3055 muziekcorps door dorp met 2 veldwachters op kop, op hekje: Laanzicht
-
3055 muziekcorps door dorp met 2 veldwachters op kop, op hekje: Laanzicht
belijnde ongelopen fotokaart
-
- Senior Zoeker
Laanzicht: een reprise van Marktzicht?
Dit is een al weer wat ouder zoekplaatje van Arnold. De foto toont het eenvoudige hek van een locatie 'Laanzicht', die aan een grindweg (?) ligt. Het huis(je) op de voorgrond is deels in hout opgetrokken. De ramen op de begane grond draaien naar buiten. Op de achtergrond is tenminste één schuur zichtbaar. Het hek ligt niet meteen bij het huis, al kan er natuurlijk achter de mensenmenigte dichterbij het huis nog een tweede hek liggen. Ik vraag mij echter af of we hier de hoofdbehuizing zien, of misschien te doen hebben met de achteringang van een landgoed. Het huisje zou dan een portiers- of koetsierswoning kunnen zijn, of een andere werknemer kunnen huisvesten.
Ik heb Delpher doorgevlooid op 'Laanzicht' en nooit geweten dat die naam voor de oorlog zó populair was. De lijst is niet zo lang geworden als de Marktzicht-opstelling van Elise en Jan S. (vergeet ik iemand?), maar desondanks respectabel. Eerst maar even waar we niet (meer) op hoeven te zoeken: de kegel- en andere sportclubs uit Rotterdam met de naam 'Laanzicht'. Ook de Laanzichtstraat in Rotterdam valt mijns inziens af. Er is momenteel ook een Laanzicht[straat/wijk] in Woudenberg en IJsselmuiden, waar ik verder niets van weet. Misschien gebouwd op de locatie van een eerder pand? Resteren uit de jaren 1890-1940 enkele tientallen locaties die ik hieronder weergeef. Tot mijn spijt kan ik de komende tijd hier verder geen aandacht meer aan besteden, dus wie het eens wil proberen, is van harte welkom. De jaartallen achter de notities zijn niet systematisch bijgehouden. Ze betekenen slechts dat het betreffende 'Laanzicht' ook in dat jaar nog bestond.
* Apeldoorn, 'hoeve Laanzicht' (1903, eig. E.J. Klein Obbink)
* Baarn, slipjacht die onder meer loopt over de in de omgeving gelegen 'boerderij Laanzicht' (1930)
* Baarn (?), slipjacht over onder meer Laanzicht, 'tussen Andrieslaan en uitspanning De Lage Vuursche' (1931)
* Baarn (?), 'Laanzicht' gelegen aan de Middenlaan 1 (1919)
* Baarn (?), omschrijving: 'tussen de straatweg naar Laanzicht, een zijweg van de straatweg naar Maartensdijk in Baarn' (1928), dit in een bericht over de plaats waar H.M. de Koningin zich zal ophouden bij gelegenheid van een cross-country-wedstrijd. Vanwege de naar rechts kijkende koppetjes heb ik even gedacht dat hier naar de vorstin werd gekeken, maar ik denk niet dat er dan voetvolk voor haar 'loge' zou hebben gestaan. Ook zouden er tenminste enkele mannen hebben moeten salueren in het voorbij trekken.
