1471 PHOENIX 1919


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van panden met opschrift die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1471 PHOENIX 1919

Bericht door Arnold Tak »

foto formaat 12 bij 9
de naam duidt er mogelijk op dat een eerder pand is verbrand en daarna weer opnieuw opgebouwd
ziet eruit als een woning met schuur voor een gezin werkzaam in de agrarische sector
Bijlagen
1471.jpg
1471.jpg (142.61 KiB) 1433 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Anna Paulowna

Bericht door Arnold Tak »

Henk van den Berg meldt mij dat dit pand in Anna Paulowna staat
Kwakkel
Junior Zoeker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr apr 25, 2008 11:24 am

Bericht door Kwakkel »

Anna Paulowna levert bij mij geen hits op na ingave 'De Phoenix'. Er blijkt in heel veel plaatsen in Nederland wel een school met de naam Phoenix te staan.
Drachten kende ooit een hotel De Phoenix; Overschild een Coöp. Gebruikersvereniging met deze naam. En in Delfzijl was ooit aan het Damsterdiep een scheepswerf De Phoenix gevestigd.

Vooralsnog ga ik uit van NV Stroostof- en Papierfabriek "Phoenix" te Ommelanderwijk (Veendam), alhoewel ik dit niet kan bewijzen aan de hand van foto's.

...Aan het eind van de negentiende eeuw kwam het dorpsleven in Ommelanderwijk goed op gang. Vooral rondom de sluis vestigden zich ambachtslieden en neringdoenden. In de bloeiperiode rond 1920 waren er 63 zaakjes gevestigd. De landbouw en de scheepvaart door de Ommelanderwijk bepaalden voor een groot gedeelte de bedrijvigheid op het dorp.
Ook de industrie bepaalde voor een groot gedeelte het aanzien van het dorp. Aardappelmeelfabrieken, 3 in totaal, een strostoffabriek, 'De Phoenix', een strokartonfabriek, 'De Vrijheid' en een steenfabriek brachten veel werkgelegenheid in het dorp....
- Historie Ommelanderwijk/ Zuidwending
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

boek Boerderijnamen

Bericht door Arnold Tak »

Onder Noordwijk kreeg vele jaren geleden een boerderij, die na brand wederom uit z'n asse herrezen was, de symbolische naam Phoenix. Waarschijnlijk ook geen zuivere boerenvinding!
Plaats reactie

Terug naar “Met opschrift”