1920g stoomtram HJR

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1920g stoomtram HJR

Bericht door Arnold Tak »

de eigenaar heeft het vermoeden dat de opname is genomen in Noord-Nederland, vanwege het huis rechts met een plaat op de schoorsteen. De kaart is niet te koop en behoort/blijft in eigen verzameling.
Bijlagen
HJR stoomtram.jpg
HJR stoomtram.jpg (114.2 KiB) 1354 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Hoewel ik een volkomen leek ben op het gebied van de stoomtram, denk ik dat de tram gebouwd is door Machinefabriek Breda v/h Backer & Rueb. Op http://www.historisch.emmen.nl/.../ss40.htm vindt men bij Stationsstraat: Het tram-busstation, een foto: Tramloc 17 uit Slagharen in Emmen. Dit is wel hetzelfde type maar of dit de zelfde tram is? Wat op het dak zit, de imperiaal of hoe zo ding op een tram mag heten, is op de ene foto korter dan op de andere. Hiermee is de foto nog niet opgelost, maar wordt iemand op het goede of foute tramspoor gezet. Als deze stoomloc 17 in Slagharen thuis hoort, is hij in 1903 gebouwd.
Niet geregistreerd

tramlocomotief

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is (goederen-)stoomtramlocomotief DSM 17, inderdaad een Backertje, uit 1903, afgevoerd in 1947, na inactiviteit sinds 1942 met een gebroken krukas. De DSM paste van oudsher een bekerkoppeling toe; later, na de fusie met de EDS, kreeg het DSM-materieel ook een middenbuffer-koppeling. De naam van de loc was "Slagharen". Prettig dat we hier het oude DSM-gebied hebben, want dat beperkt het zoeken. DSM-lijnen: Coevorden - Zwolle, Hardenberg - Slagharen, Hoogeveen - Slagharen, dus globaal zoeken in Noord-Overijssel. Ik heb geen tijd voor nadere plaatsbepaling, dus collegae, gaat uw gang!
Sjoerd Eeftens
Niet geregistreerd

van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Mooie voorzet, Sjoerd. Wat dacht je van Coevorden, Krimweg bij het voormalige eindstation van de DSM? Een gebouw dat er nog staat.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Drenthe”