2848 voetbalwedstrijd 1913

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2848 voetbalwedstrijd 1913

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, gestempeld Zutphen
ik wilde als omschrijving plaatsen: een langwerpig gebouw op de achtergrond .... en
toen ging er bij mijzelf een lichtje branden
het Schuttersveld in Rotterdam-Crooswijk?
gauw even wat kaarten erbij gepakt en ... ja, hoor, klopt helemaal!

maar misschien heeft iemand nog aanvullende informatie over het logootje linksonder van de kaartenmaker of wie er speelden aan de hand van de shirtemblemen?
wie wet nog wat meer over deze wedstrijd op het koolasveld?
als ik het goed zie heeft de derde speler van links een Feijenoordshirtje aan, evenals de speler tegen de verste paal
Bijlagen
2848.jpg
2848a.jpg
2848b.jpg
2848c.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De afzender Eduard Spier is geboren in Zutphen 17-01-1902. Hij is als student in 1919 aan de HH (wat is dat, Arnold?) naar Rotterdam vertrokken, maar niet met de Edam.
In 1919 kwam hij op kamer (als commensaal?) wonen ’s-Gravendijkwal 31, Saftlevenstraat 36, vervolgens Adrien Mildersstraat 60b en vertrok in 1922 naar Den Haag. Nog hetzelfde jaar keerde hij terug naar R’dam en ging op kamer Adrien Mildersstraat 21b, Schiedamseweg 117b en vertrok op 10-11-1924 naar Warnsveld. Bron: Bevolkingsregister Rotterdam.
Ondanks joodse afkomst werd hij notaris in Amsterdam en overleed pas in 1980.
Eduard Spier zal dus 9 jaar zijn geweest toen hij de kaart verstuurde en woonde nog niet in Rotterdam.
Vader Isedore Spier had een modezaak in Zutphen. Eduard had een broer Jo Spier, een vermaard tekenaar en illustrator.
Meer gegevens over Eduard Spier in http://www.jodeninnederland.nl/id/P-1214.

De familie van Age Dokkum (*Hilversum 02-10-1902, overleden Haarlem 1923) kwam in 1912 van Sneek naar Middelburg. Age ging in 1914 naar het Stedelijk Gymnasium aldaar, waarvan zijn vader Thomas Dokkum rector was. Thomas overleed in 1918 en was toen rector van het gymnasium in Haarlem.

Ik heb geen familie-, zakelijke en vriendschappelijke relaties tussen de families Spier en Dokkum kunnen ontdekken en dus ook niet waarom Eduard juist dit prentje aan zijn vriend(?) Age heeft gestuurd.
Eduard schreef netjes, maar nog niet onberispelijk: er had moeten staan Aan den jongeheer. Kennelijk hadden zelfs intelligente kinderen ook toen moeite met naamvallen.
Niet Geregistreerd

Rotterdam-Crooswijk, Schuttersveld

Bericht door Niet Geregistreerd »

Martin, bedankt voor je aanvullende informatie. Ik denk dat HH betekent Handels Hogeschool, de later N.E.H. (Nederlandse Economische Hogeschool), de latere Erasmusuniversiteit.
Leuk om de kaart nu met andere ogen en meer inhoud en diepgang te kunnen bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”