1772g overstroming wsch. 1953

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1772g overstroming wsch. 1953

Bericht door Arnold Tak »

serie van 7 foto's, waarvan ik er 3 plaats
5 daarvan laten de schade aan een spoorbaan zien
Bijlagen
1772g1.jpg
1772g1.jpg (106.34 KiB) 1360 keer bekeken
1772g2.jpg
1772g2.jpg (95.86 KiB) 1326 keer bekeken
1772g3.jpg
1772g3.jpg (133.33 KiB) 1333 keer bekeken
Niet geregistreerd

weggespoelde spoorweg

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is de totaal weggespoelde zuidelijke oprit naar de Moerdijkspoorbrug. De portalen van de bovenleiding stonden er pas enkele maanden. De elektrische dienst was nog geen jaar aan de gang. Deze betonnen portalen zijn in 1951 en 1952 alleen toegepast tussen Dordrecht - Lage Zwaluwe -Breda - Eindhoven en Lage Zwaluwe - Roosendaal - Bergen op Zoom waarna het restant van de voorraad in Bergen op Zoom in de spoorberm bij het station werd gegooid waar het nog altijd ligt. Ze zijn niet gebruikt ter reparatie van de oprit want daar staan sindsdien stalen portalen.
De lage woning is een spoorwoning ontworpen door Sybold van Ravesteijn, waarschijnlijk bij Rilland - Bath of elders op de Zeeuwse Lijn. Deze verving in de oorlog verloren gegane woningen. Exacte plaats alleen te vinden door ook de andere foto's te zien. Dus, Arnold, ik houd me aanbevolen.
Sjoerd Eeftens
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie van Sjoerd n.a.v. de aan hem gemailde scans van de spoorbaan

Bericht door Arnold Tak »

Hallo, Arnold,

Hierbij twee bewijsfoto's van de weggespoelde spoorweg bij Moerdijk.
De lage, brede foto is uit "De Ramp", een herdenkingsboek uitgegeven in 1953. De vierkante foto is uit "Sporen door het water" van ex-machinist Jan Matthijssen uit Roosendaal. De twee andere foto's die je mij apart stuurde kan ik nog niet precies plaatsen. Het is wel in de buurt. Het kan niet op de Zeeuwse lijn zijn omdat die in 1953 nog niet geëlektrificeerd was. Ook de dijkhuisjes op de site kan ik nog niet plaatsen. Ik zoek door.

Groetjes, Sjoerd
Bijlagen
spoorbaan.jpg
spoorbaan.jpg (159.84 KiB) 1276 keer bekeken
spoorbaan2.jpg
spoorbaan2.jpg (92.35 KiB) 1276 keer bekeken
Niet geregistreerd

Dijkhuisjes

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is de Wieldrechtse Zeedijk ten zuiden van Dordrecht op het gelijknamige eiland. Links op de achtergrond is de oprit van de huidige A16 over deze nog altijd waterkerende dijk. De fotograaf stond op de spoordijk van de spoorweg Lage Zwaluwe - Dordrecht. Achter hem is de dijk van het Hollands Diep op enkele plekken doorgebroken en stroomt het water door de polder. We kijken naar het westen. De dubbele woning met de Franse kap en de dakkapellen staat er nog altijd en kan goed waargenomen worden op Bing Maps. Het huisje rechtsvoor staat er misschien ook nog, al is het sterk verbouwd en vergroot.
Sjoerd Eeftens
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

CHAPEAU, mijnheer Eeftens!
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende bewijsfoto's Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk, gemaakt door Sjoerd Eeftens

Bericht door Arnold Tak »

bewijsfoto's van de dijkhuisjes die behoren bij de foto's van de watersnoodramp 1953. De oplossing was Wieldrechtse Zeedijk, Dordrecht. De bewijsfoto's hiervan zijn ter plekke genomen maar de struiken zitten in de weg, vandaar dat er ook foto's van de straatzijde zijn van het huis met de mansardekap dat ook op het ZP staat.
Bijlagen
IMG_2306.jpg
IMG_2306.jpg (271.86 KiB) 1280 keer bekeken
IMG_2309.jpg
IMG_2309.jpg (256.04 KiB) 1310 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Dordrecht”