1544 vrijstaand herenhuis 1902
-
1544 vrijstaand herenhuis 1902
belijnde beschreven ongelopen fotokaart
aan Pieterje Steenhuis met haren 9den verjaardag
op de voorkant: spoedig moet eene groote stad op het Gesticht staan (wat er ook mee mag worden bedoeld, ik kan er geen soep van koken)
we zien volgens mij de achterzijde van het huis, wat het oplossen natuurlijk niet vergemakkelijkt
het pand heeft een dakrand en een vlaggenmast op het dak
aan Pieterje Steenhuis met haren 9den verjaardag
op de voorkant: spoedig moet eene groote stad op het Gesticht staan (wat er ook mee mag worden bedoeld, ik kan er geen soep van koken)
we zien volgens mij de achterzijde van het huis, wat het oplossen natuurlijk niet vergemakkelijkt
het pand heeft een dakrand en een vlaggenmast op het dak
- Bijlagen
-
- 1544.jpg (223.84 KiB) 1661 keer bekeken
-
- Zoeker
stichting
Het zou hier kunnen gaan om een landgoed dat werd overgenomen door een tehuis/gesticht, om er een nieuw complex neer te zetten. Iets dergelijks gebeurde in Alphen a/d Rijn, toen het 18e-eeuwse buiten "Rhijnstroom" in 1895 werd aangekocht door de Martha-Stichting, een tehuis voor 'verwaarloosde kinderen'. Dit huis werd in 1923 gesloopt, waarna op het landgoed een groot complex verrees met diverse gebouwen. Waarschijnlijk gaat het hier om een ander huis dan op het zoekplaatje, want ondanks overeenkomsten zijn er ook grote verschillen. Maar oordeel zelf. Wellicht brengt dit verhaal i.i.g. de oplossing dichterbij. (Een andere foto is te zien op Beeldbank Regionaal Archief Leiden, nr. PBK2660)
- Bijlagen
-
- Martha-Stichting.jpg (24.06 KiB) 1551 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
Huize Vanenburg, Vanenburgerallee 13, Putten.
Frederik Willem Jacob van Aylva, baron van Pallandt en Anna Frederika van Goltstein lieten dit huis bouwen en gingen er in 1870 wonen. In 1917 overleed Anna Frederika en de Vanenburg ging naar een levens-genietende neef die de gehele erfenis in enkele jaren opsoupeert. Momenteel is het een vergadercentrum.
Beeldbank.putten.nl Diverse prentbriefkaarten, maar foto 31 toont ons ook de achterkant van het gebouw, die gelijk is aan de foto.
Frederik Willem Jacob van Aylva, baron van Pallandt en Anna Frederika van Goltstein lieten dit huis bouwen en gingen er in 1870 wonen. In 1917 overleed Anna Frederika en de Vanenburg ging naar een levens-genietende neef die de gehele erfenis in enkele jaren opsoupeert. Momenteel is het een vergadercentrum.
Beeldbank.putten.nl Diverse prentbriefkaarten, maar foto 31 toont ons ook de achterkant van het gebouw, die gelijk is aan de foto.
Mijns inziens moet dit ook de oude Vanenburg aan de Vanenburgerallee in Putten zijn op de grens Putten/Ermelo. Het lijkt exact op oude prentbriefkaarten die ik van genoemd gebouw in bezit heb.
Op dit moment heeft het een hotelfunctie. Begin 20e eeuw werd het pand bewoond door de familie van Pallandt.
Op dit moment heeft het een hotelfunctie. Begin 20e eeuw werd het pand bewoond door de familie van Pallandt.
-
Putten, Huize Vanenburg, Vanenburgerallee 13
Jan Lemmens, het heeft dan even geduurd voor ik je oplossing tot me heb genomen en verwerkt, maar natuurlijk kan dit opgeloste zoekplaatje met rasse schreden naar de juiste rubriek, en dat is natuurlijk: OPGELOST. Mijn excuses voor mijn traagheid. Mijn dank is er niet minder om, hoor.
-
Dick Zweers mailde
Dit zou het Huis Vanenburg in Putten zijn, maar dat gaat er bij mij moeilijk in.
-
Putten, Vanenburg
ik denk toch dat Dick hiermee overtuigd zal worden ....
- Bijlagen
-
- Vanenburg_e6a99.jpg (160.21 KiB) 1524 keer bekeken
-
- Senior Zoeker
Putten, Vanenburg
Dit is wel zeker het huis Vanenburg in Putten. dit is de achterzijde. De meeste foto's laten de voorzijde zien. Zoals Jan Lemmens al aangaf staat er op de beeldbank van Putten ook een foto van de achterzijde. Ook op Gelderland in Beeld is een foto van de achterzijde te vinden.
http://beeldbank.putten.nl/mediafiler/s ... enburg.jpg
[ATTACH]3169[/ATTACH]
http://beeldbank.putten.nl/mediafiler/s ... enburg.jpg
[ATTACH]3169[/ATTACH]
- Bijlagen
-
- Vanenburg_e6a99.jpg (160.21 KiB) 1460 keer bekeken