2644g broodvissers met hun familie JBI ret.

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2644g broodvissers met hun familie JBI ret.

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
de twee vissers links hebben vissen in hun hand en zo te zien witvis (brasem of iets dergelijks, ik heb geen verstand van vissen; in ieder geval geen zalm volgens mij)
de woning heeft een houten nok en een houten schoorsteen, wat niet wijst op bovenmatige welstand
rechts een huisje met een schoorsteen, zal geen 'poepdoos' zijn, zoveel rook zullen ze daarbij niet produceren, maar misschien wel een hokje waarin vis kan worden gerookt of gebakken
op de platbodems staan geen aanwijzingen waar ze vandaan komen
de rechter visser laat de netten aan de fotograaf zien
drie van de dames dragen een mutsje, misschien geeft dat een aanwijzing
ik weet niet waarom, maar ik heb er een Biesbosch-gevoel bij (misschien omdat ik daar in het verleden wel eens kwam en dat sfeertje hier terugzie)
Bijlagen
2644.jpg
2644a.jpg
2644b.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Giethoorn e.o.

Bericht door Niet Geregistreerd »

Nee, Arnold, absoluut geen Biesbosch. De bootjes die we zien zijn Gieterse punters, voortgedreven met de ook zichtbare vaarbomen. Dus dit is in Giethoorn of omgeving. Laten we zeggen het gebied van de wieden in de tegenwoordige gemeente Steenwijkerland. Behalve het dorp Giethoorn zelf kunnen dit dan ook Dwarsgracht, Belt, Schutsloot en Kalenberg zijn. Wie de exacte locatie kan vinden is een kei. Bewijsbeelden vinden is geen sinecure.
In de wieden (de plassen en petgaten) was vroeger broodvisserij waaronder snoekbaars en paling (die in mijn herinnering wat gronderig smaakte). Vandaar het rokerijtje. Vissen en palingen werden hoofdzakelijk gevangen met fuiken die aan stokken in het ondiepe modderwater waren bevestigd.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Martin

Bericht door Arnold Tak »

bedankt voor je reactie. Natuurlijk realiseer ik me dat sommige zp-tjes zo moeilijk zijn, dat ze nauwelijks kans lopen te worden opgelost. Maar dat maakt dan helemaal niets uit. Zelf schep ik er ook genoegen in om mooi en interessant beeldmateriaal te plaatsen, wetende dat er 'lotgenoten' zijn die daar ook plezier aan beleven. Het blijft toch één groot avontuur met die onbekende afbeeldingen. Alle informatie die binnenkomt geeft zo'n plaatje alleen maar meer inhoud. Bij dit zp-tje vond ik het alleen al intrigerend om te zien hoe mensen toen leefden en hun brood verdienden, ook al zullen we denk ik nooit precies weten waar dit in ons mooie landje plaats had.
dibbler
Senior Zoeker
Berichten: 148
Lid geworden op: wo jun 20, 2018 3:13 pm

Re: 2644g broodvissers met hun familie JBI ret.

Bericht door dibbler »

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 2644g Nijetrijne, Scheenepad 9

Bericht door Arnold Tak »

dibbler, wat een vondst! Na 12 jaar ontdekt waar. Mede namens mijn gast, heel hartelijk bedankt. Martin, ook jij onze dank.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”