Wat een teloorgang op deze voormalige internationale verbinding vol bedrijvigheid.
Maar weer terzake. Als ik me omdraai, stel ik me voor dat ik Post I zie. Die stond ten noordoosten van de overweg in de Oosthavenkade, diagonaal tegenover Post II dus. Dit was de brugpost en overwegpost maar deze bezat geen blokfunctie, al bediende de wachter wel de wissels en de seinen (in opdracht van Post T in het stationsgebouw) ten oosten van de brug. Ik ken de posten niet van foto's maar ik zou Post I daarom kleiner schatten. Post III, ook een forse, stond bij de overweg ten westen van het station, 100 m ten noordoosten van de overweg. De huizen van het ZP zouden dan nabij de overweg staan, maar ook hier acht ik de afstand op het ZP te klein. Bovendien is en was dit gebiedje redelijk onbebouwd.
Qua ligging zou de steenhouwerij het beste aan de zuidoostzijde van het station te situeren zijn. Hier was naast de spoorweghaven ruimte genoeg. Ik heb op oude tekeningen geen steenhouwerij gevonden. De steenhouwerij kan echter ook aan de noordoostzijde van het spoor gelegen hebben, zodat we Post II dan zien vanuit het noordoosten. Dit ligt voor de hand omdat de achterkant van posten meestal blind was, de ramen kijken uit op het spoor. In alle situaties kan ik de bebouwing niet goed plaatsen.
Martin, ik denk dat er nog wel wat te puzzelen overblijft, maar met deze aanwijzingen kom je wellicht verder. Zijn er nog spoorse vragen, dan hoor ik het wel. Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

Steenhouwerij Van Vlaardingen

Nu ik wat nader naar de foto heb gekeken zie ik ook de rookgaspijp van de stoomloc van de trein met links daarvan de koperen stoomdom. De pijp lekt enige rook ter hoogte van de topgevel van het seinhuis; de stoomdom glimt, want een loc moest stralen. De trein staat stil, want er is weinig rook, het portier van het coupérijtuig dat links zichtbaar is, staat open. Een reizig(st?)er maakt aanstalten uit te stappen. Dan kan het Vlaardingen echt niet zijn, wat ik al vermoedde. Vlaardingen heeft een eilandperron en de treinen naar Rotterdam hielden halt ver voor het einde van het perron. Op LiveSearch is dat ook nu nog heel goed te zien. Maar waar is het dan? Vlaardingen Oost (toen nog laag gelegen!) had geen seinhuis van betekenis. Ook Schiedam, Maassluis, Rotterdam DP voldoen niet. Het bord met de letters Vlaardingen is beslist geen spoorbord.
De straat met huizen links en rechts lijkt het spoor vrij schuin te kruisen. In Vlaardingen is dat loodrecht. Of loopt het spoor rechts nog juist voor de huizen langs? Maar het seinhuis staat // aan het spoor en lijkt rechts achter de huizen langs gericht te zijn. Het perron waarop de reiziger wil uitstappen, ligt vrij dicht bij het seinhuis en de overweg (?). Er is geen stationsgebouw zichtbaar maar dat zal zich links buiten beeld bevinden. De auto is een taxi en hij is "vrij", getuige het kleine bordje. Dan ga je als chauffeur bij de hoofduitgang staan. In Vlaardingen was en is die aan de noordzijde.
In welke richting kijken we op het ZP?
De loodsen verderop doen enigszins denken aan locloodsen en een werkplaats of fabriek. Ik kan ze niet direct herkennen als spoorgebonden. Toch zitten er zware uitlaten op het dak. Ik heb de loodsen rond Rotterdam nagekeken maar kan geen spoorse match vinden.
Niet geregistreerd

Steenhouwerij Van Vlaardingen te Rotterdam DP

Gevonden. Rotterdam DP, oostzijde. De chauffeur staat bij de uitgang van DP, oostelijk op het plein voor het toenmalige station. De trein links staat op spoor 1 en vertekt straks naar Dordrecht. Rechts staat een pijp met een tierelantijntje erop; dat is een zogenaamde standpijp om water te nemen, met een lantaarntje erop. Als de pijp over het spoor hing en de loc laafde, toonde het lantaarntje een rood licht. De huizen links en rechts staan aan de nog bestaande Molenwaterweg. De huizen bestaan niet meer. Er is dus geen overweg en geen haven. Het seinhuis is Post D, met hoofdletter zoals bij de SS gebruikelijk. De loodsen op de achtergrond stonden waar nu het Hennekeplein is. Arnold, een prachtplaat voor je Rotterdamverzameling!!
Alles klopt perfect met een luchtfoto KLM 6394 uit het boek Tram en Trein, luchtig en grondig bekeken van Ir. J.W. Sluiter, één van onze railinfrakenners en -documentalisten. Ik zal een scan opsturen naar Arnold.
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

Steenhouwerij Van Vlaardingen

De autoruit van de passagiersruimte van de taxi weerspiegelt perfect de kap boven de taxistandplaats zoals deze zichtbaar is op foto 15 van http://www.stationsweb.nl
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

Steenhouwerij

De door mij bedoelde luchtfoto staat ook op http://www.stationsweb.nl , zoeken op Rotterdam DP, foto 62, de laatste van DP. Sjoerd Eeftens
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”