1964g Loosduinen? GJE


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van vrijstaande panden die ouder zijn dan 6 weken.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Voor de zekerheid heb ik gekeken in het Bevolkingsregister van Loosduinen en naar geboorten tussen 1863-1912. Geen enkele L.M. van der Kroft gevonden.

Meestal wordt bij een eerstesteenlegging een steen ingemetseld, maar is het denkbaar dat hier een dergelijk bordje op de gevel geschroefd zit? Misschien is het een wilde veronderstelling maar dan zou er staan
D.E.S.G.
L.M. v.d. Kroft
?-??-??

Of het nu de eerstesteenlegger of de bewoner is, de naam L.M. van der Kroft lijkt mij van belang.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Aan de hand van voorbeelden van het web maak ik op dat een eerste steen doorgaans een ingemetselde plaquette is. Maar van een op de gevel gemonteerde plaquette heb ik behalve een showmodel geen voorbeeld gevonden. Zie http://www.afbeeldingopglasensteen.nl/e ... etailImage
De afkorting D.E.S.G. in dit verband ben ik op het web maar voor twee gevallen tegengekomen.
Voorlopig ga ik er toch maar van uit dat het hier om een eerste steen gaat. In woonhuizen wordt die vaak door één of twee kinderen gelegd.
Van het geslacht Van der Kroft bestaat een uitgebreide genealogische website. Mannelijke voornamen in het geslacht zijn: Leonard(us)/Leo, Laurens/Laurentius, Ludovicus/Ludo, Leendert, Louis, maar ook ik vind van LM geen spoor.

Overigens heb ik het bruidspaar Van de Logt / Limbeek in genlias.nl nog eens nageplozen.
Henricus Joannes van de Logt, geb. Lent (Elst) 1861-1862, warmoezierszoon, koopman in 1891, tuinman in 1916, overleden Elst 1936, trouwt te Elst 30-04-1891 met Gosina Maria Limbeek, Geb. Gent (= Gendt, Gld.) 1863 -1864, overleden Loosduinen 1912.

Hendrikus Bernardus van de Logt hun zoon, geboren Gendt 1892-1893, overlijdt te Loosduinen in 1915.
Antonius Hermanus van de Logt, hun zoon geboren 1894 te Gendt, overlijdt te Gendt in 1896.
Antonia Maria van de Logt, hun dochter, geboren 1896 – 1897 te Gendt, overlijdt te Nijmegen in 1916. Er is zowel een overlijdensakte in Nijmegen als in Loosduinen.

Hieruit maak ik op:
• 1891: huwelijk te Elst
• 1891 – ca 1900 wonend te Gendt
• Ca 1900 – ca 1921 wonend te Loosduinen
Vanaf 1916 heeft de ongelukkige H.J. van de Logt geen vrouw en geen kinderen meer en keert enkele jaren later moederziel alleen terug naar Gendt.

Nu is het gekke dat de kaart is verstuurd in 1920 of iets later. Het echtpaar is getrouwd in 1891. Dan zou de kaart vóór die tijd moeten zijn verstuurd. En daar geloof ik niets van, want het huis van de foto is al jonger.
Mej. G. Limbeek kan dus niet de aanstaande vrouw van H.J. van de Logt zijn geweest, want zij was al getrouwd en zelfs al overleden. Van een dochter G. van de Logt ontbreekt ook ieder spoor en van een nichtje met die naam ook.
Wat Dik Kralt op 14-01-2011 schreef kan dus chronologisch niet kloppen.

Fotograaf Alphons van den Akker en/of fotograaf O. van den Akker woonde in R’dam op Hoflaan 89 van 1912 t/m 1921. In die tijd moet de foto dus zijn gemaakt, wat heel plausibel is.

Terugkomend op Loosduinen: op 23-08-2010 schreef ik dat smalle bermsloten in Loosduinen weinig voorkwamen. Toch waren ze er wel. In Loosduinen in oude ansichten deel 3 ben ik een afbeelding tegengekomen van één van de 3 bekende nog bestaande huizen Kraajestein, i.c. Monsterseweg 1 (zuidzijde) met een prachtig voetgangersbruggetje met hek over een bermsloot, zeer goed vergelijkbaar met dat van het zoekplaatje. Bermsloot en brug zijn tussen 1924 en 1934 verdwenen volgens de bonnebladen. Het huis van de foto kan hebben gestaan ter plaatse van het naoorlogse huis Monsterseweg 13. In 1924 lagen er tuinderijen achter, nu een voetbalveld.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