* Den Haag, koffiehuis Laanzicht, Laan van NO Indië 427 (1940)
* Doorn, 'Laanzicht' (1931)
* Elburg, Laanzicht 'tusschen Elburg en Oldebroek, aan de Zuiderzeesche straatweg' (1935)
* Ermelo, 'villa Laanzicht' (1906)
* 's-Gravenland, café Laanzicht (1907)
* Haren (Gr.), 'boerderij Laanzicht' (1934)
* Leeuwarden, villa Laanzicht, Spanjaardslaan 82, tussen Harlinger- en Stienserstraatweg (1917)
* Makkum, 'de rechte laan bij Laanzicht onder Makkum' (1892); 'buitengoed L. aan de grindweg' (1897); Laanzicht (1901); 'de weg van Laanzicht naar het Van Panhuijsen-kanaal' (1929); 'de weg van Laanzicht naar Fernwoude' (1939)
* Oldeberkoop (omgeving?), de notaris te Oldeberkoop veilt de verhuring van een perceel weiland 'naast Laanzicht en het Jongebeestenland' (1906)
* Oldeberkoop (omgeving?), verkoop van sparren 'bij de Linde en achter Laanzicht' (1905)
* Oldenzaal (omgeving?), 'de tramhalte Laanzicht, van de tram die om ... uur aankomt in Oldenzaal' (1908)
* Rosmalen, Rossum, café Laanzicht (1940)
* Rotterdam, Oude Dijk 1, (met kegelbanen: de oorsprong van die verenigingen), Grand Café (1897), Café (1926, tegenover de Hoflaan)
* Soestdijk, 'Villa Laanzicht', Anna Paulownalaan 2 (1940)
* Steenwijk, bij De Bult (1924)
* Steenwijkerwold, 'kleine villa' aan de stoomtram gelegen (1926)
* Teteringen, 'hoenderpark' (1896), 'Huize Laanzicht' (1936)
* Vorden (in de buurt van?): transactie inzake bomenkap op Laanzicht (1940)
* Witmarsum, 'baggeren van de melkvaart vanaf Laanzicht tot Zürich' (1903)
* Wezep, Laanzicht ergens in de omgeving van Landgoed IJsselvliedt (1940)
* Woudenberg, 'Huize Laanzicht' (1890), 'landgoed' (1932)
* Zeist, 'Herstellingsoord Laanzicht', Roschlaan 15 (1931)
* Zeist, 'Villa Laanzicht', Laan van Beek en Royen (1934)
Via andere bronnen:
* Renesse, Huize Laanzicht
Voor de goede orde: ik beweer niet dat ik met deze lijst alle Nederlandse panden met de naam 'Laanzicht' heb geturfd. Ook is het goed mogelijk dat sommige locaties hetzelfde pand betreffen. Desalniettemin: happy hunting!
Ik heb Delpher doorgevlooid op 'Laanzicht' en nooit geweten dat die naam voor de oorlog zó populair was. De lijst is niet zo lang geworden als de Marktzicht-opstelling van Elise en Jan S. (vergeet ik iemand?), maar desondanks respectabel. Eerst maar even waar we niet (meer) op hoeven te zoeken: de kegel- en andere sportclubs uit Rotterdam met de naam 'Laanzicht'. Ook de Laanzichtstraat in Rotterdam valt mijns inziens af. Er is momenteel ook een Laanzicht[straat/wijk] in Woudenberg en IJsselmuiden, waar ik verder niets van weet. Misschien gebouwd op de locatie van een eerder pand? Resteren uit de jaren 1890-1940 enkele tientallen locaties die ik hieronder weergeef. Tot mijn spijt kan ik de komende tijd hier verder geen aandacht meer aan besteden, dus wie het eens wil proberen, is van harte welkom. De jaartallen achter de notities zijn niet systematisch bijgehouden. Ze betekenen slechts dat het betreffende 'Laanzicht' ook in dat jaar nog bestond.
* Apeldoorn, 'hoeve Laanzicht' (1903, eig. E.J. Klein Obbink)
* Baarn, slipjacht die onder meer loopt over de in de omgeving gelegen 'boerderij Laanzicht' (1930)
* Baarn (?), slipjacht over onder meer Laanzicht, 'tussen Andrieslaan en uitspanning De Lage Vuursche' (1931)
* Baarn (?), 'Laanzicht' gelegen aan de Middenlaan 1 (1919)
* Baarn (?), omschrijving: 'tussen de straatweg naar Laanzicht, een zijweg van de straatweg naar Maartensdijk in Baarn' (1928), dit in een bericht over de plaats waar H.M. de Koningin zich zal ophouden bij gelegenheid van een cross-country-wedstrijd. Vanwege de naar rechts kijkende koppetjes heb ik even gedacht dat hier naar de vorstin werd gekeken, maar ik denk niet dat er dan voetvolk voor haar 'loge' zou hebben gestaan. Ook zouden er tenminste enkele mannen hebben moeten salueren in het voorbij trekken.
