3764 woonwagens kenteken H-7092


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3764 woonwagens kenteken H-7092

Bericht door Arnold Tak »

onbelijnde ongelopen fotokaart
zie ook 3731g
volgens Jan Boonstra bestaat er een register waarin de kentekens en hun bezitters staan
wie heeft of weet de toegang tot zo'n register?
Bijlagen
3764.jpeg
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Kenteken

Bericht door Theo.B. »

26-10-1914 op naam van Teunis van Eijk, Bogen 65 Gouda.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

eigenaar woonwagen Gouda

Bericht door Arnold Tak »

Hallo Theo.B. Mooi daast we nu weten dat Teunis van Eijk in 1914 dit kenteken op zijn naam had staan. Als ik naar de fotokaart kijk, bekruipt me het gevoel dat de opname toch wel een stuk jonger is dan 1914, ik schat -gezien het hele sfeertje- zelf jaren veertig of vijftig. Vandaar mijn bescheiden aarzeling om een-twee-drie voor de volle honderd procent mee te gaan met jouw gevonden bewijs. Natuurlijk ben ik je erkentelijk voor het aandragen van de informatie. Ik denk wel dat je boek met kentekens een bepaalde periode beslaat, dus wie weet wat een meer recent boek eventueel nog voor informatie zal kunnen opleveren. Natuurlijk heb ik de gevonden info aan de kaart toegevoegd.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

De kaart is uiteraard jonger dan 1914. Ik heb nog gezocht naar een link tussen van Eijk en een woonwagen,
maar niets gevonden.

Mogelijk is dit een latere eigenaar op het woonwagenkamp aan de Bodegraafsestraatweg.

http://www.groenehartarchieven.nl/afbee ... os/3-49758


Zit geheel links nog een leesbaar kenteken?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

kenteken leesbaar?

Bericht door Arnold Tak »

Theo, helaas is dat kenteken onleesbaar voor mij.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

vandaag ontving ik onderstaande mail

Bericht door Arnold Tak »

Beste meneer/mevrouw,

Ik heb vragen, misschien dat u mij kunt helpen?

Vroeger hadden woonwagens een nummer op de woonwagen van de stad of de provincie? Registratienummer op de oude woonwagens is dat nog te zien. Waar staat dit of bij wie geregistreerd en waarom werd dit gedaan?

Als de woonwagenbewoners naar een ander gemeente vertrokken, moesten zij dit melden bij de gemeente waar hij stond met de woonwagen en werd er een kaart afgestempeld, weet u hier wat van?

Woonwagenbewoners moesten vroeger ook ergens in geschreven staan, omdat ze toen niet op een vaste plaats woonden?

Ik zou graag over bovengeschreven meer willen weten. Weet u waar ik hierover informatie kan vinden?

Alvast bedankt.

Met vriendelijk groet,
Tini Beek.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

stukken over woonwagenbeleid

Bericht door Ingrid »

Volgens de website http://www.woonwagenwijzer.nl/woonwagenbeleid zijn de stukken over het woonwagenbeleid van de landelijke overheid terug te vinden op twee daar genoemde websites.
De kentekens van wagens werden ongetwijfeld vastgelegd en zouden dan in het gemeentelijk secretarie en/of politiearchief bewaard moeten zijn gebleven, of in het provinciaal archief. De gemeentelijke archiefbestanden liggen waarschijnlijk niet bij het gemeentehuis, maar bij het gemeentearchief. De provinciale bestanden liggen ofwel bij het provinciehuis, ofwel bij een regionaal historisch centrum.

Maar voor de vooroorlogse jaren geldt hier wat ook geldt voor kentekens van burgerauto's: lang niet alle archiefdiensten hebben deze bestanden bewaard. Het ligt er dus een beetje aan, naar welke provincie of stad je belangstelling uitgaat, of het tot succes leidt of niet. Ik geloof dat de website Conam daar overzichten van heeft gepubliceerd en ook de ANWB schijnt dergelijk bestanden te hebben. Beetje rondvragen, dus.

Een interessante en informatieve website is http://trailertrashmarodjipenmc.nl/hist ... -woonwagen, die (zonder bronvermelding) de geschiedenis van Roma en Sinti, zigeuners en reizigers in kaart brengt en met enige distantie het leven van woonwagenbewoners van binnenuit beschrijft.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”