Pagina 1 van 2

2827g bouwterrein met hoogteverschil

Geplaatst: vr sep 28, 2012 3:44 pm
door Arnold Tak
belijnde ongelopen fotokaart
ooit ergens geplaatst geweest als afbeelding in/bij artikel
aanwijzingen over percentage en kolom

Moerdijk?

Geplaatst: vr sep 28, 2012 6:28 pm
door Peter Smaardijk
Volgens mij zie ik de bekende brug op de achtergrond... Bij de aanleg van de Shellraffinaderij misschien??

Geplaatst: vr sep 28, 2012 7:57 pm
door Peter Smaardijk
Bij nader inzien lijkt mij dit toch niet logisch... De hoek klopt niet, onder andere. Maar ik zie toch echt zo'n lange vakwerkbrug in de verte. Of zie ik het verkeerd?

Van Martin Snuverink

Geplaatst: ma okt 01, 2012 10:08 am
door Niet Geregistreerd
Dit lijkt me een havengebied in wording. We zien hier een groot zandlichaam in aanleg. Het moet rond 1960 zijn. De meest waarschijnlijke mogelijkheid is het Botlekgebied in Rotterdam.
Het haven- en industriegebied van Delfzijl (Chemiepark Delfzijl: Soda, Kunstzijde, Aluminium) is kleinschaliger en het industrieterrein Moerdijk is van later datum. Maasvlakte is te jong en ook Europoort lijkt me te jong.
Het zandlichaam zou dan de Botlekweg in wording moeten zijn. Dit omvat thans de A15, de havenspoorlijn plus een kabel- en buisleidingenstrook, bij elkaar een breedte van zo’n 30 meter. Het zandlichaam verheft zich zo’n 4 meter boven het omringende terrein.
Vergelijk http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl ... -en-geluid, cat. nr. IX 419.42B.
De hoge vakwerkmast, die met ten minste 6 lijnen getuid is, zien we ook op GAR: cat. nr. IX 419.29. Ik ben er nog niet achter wat de (tijdelijke) functie ervan was. In ieder geval had het puur met de aanlegwerken van het havengebied te maken.
De brug die Peter Smaardijk meent te zien is waarschijnlijk een leidingbrug voor het opspuiten van zand.
Mogelijk zien we links de zuidkant van het industriegebied van de Botlek (Esso/Exxon en Aluchemie) en rechts de werken van het Hartelkanaal. Maar het kan ook elders in het Botlekgebied zijn.
Er is helaas weinig fotografisch vergelijkingsmateriaal. De verzameling havenfoto’s van het GAR is belabberd.

Geplaatst: ma okt 01, 2012 10:02 pm
door jan lemmens
Zou het niet de bouw van een suikerfabriek kunnen zijn?

Van Martin Snuverink

Geplaatst: ma okt 01, 2012 11:20 pm
door Niet Geregistreerd
Nee, Jan. In de jaren 1960 werden in NL geen suikerfabrieken meer gebouwd. Wel werden bestaande suikerfabrieken veranderd, uitgebreid of gemoderniseerd. In de Rotterdamse haven waren geen suikerfabrieken. Plaatsen met grote suikerfabrieken in de jaren 1960 zijn of waren (zo uit mijn hoofd) Groningen-Hoogkerk (2x), Halfweg, Puttershoek, Dinteloord, Roosendaal, Breda, Zevenbergen, Oud-Beijerland, Sas van Gent.
We zien wel een silo met conveyor voor het transport van stortgoed. Dit kan ook zijn:
- cement (nog bestaande fabriek in Rozenburg Theemsweg),
- graan (GEM, Graan Elevator Maatschappij, Botlekweg onlangs gesloten);
- kunstmest (fosfaat en ammoniumnitraat)
- suiker
- zout, soda (Delfzijl, Hengelo)
- diverse voedingsmiddelen zoals rijst, soja, meel, melkpoeder, aardappelmeel (niet in Botlekhaven)
- ertsen van titaandioxide (Tiofine, Botlekhaven)
- zeep- en detergentenpoeder
IJzererts en steenkool worden doorgaans niet in silo's, maar in de open lucht of in bunkers opgeslagen.

Akzo Delfzijl?

Geplaatst: ma okt 01, 2012 11:40 pm
door Peter Smaardijk
Als ik hier naar kijk, zie ik dat hoge gebouw op ons zoekplaatje misschien nog in aanbouw (alleen het skelet), en het lagere gebouw ervoor...

Geplaatst: ma okt 01, 2012 11:47 pm
door jan lemmens
Martin bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik zat meer te denken aan de jaren na de oorlog en de vijftiger jaren.

Sodafabriek Delfzijl

Geplaatst: ma okt 01, 2012 11:49 pm
door Peter Smaardijk

Van Martin Snuverink

Geplaatst: wo okt 03, 2012 8:12 am
door Niet Geregistreerd
Tóch de Zoutchemie in Delfzijl/Farmsum! Knap gevonden, Peter. Ik heb dus Delfzijl te vroeg afgeschreven.