* Den Haag, koffiehuis Laanzicht, Laan van NO Indië 427 (1940)
* Doorn, 'Laanzicht' (1931)
* Elburg, Laanzicht 'tusschen Elburg en Oldebroek, aan de Zuiderzeesche straatweg' (1935)
* Ermelo, 'villa Laanzicht' (1906)
* 's-Gravenland, café Laanzicht (1907)
* Haren (Gr.), 'boerderij Laanzicht' (1934)
* Leeuwarden, villa Laanzicht, Spanjaardslaan 82, tussen Harlinger- en Stienserstraatweg (1917)
* Makkum, 'de rechte laan bij Laanzicht onder Makkum' (1892); 'buitengoed L. aan de grindweg' (1897); Laanzicht (1901); 'de weg van Laanzicht naar het Van Panhuijsen-kanaal' (1929); 'de weg van Laanzicht naar Fernwoude' (1939)
* Oldeberkoop (omgeving?), de notaris te Oldeberkoop veilt de verhuring van een perceel weiland 'naast Laanzicht en het Jongebeestenland' (1906)
* Oldeberkoop (omgeving?), verkoop van sparren 'bij de Linde en achter Laanzicht' (1905)
* Oldenzaal (omgeving?), 'de tramhalte Laanzicht, van de tram die om ... uur aankomt in Oldenzaal' (1908)
* Rosmalen, Rossum, café Laanzicht (1940)
* Rotterdam, Oude Dijk 1, (met kegelbanen: de oorsprong van die verenigingen), Grand Café (1897), Café (1926, tegenover de Hoflaan)
* Soestdijk, 'Villa Laanzicht', Anna Paulownalaan 2 (1940)
* Steenwijk, bij De Bult (1924)
* Steenwijkerwold, 'kleine villa' aan de stoomtram gelegen (1926)
* Teteringen, 'hoenderpark' (1896), 'Huize Laanzicht' (1936)
* Vorden (in de buurt van?): transactie inzake bomenkap op Laanzicht (1940)
* Witmarsum, 'baggeren van de melkvaart vanaf Laanzicht tot Zürich' (1903)
* Wezep, Laanzicht ergens in de omgeving van Landgoed IJsselvliedt (1940)
* Woudenberg, 'Huize Laanzicht' (1890), 'landgoed' (1932)
* Zeist, 'Herstellingsoord Laanzicht', Roschlaan 15 (1931)
* Zeist, 'Villa Laanzicht', Laan van Beek en Royen (1934)
Via andere bronnen:
* Renesse, Huize Laanzicht
Voor de goede orde: ik beweer niet dat ik met deze lijst alle Nederlandse panden met de naam 'Laanzicht' heb geturfd. Ook is het goed mogelijk dat sommige locaties hetzelfde pand betreffen. Desalniettemin: happy hunting!

-
- Senior Zoeker
-
- Senior Zoeker
Volgens Paul Blanken is de mast een telegraaf/telefoonpaal. Zie reactie dd 1-2-2014 bij zp 1738 van zoekplaatjes.nl. Zulke leidingen stonden vaak op topokaarten aangegeven . Zij liepen langs interlokale wegen.
Nu wordt het een zaak van afstrepen, te beginnen met Den Haag en Rotterdam.
Ik heb de indruk dat we op de zandgronden moeten zoeken. Dan zouden we Leeuwarden, Makkum, Oldeberkoop en Witmarsum ook moeten wegstrepen.
