2451g 2 'globetrotters' JWJ

jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Niet Geregistreerd

Wereldreizigers

Bericht door Niet Geregistreerd »

`Via de reacties die binnengekomen zijn de volgende conclusies te trekken,
De foto is afkomstig uit Friesland (Friese vlag op de kar)
Het is een christelijke school (bijbeltekst op de gedenksteen)
De school is opgericht in 1862 ( ook van de gedenksteen)
Met deze 3 gegevens ben ik gaan speuren in de Friese archieven en kwam terecht bij de Fryske Akademie, waar mij uit deze archieven bleek mij dat er destijds in 1862 een christelijke school is gesticht te Makkum.
Bij de oude schoolfoto's in het archief van "Ald Makkum" kwam ik een foto tegen van de school, zie naar de raampartij alsmede het bestratings patroon, de gedenksteen is helaas niet te zien.
Verdere speurtocht in het archief van "Ald Makkum" leerde mij dat in 1933 twee Makkumer werkloze jongeren besloten in deze crisistijd een voetreis door Europa te gaan maken.
Om deze reis te bekostigen lieten ze ansichtkaarten maken voor de verkoop onderweg.
Deze beide jongemannen waren Pieter Bruinsma en Wiebe van der Zee.
Hoe de reis verder is verlopen vermeldt de geschiedenis niet.
Hiermee is volgens mij dit raadsel opgelost en hebben we deze kaart thuis kunnen brengen
Jan W. Jellema te Ysbrechtum
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Makkum, Slotmakersstraat

Bericht door Peter Smaardijk »

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

foto van de school, mij gemaild door Jan W. Jellema

Bericht door Arnold Tak »

De Wereldreizigers van 1933
Aldnijs 4/5 (maart 1994)
Auteur:Jan Lutgendorff en Otto Gielstra
Pieter Bruinsma en Wiebe van der Zee, twee Makkumer werkloze jongeren, besloten in de crisistijd een voetreis door Europa te maken. Om de reis te bekostigen lieten ze een ansichtkaarten maken voor de verkoop onderweg.
Bijlagen
Foto school makkum.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Makkum, Slotmakersstraat

Bericht door Arnold Tak »

is Jan Wouter met uw aller hulp erin geslaagd de kaart zelf op te lossen. Samen sterk, ook hier weer. Erg leuk, want ik heb in mijn uitgebreide collectie 'globetrotters' deze kaart ook. Kan ik mooi de gevonden informatie als bijzonderheid aan de kaart toevoegen. Ik dank iedereen die aan de oplossing heeft bijgedragen -natuurlijk als vanouds- hartelijk. Weer heel graag tot een volgend contact allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”