1964g Loosduinen? GJE


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van vrijstaande panden die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1964g Loosduinen? GJE

Bericht door Arnold Tak »

mijn gast vraagt of dit Loosduinen is
Bijlagen
loosduinen-voor.jpg
loosduinen-voor.jpg (151.61 KiB) 2168 keer bekeken
loosduinen-achter.jpg
loosduinen-achter.jpg (168.23 KiB) 2053 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Afzender is H van de Logt, Zeestraat 22 Loosduinen.

Is er iets te lezen van het zwarte bordje op de gevel?
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Bericht door Dennis »

Ja, dat zou inderdaad veel helpen. Het lijkt wel of er L.M. de Groot staat of zoiets.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Op de naamplaat lees ik L.M. v.d. Kroft, maar ik kan er natuurlijk best naast zitten. Van der Het huis heeft tenminste gedeeltelijk geen verdieping gezien de daklijst, maar uiteraard wel een zolderetage. Er loopt een slootje voor deur, maar geen vaart.
Kroft is geen heel typische Loosduinse naam, hoewel hier een Laan van de Kroft bestaat.
De Zeestraat in Loosduinen was in 1910 ongeveer wat nu de Arnold Spoelstraat - Pisuissestraat – Ockenburgstraat (ged.) - Kijkduinsestraat is. Het is de gehele straatweg van het centrale kruispunt in Loosduinen tot Kijkduin. Er reed een stoomtram over of langs. De Arnold Spoelstraat en de Pisuissestraat heetten van 1929 tot 1960 Kijkduinsestraat. De kaart moet dan van voor 1929 zijn. Zie http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/la ... insestraat
Zeestraat 22 moet aan de zonnige NO zijde van de straat zijn geweest. Er reed een stoomtram naar Kijkduin. In een deel van deze straat lag wel een sloot voor de deur. Zie http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/la ... insestraat. Maar dat was pas waar de zeestraat naar het westen afboog en bovendien was deze sloot veel te groot voor een bermslootje. Hieruit concludeer ik dat het huis van de foto niet Zeestraat 22 kan zijn geweest.
Loosduinen bestond in die tijd eigenlijk maar uit 4 straten die bijeenkwamen op de centrale viersprong, het huidige Arnold Spoelplein. Deze straten waren
- naar het oosten de Wilhelminastraat met als voortzetting de Haagweg (nu Oude Haagweg);
- naar het westen: de Emmastraat (beide straten samen heten nu Loosduinse Hoofdstraat);
- de Willem III straat;
- de Zeestraat.
Tot Loosduinen behoorde verder nog het gehucht Eikenduinenof Halfweg.
Mijn conclusie is dat dit huis hoogstwaarschijnlijk niet in Loosduinen heeft gestaan.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan naambord

Bericht door Arnold Tak »

Met loupe niet leesbaar, dus ook op scan niet.
Geeft misschien wel een indruk (zie bijlage).
Bijlagen
naambord.jpg
naambord.jpg (221.01 KiB) 1975 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Ik dacht L.M. v.d. Kroft te lezen maar die naam is niet terug te vinden in het Loosduinse bevolkingsregister.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Ja, Wim, dit had ik ook gelezen (zie mijn vorige reactie), maar ik geloof dat dit niet in Loosduinen is.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Waar woonde de families van der Kroft?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Even van de naam Van der Kroft uitgaand.
Een overzicht van het Meertens instituut 1947 geeft aan dat Den Haag de meeste kans maakt. De fotograaf kwam uit Rotterdam, dus is een plaats tussen Rotterdam en Den Haag of Rotterdam zelf kunnen we niet uitsluiten.

Zie link: http://www.vanderkrogt.net/waarzewonen.html
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

De foto is genomen vóór 1923. In dat jaar werd Loosduinen door ’s-Gravenhage geannexeerd. De telling van het Meertens Instituut was van 1947, dus Den Haag was inclusief Loosduinen. Op het poststempel lees ik 192.. Het laatste cijfer is niet leesbaar. Het is dus tussen 1920 en 1923. De bouwtijd van het huis schat ik op 1910. Nogmaals, ik geloof niet dat het huis in Loosduinen stond. Wegen met een smalle bermsloot en huizen over de sloot waren er weinig in Loosduinen. Ja, misschien enkele op de Houtweg (nu Kapelaan Meereboerweg), maar daar stonden alleen oudere boerderijen en tuinderijen. Verder heb ik nergens een Van der Kroft met de initialen L.M. gevonden. Toch geloof ik nog steeds dat die naam er staat. Andere kansrijke plaatsen zijn Wassenaar, Voorburg, Leidschendam, Leiden.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

De kaart is verstuurd door H. v.d. Logt. De naam Kroft op het bordje heeft er niets mee te maken. De kaart wordt gezonden aan Mej. G. Limbeek, de latere mevrouw van der Logt. Alles wel te vinden in Genlias maar niet in het HGA.
Plaats reactie

Terug naar “Vrijstaande panden”