Nu wordt het een zaak van afstrepen, te beginnen met Den Haag en Rotterdam.
Ik heb de indruk dat we op de zandgronden moeten zoeken. Dan zouden we Leeuwarden, Makkum, Oldeberkoop en Witmarsum ook moeten wegstrepen.
-
- Senior Zoeker
Op de achtergrond is er zicht op een bocht van een vrij brede rivier.
Maar ik vind verder nog geen argument, het zoekgebied te beperken tot de NL (hooguit het veldwachtersuniform).
Immers:
- Alleen draairamen zichtbaar (globaal dus vooral "beneden de grote rivieren").
- Rietendaken komen ook in BE voor.
- Laanzicht kan ook uitzicht bieden op een rivier (Echter niet op de Laan in BE, is te smal).
Maar ik vind verder nog geen argument, het zoekgebied te beperken tot de NL (hooguit het veldwachtersuniform).
Immers:
- Alleen draairamen zichtbaar (globaal dus vooral "beneden de grote rivieren").
- Rietendaken komen ook in BE voor.
- Laanzicht kan ook uitzicht bieden op een rivier (Echter niet op de Laan in BE, is te smal).
-
- Senior Zoeker
Bij Berry (G 3400) is het huis Laanzicht ook te zien.
http://www.onbekendinnederland.nl/images/g-3400t.jpg
http://www.onbekendinnederland.nl/images/g-3400t.jpg
-
- Senior Zoeker
Knap dat je de locatie herkende, Peter! Nu zoeken we dus naar een 'Laanzicht' in een gemeente die ook bloemencorso's organiseerde. Als ik naar de lijst kijk die ik hierboven samenstelde, krijg ik de indruk dat geen van de genoemde plaatsen in aanmerking komt, Teteringen misschien uitgezonderd.
Wat betreft bloemencorso's in het algemeen: bedenk dat die ook werden georganiseerd in West-Brabant. Je kunt dan denken aan Wernhout en dergelijke. Mijn 'oom Leen' in Fijnaart was voornamelijk bollenteler (de bollenpelschuur was verboden terrein!). Hij was op de klei in de Westhoek niet de enige.
Wat betreft bloemencorso's in het algemeen: bedenk dat die ook werden georganiseerd in West-Brabant. Je kunt dan denken aan Wernhout en dergelijke. Mijn 'oom Leen' in Fijnaart was voornamelijk bollenteler (de bollenpelschuur was verboden terrein!). Hij was op de klei in de Westhoek niet de enige.
-
- Senior Zoeker
Zojuist op basis van de voorzet van Ingrid (Rotterdam, Oude Dijk 1) én het zp bij Berry, dit nogmaals nagezocht.
Op basis van het volgende, kan wat mij betreft deze locatie toch echt worden afgestreept.
https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/26656351674
http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... PK190a.jpg
Op basis van het volgende, kan wat mij betreft deze locatie toch echt worden afgestreept.
https://www.flickr.com/photos/blankenpaul/26656351674
http://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ ... PK190a.jpg
-
- Junior Zoeker
- Contacteer:
-
- Senior Zoeker
De krantenbank Delpher is enkele maanden geleden weer aanzienlijk uitgebreid. Dat heeft nog weer een aantal nieuwe Laanzichts opgeleverd, waaronder een villa in Voorburg, Westeinde 158, hoek Koninginnelaan. Er waren echter drie treffers die spraken van de harmonie die langs een Laanzicht kwam. Twee daarvan leken me te vroeg in de tijd, de derde is spot on! Harmonie en versierde wagentjes in Wolfheze (Gld.), 1937: http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q ... 21%3Aa0050. Het pand zou in later tijd ook gediend (kunnen) hebben als paviljoen van de aanpalende psychiatrische kliniek. Het fotobewijs laat ik graag aan een ander over.