In mijn vorige reactie van 2-2-2011, 22:29 staat in de 4e alinea:
“Van een dochter G. van de Logt ontbreekt ook ieder spoor en van een nichtje met die naam ook.”
Dit moet zijn:
“Van een nichtje met de naam G. Limbeek ontbreekt ieder spoor.”
In het adresboek Rotterdam heb ik slechts de volgende vermeldingen van Limbeek gevonden:
Alleen in 1917: P. Limbeek, kleermaker, Spanjaardstraat 60b. Dit geeft geen aanknopingspunten.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Monsterseweg 13 in Loosduinen is het niet:
http://www.haagsebeeldbank.nl/hga:col1:dat291194

H.J. van der Logt is in Loosduinen ingeschreven per 30-4-1912 en 3-11-1924 uitgeschreven naar Elst. Als beroep staat vermeld tuindersarbeider. Behalve Zeestraat 22 heeft hij ook Zeestraat 25 gewoond, dat was het eerste adres. Beide adressen komen niet in aanmerking.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Op http://www.historischarchiefwestland.nl ... l?id=62990 staat een voorbeeld van een eerste steen met de afkorting D.E.S.G.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Luna Margaretha?

Bericht door Theo.B. »

Niet geregistreerd schreef:De foto is genomen vóór 1923. In dat jaar werd Loosduinen door ’s-Gravenhage geannexeerd. De telling van het Meertens Instituut was van 1947, dus Den Haag was inclusief Loosduinen. Op het poststempel lees ik 192.. Het laatste cijfer is niet leesbaar. Het is dus tussen 1920 en 1923. De bouwtijd van het huis schat ik op 1910. Nogmaals, ik geloof niet dat het huis in Loosduinen stond. Wegen met een smalle bermsloot en huizen over de sloot waren er weinig in Loosduinen. Ja, misschien enkele op de Houtweg (nu Kapelaan Meereboerweg), maar daar stonden alleen oudere boerderijen en tuinderijen. Verder heb ik nergens een Van der Kroft met de initialen L.M. gevonden. Toch geloof ik nog steeds dat die naam er staat. Andere kansrijke plaatsen zijn Wassenaar, Voorburg, Leidschendam, Leiden.
De digitale stamboom van het HGA vermeldt wel een L.M. van der Kroft.
Luna Margaretha (geb. Wassenaar, 1849) van beroep naaister.
Deze dame komt alleen boven met de zoekterm "Kroft" zonder tussenvoegsel.

http://denhaag.digitalestamboom.nl/(r5f ... &id=211741
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Theo, volgens mij heet deze dame Anna Margaretha, net als haar dochter.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Je hebt gelijk Wim. Ik heb me laten leiden door de omschrijving in het rijtje treffers, en de fout t.o.v. het document niet opgemerkt. Bij nadere beschouwing blijkt er inderdaad Anna te staan.
Hans Klok

Bericht door Hans Klok »

Martin Snuverink schreef:
Nu is het gekke dat de kaart is verstuurd in 1920 of iets later.
Hallo Martin, misschien mag ik je wat helpen? Het poststempel type "langebalk" werd in Loosduinen gebruikt tussen 1908 en 1915. Wat ik kan lezen is deze kaart gestempeld op 13-02-1914 tussen 6-7 uur namiddag? Misschien weer een klein stkje van de puzzel?

Mvg,

Hans
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Aangenomen dat de constatering van Hans Klok juist is, dan biedt die nieuwe perspectieven. H.J van de Logt was sinds 1912 weduwnaar en woonde sindsdien in Loosduinen met zijn zoon, die ook Henk heette en in 1892 of 1893 was geboren in Gendt. Zoon Henk overleed in Loosduinen in april 2015 op 22 jarige leeftijd. Ten tijde van het versturen van de kaart zal hij dus 21 jaar zijn geweest. Nu vermoed ik dat zoon Henk op de kaart is afgebeeld, in Loosduinen werkzaam bij een bakker, slager of andere levensmiddelenwinkelier. Een andere plaats lijkt mij toch niet zo voor de hand liggen. Desondanks heb ik er in Loosduinen geen plaats voor kunnen vinden.
Nog steeds is onduidelijk wie mej. G. Limbeek was. Een bescheiden mogelijkheid is Geertje Limbeek, geb. Zwolle 11-03-1895, dochter van een spoorwegman, in Groningen getrouwd in 1918 met Simon Vogel, gasfitter (bron: genlia.nl). Dit is ver gezocht en er is geen familierelatie met de moeder gevonden.
Plaats reactie

Terug naar “Vrijstaande panden”