2622 wsch. Rotterdam, huis langs water met kade, Uitg. Den Haag

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2622 wsch. Rotterdam, huis langs water met kade, Uitg. Den Haag

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen 'fotokaart', d.w.z. Uitgave van Sanders & Payens, Den Haag, die een fotootje hebben geplakt op een BRIEFKAART
de kaart is verzonden op 29-02-1908 (schrikkeljaar!) en afgestempeld met afzendstempel Rotterdam
volgens mij de oostzijde van de Schiekade, ligt het meest voor de hand gezien de smalle kade
ook zelf gekeken naar Schiekade, Goudsesingel, Coolsingel, Schiedamsesingel, maar daar niets kunnen vinden en daar is het volgens mij dan ook niet
de oplossing zit hem volgens mij in de opstaande dakversiering van het pand er rechts naast
ook heb ik doorgenomen de site van het G.A.R. voor wat betreft de Schiekade en het bijzonder fraaie boekwerkje, geschreven door J. Verheul Dzn.: De Rotterdamsche Schie 1340-1940 en de voormalige bebouwing aan de Schiekaden
maar misschien zit ik ernaast en is het toch Den Haag
ik zal onderstaand ook een scan van de achterkant plaatsen
Bijlagen
2622.jpg
2622a.jpg
2622b.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

scan van achterzijde

Bericht door Arnold Tak »

wellicht is er een spoor te vinden via jongeheer A.T.W. Hudig te Amsterdam met Ditte, terug naar zijn oma in Rotterdam
Bijlagen
2622c.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

De geadresseerde is in ieder geval de zoon van de bekende Dirk Hudig, Ate Ferrand Whaley Hudig.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De lantaarnpaal is absoluut Rotterdams.
Ik twijfel nog of dit aan een gracht is. Het niveauverschil tussen 'kade' en water is wel heel erg klein, vrijwel stoeprandhoogte; dit heb ik in Rotterdam(se afbeeldingen) nooit gezien.
Ik zoek verder....
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Schiekade Westzijde, even voor de Walenburgerweg

Bericht door Niet Geregistreerd »

Het is tóch de Rotterdamsche Schie. Het hoogteverschil tussen kade en Schie was er inderdaad verbazingwekkend klein. De Schiekade oostzijde had bomen en zonwering. Daar kan het niet zijn. De minder zonnige en minder gefotografeerde westzijde had geen bomen.
Op PBK 6269 en PBK 2007 508 van de GAR-beeldbank zien we rechts een pand dat tot in detail gelijk is aan het donkere pand van het zoekplaatje. Let ook op de stoeppaaltjes. Op het ZP is te zien dat het hier om twee gespiegelde huizen gaat. Op de archieffoto zien we dus het linker huis.
Jan Roovers heeft er een mooie foto van met Slavenburgs bank erin! Zie http://www.fotovanrotterdam.nl/index.php, fotonummer 34821.
Dit moet geweest zijn ter hoogte van Residence Schieburg.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam, Schiekade Westzijde, iets ten zuiden van de Walenburgerweg

Bericht door Arnold Tak »

Martin, knap gevonden. Ook ik had natuurlijk deze 2 kaarten bij het G.A.R. 'gespot', maar ik vond de kade op die PBK-tjes een stuk breder en zag alleen de linkerkant van het pand, dat overigens leek gespiegeld te zijn aan dat op mijn kaart. Vandaar dat ik het niet voor 100% zeker daar dacht te kunnen plaatsen. Roovers bracht weer uitkomst. En jij natuurlijk. Hartstikke mooi dat ik dit kaartje nu op de juiste plek kan archiveren. Weer ontzettend bedankt, Martin.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog een bewijsfoto

Bericht door Arnold Tak »

omdat ik toch die opvallende dakrand terug wil zien op een opname, heb ik nog even verder gezocht
en ik heb een pbk in mijn verzameling gevonden waarop dit is te zien
eind goed, al goed
Bijlagen
2622d.jpg
2622e.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Zou dit nr. 17 geweest kunnen zijn? Gevonden in archieven.nl: "Overeenkomst tussen het College van Regenten van het Lidmatenhuis en de Erven A. van Stolk over de bouw van een houtloods op een terrein achter het perceel Van der Sluysstraat 34 te Rotterdam", onder het kopje "Pand Schiekade 17" bij archieftoegang "226 Lidmatenhuis van de Evangelisch Lutherse Gemeente ( Gemeentearchief Rotterdam )" uit 1933. Een oma van A.F.W. Hudig was Adriana Catharina Havelaar, echtgenote van Adriaan van Stolk, en moeder van zijn moeder, Sara van Stolk. Een oom van Adriaan was de beroemde Abraham van Stolk (van de atlas).
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

huisnummers

Bericht door Arnold Tak »

Peter, ik heb even in mijn adresboek 1905 gekeken (adresboeken Rotterdam zijn ook via internet te raadplegen bij het G.A.R.)
op nr. 19: Stolk Gzn.-Havelaar, wed. A.v., parte.
nu weet ik dat zo rond 1908 er zich in Rotterdam een huisnummerwijzing heeft voorgedaan, dus ook even gekeken in mijn adresboek 1911 en
op nr. 9: dezelfde bovengenoemde dame
in het telefoonboek 1966 zit Slavenburg's Bank met een kantoor op nr. 11

inderdaad was er iets zuidelijker aan die kant van de Schiekade een houthandel van Van Stolk (één van de vele)
ik heb daar ook afbeeldingen van op kaarten in mijn verzameling
de familie woonde dus vlak in de buurt
de houthandel was ongeveer waar nu het Ungerplein is en de Ungerflat staat
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”