Katwijk aan Zee 2 huizen aan boulevard


Uw hulp werd gevraagd bij het achterhalen van gegevens ten behoeve van de uitgave van een boek getiteld “Strandleven langs de Nederlandse Noordzeekust” dank voor alle bijdragen!
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Katwijk aan Zee 2 huizen aan boulevard

Bericht door Arnold Tak »

waar was dit? een verwijzing naar een site/beeldbank zou ook helpen bij mijn verdere naspeuringen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een deel van de bebouwing in Katwijk aan Zee door de Duitsers afgebroken. Het ging om een 200 meter brede strook huizen langs de kust die moesten verdwijnen om plaats te maken voor de Atlantikwall. Pas na de oorlog kreeg de boulevard zijn huidige aangezicht.
In 1942 werd in Katwijk het strand tot ’Sperrgebiet’ verklaard. Langs de boulevard en in de duinen verrezen zware bunkers en muren (de “Atlantikwall”). De kuststrook werd ontruimd en bijna zeshonderd huizen werden gesloopt.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Katwijk in snel tempo herbouwd. De schitterende boulevard is met vier en halve kilometer de langste van ons land.
Bijlagen
katwijk 2.jpg
katwijk 2.jpg (187.6 KiB) 2905 keer bekeken
katwijk 2a.jpg
katwijk 2a.jpg (161.56 KiB) 2155 keer bekeken
Elisa

katwijk

Bericht door Elisa »

Hallo Arnold,

In deze serie foto's zijn er een paar waarop je de bebouwing van het zoekplaatje ziet. Ik heb nu geen tijd om het helemaal uit te spitten maar misschien kun je er iets mee.
hartelijke groet,
Elisa
Gouda

http://www.allesoverkatwijk.nl/modules/ ... atwijk/g1/
jeannet
Senior Zoeker
Berichten: 215
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 6:40 pm
Locatie: Leiden

Bericht door jeannet »

ans roelofs
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma okt 19, 2009 9:51 pm

katwijk aan zee 2

Bericht door ans roelofs »

Dit is ook de Noord Boulevard. Het meest linkse gebouw heet Zeezicht. Naast het gebouw aan de rechterzijde met het torentje loopt de Voorstraat.

Ans Roelofs
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Elisa, Jeannet en Ans

Bericht door Arnold Tak »

dames, aan jullie heb ik wat. Top dat jullie deze zoekende aan het strand (deze keer dus niet in de woestijn) zo goed verder hebben geholpen. Zo wordt het een geweldig boek.
Niet geregistreerd

Katwijk

Bericht door Niet geregistreerd »

Vanaf ongeveer 1958 tot 1970 heb ik de zomer in Katwijk doorgebracht en heb ik er de tijd van mijn leven gehad! Nog steeds ga ik regelmatig daar naar toe. Mocht je nog foto's, ansichtkaarten of verhalen nodig hebben laat het me dan maar weten.
vr. groet,
Elisa
Gouda
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Elisa

Bericht door Arnold Tak »

ik ben een naaste buurman van je, woon in Waddinxveen
de layout van het boek is zo goed als klaar en we willen in deze eindfase eigenlijk nog zo min mogelijk meer opnames wisselen en veranderen
maar natuurlijk bijzonder sympathiek dat je aanbiedt beeldmateriaal ter beschikking te stellen
misschien wordt het boek zo'n succes dat er een vervolg opkomt (wat we hopen en waar we hard voor werken)
dan hoop ik weer bij je te mogen aankloppen
Niet geregistreerd

Katwijk

Bericht door Niet geregistreerd »

ok "buurman". Mocht het ooit nodig zijn dan hoor ik het wel.
vr. gr. Elisa
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog een vraagje

Bericht door Arnold Tak »

hoe heet de straat aan de linkerkant? Ik heb de ANWB stratenatlas geraadpleegd, maar geeft die straat geen naam. Hij ligt in het verlengde van de Tramstraat.
ans roelofs
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma okt 19, 2009 9:51 pm

katwijk aan zee 2

Bericht door ans roelofs »

Dat is nu de Wilhelminastraat.
Plaats reactie

Terug naar “Strandleven langs de Nederlandse Noordzeekust”