Pagina 1 van 2

1258g een botter, een skuutsje ?

Geplaatst: zo mar 01, 2009 9:08 pm
door Arnold Tak
belijn de ongelopen fotokaart
Fotograaf Th. Tukker Gouda
de eigenaar van deze kaart denkt zelf aan de Reeuwijkse Plassen, gezien de woonstee van de fotograaf
op de boeg staat R.V.D.Dool.
naast een drietal koddebijers links (waarvan één zelfs met tressen) zien we rechts een groep verklede mannen en een dame met puntmuts en sluier
achter het zwaard staan nog gegevens op het vaartuig

1258g

Geplaatst: zo mar 01, 2009 10:51 pm
door Ingrid
R.V.D.Dool kan verwijzen naar Reijer van den Dool, telg uit een geslacht van schippers op de binnenvaart, geboren Bergambacht 1890, gestorven Stolwijk 1974.

Geplaatst: zo mar 01, 2009 11:08 pm
door Martin Snuverink
Het bericht van Ingrid verscheen juist voordat ik het volgende wilde invoegen:
Reijer van den Dool, geb. Bergambacht ca 1890, trouwde in 1912 aldaar.
Ik vermoed dat dit niet de Reeuwijkse Plassen zijn, maar de Lek in de omgeving van Krimpen, Lekkerkerk, Ammerstol, Bergambacht en Schoonhoven.

Geplaatst: wo mar 11, 2009 4:33 am
door Niet geregistreerd
Dit is geen skûtsje, die heeft een roof op het achterdek, dit is geen botter, die heeft een laag dekhuis op het middenschip, dit is ook geen platbodem, die heeft een verhoogd voordek. Wat is het dan wel, ik denk een praam, dat is een binnenvaartschip voor vracht vervoer. Die zijn er ook in soorten en het type hangt af van de plaats waar deze is gebouwd.
Mijn gegevens voor inloggen zijn weg en ik kan ze ook niet terug vinden, dus even als gast.

Groetjes Hans de Haas.

Lek bij Schoonhoven?

Geplaatst: za mar 14, 2009 9:05 pm
door Martin Snuverink
Schepen als deze, welk type het ook moge zijn, kwamen destijds helemaal niet op de Reeuwijkse Plassen, als zij er via de Karnemelksloot al kónden komen. Zulke schepen hadden daar ook niets te zoeken. Gezien de context moet dit dus haast wel op de Lek zijn, zoals eerder gezegd. Ik vermoed dat de foto van de noordoever (rechteroever) van de vaste wal is genomen. Men salueert, dus er staat volk aan de kant. Een goede mogelijkheid is Buiten de Veerpoort in Schoonhoven. De overkant is dan Gelkenes; hier ligt nu het indutrieterrein Gelkenes.
De exacte locatie kan ik door gebrek aan oriëntatiepunten (zoals kerktorens) niet bewijzen. Daarom zal ik het hier verder bij laten.

Vrijwel zeker Schoonhoven Buiten de Veerpoort

Geplaatst: di mar 17, 2009 5:30 pm
door Niet geregistreerd
Toch nog maar een reactie.
Herstel, men salueert niet, en zeker niet met de linkerhand, maar men houdt pet en hoed vast vanwege de wind. Toch is de foto van een vast punt aan de wal genomen, waar in ieder geval ook mensen zijn. Er is duidelijk “visuele communicatie”.
Ik ben ervan overtuigd dat deze foto is genomen van Buiten de Veerpoort aan de kade bij de steiger waar nu de fast ferry aanlegt. Dit is even ten westen van de huidige veerstoep. We kijken naar rechts, het WZW, stroomafwaarts. We zien achter het zeilbootje een landtong. Dit moet dan bij de bocht zijn, waar nu de Scheepswerf Groot-Ammers is; deze was er in 1936 nog niet.
Helaas is een hard bewijs een onmogelijke opgave.
De meest overeenkomende foto die ik heb gevonden is:
http://www.groenehartarchieven.nl/lijst ... an=0&tot=0.
Deze foto is vanaf pakweg 300 m westelijker genomen dan het door mij bedoelde punt, en naar mijn gevoel ook 10 tot 20 jaar later. Op de landtong stond in 1930 (zie deze foto) een lantaarn. Deze stond er in 1914 en op het zoekplaatje nog niet.
Martin Snuverink

Geplaatst: do jan 07, 2010 7:55 pm
door binnenvaarttaal
Dit is geen skûtsje, die heeft een roof op het achterdek, dit is geen botter, die heeft een laag dekhuis op het middenschip, dit is ook geen platbodem, die heeft een verhoogd voordek. Wat is het dan wel, ik denk een praam, dat is een binnenvaartschip voor vracht vervoer. Die zijn er ook in soorten en het type hangt af van de plaats waar deze is gebouwd.
Mijn gegevens voor inloggen zijn weg en ik kan ze ook niet terug vinden, dus even als gast.
Even een reactie:
Niet alle skûtsjes hebben roeven.
Botters in visserman uitvoering hebben alleen een (vrij ruim) vooronder, verder zijn ze open.
Het scheepstype 'platbodem' bestaat niet.
Pramen zijn er indiverse soorten en maten; de meesten zijn geheel open.
Het scheepje in kwestie lijkt me een IJsselaakje (afhankelijk van maat en gebruik ook zandaak en rietaak genoemd).

boeieraakschip Vertrouwen

Geplaatst: zo feb 22, 2015 12:46 am
door Bernd
Bij toeval kwam ik dit plaatje zojuist tegen op Google. Na wat zoeken in de oude liggers op lvbhb.nl blijkt dit scheepje gebouwd in 1897 te Lekkerkerk als boeieraakschip. Eerst bekende eigenaar was P. Breedveld. Op 23-08-1922 werd het schip overgeschreven op naam van R. van den Dool en J. van den Dool te Lekkerkerk en verandere de naam in Vertrouwen. Op 06-05-1933 wordt het schip opnieuw gemeten na inbouw van een hulpmotor en omschreven als 'boeierschip met hulpmotor'.

Geplaatst: zo feb 22, 2015 9:05 am
door binnenvaarttaal
Het ziet er naar uit dat je het juiste schip gevonden hebt.
Proficiat!

Alleen kan ik het met de scheepsmeter niet eens zijn dat het een boeieraak is.
Het komt echter geregeld voor dat scheepsmeters scheepstypes anders benoemen dan tegenwoordig de gewoonte is. :o

Geplaatst: zo feb 22, 2015 11:54 am
door Bernd
Het begrip boeieraak is inderdaad een verwarrend iets, in de ene regio gaat het om een vissersschip, de andere regio om een tjalkachtige, en in het zuiden om een soort vergrote ijsselaak zoals de Rival. En kennelijk dus ook zo nu en dan om een kleiner ijsselaakje zoals deze. Wellicht werd de term boeieraak als verzamelnaam gebruikt, net als dat veel verschillende types hevenaken vermeld werden als aakschip?