3794 twee-onder-één-kap pas later in één gevelwand

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3794 twee-onder-één-kap pas later in één gevelwand

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
al zijn het dan 2 panden onder één gezamenlijk dak, ze verschillen als dag en nacht
links boven de deur een ovaal raam, rechts 4 kleine raampjes
links een zadeldak, rechts een klein torentje
links een erker, rechts een balkon
we mogen aannemen dat er binnenkort rechts een pand tegenaan zal worden gebouwd?
Bijlagen
3794.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dit vind ik toch wel erg Rotterdams! Maar dit zal Arnold ook wel vinden. Dubbele dijkvilla met verschillende niveaus! Maar waar liet iemand zoiets rond 1910 toch bouwen? Lijkt me te jong voor de Westzeedijk.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie aan Martin

Bericht door Arnold Tak »

Martin, ik heb er ook een Rotterdams gevoel bij. Omdat ik me het best thuis voel in Rotterdam-West, dus ten westen van de Westersingel, heb ik daar nog wat gekeken. Ik ga uit van een plek met tuintjes voor de huizen. Gekeken op delen van de Heemraadssingel, Mathenesserlaan, G.W. Burgerplein, maar nog niet succesvol. De westelijke kant van de Westersingel (ten zuiden van het Museumpark) laat Google.Maps niet zien, daar hebben ze niet gereden met hun camera. Maar het kan ook een van de zijstraten ten noorden van de Oudedijk zijn en zo zijn er gevoelsmatig nog wel wat plekken die in aanmerking komen. Ik geef het nog niet op, maar nu weer tijd voor wat andere zaken.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Deze foto is in ieder geval gemaakt vanaf een talud of dijk.
Een pand met grote toegangsdeuren deuren halverwege de begane grond en eerste verdieping. Een locatie aan de Westzeedijk (oostzijde) en Honingerdijk lijkt me ook aannemelijk.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

nog geen resultaat

Bericht door Arnold Tak »

weer verder gezocht, maar nog geen resultaat. Ik ben nu wel overtuigd dat we op een oude dijk staan en heb dan ook diverse mogelijkheden bekeken die in aanmerking komen. Ik denk nu wel dat het pand een voortuin had als ik kijk naar de erker van de linker woning. Ik kan me niet voorstellen dat er een openbaar begaanbaar voetpad (trottoir) liep direct langs de erker. Straten die eindigen op -dijk alsmede 's-Gravendijkwal hadden mijn speciale aandacht. De bebouwing heel ver op de achtergrond geeft (nog) geen aanknopingspunten, wat ook geldt voor de bebouwing helemaal links. Ik zoek verder.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Zoekgebied blijft Rotterdam.
Natuurlijk moet dit een dijk zijn. De voordeuren bevinden zich op het niveau van de kruin van de dijk. Daarnaast zijn souterrainkamers waarvan de vloer ongever 1,5 m lager ligt dan van de voordeuren, en wel in een ingraving in het dijktalud. Het souterrain opent aan de achterzijde op de tuin, mogelijk met een terras of veranda ertussen. Boven het souterrain is wat ik maar noem de bel-étage. Ik vermoed dat die aan de achterzijde niet ie uitgebouwd, maar dat die uitkomt op een veranda, eventueel met trap naar de tuin. De verlengde zijmuur is afgedekt met een daklijst, die een uitbouw zou doen vermoeden, maar de daklijst is te laag voor een uitbouw. Mogelijk is hier zoiets als een bijkeuken of kolenkast. Het dijktalud helt niet steil af naar de polder, in ieder geval niet zo steil als de Oostzeedijk en de Honingerdijk.
De huizen zijn hele huizen, d.w.z. met enkele voordeuren, dus niet opgesplitst in boven en benedenhuis. Dit is voor Rotterdam al heel bijzonder; zulke huizen uit deze bouwtijd ken ik behalve in Kralingen alleen aan de Westzeedijk/Emmaplein, de Westersingel, de Heemraadssingel, de Mathenesserlaan en de Walenburgerweg.
Een kleine mogelijkheid is misschien nog de Nesserdijk westzijde ten zuiden van het voormalige waterleidingbedrijf.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De ongeplaveide dijk of wal lijkt me voor wat betreft de afmetingen, geen functie (meer) te hebben als primaire waterkering.

Links een blinde muur, met een mansardedak geplaatst in de lengterichting van de dijk.

Links tevens een gevel met een schoorsteen die één raam lijkt te doorkruisen.
Voor deze constructie kan ik me geen technische reden voorstellen (hooguit een architectonische en dan wel in relatie tot industrie/overheid).
Er bevindt zich tussen het huis en het pand met mansardedak, een schoorsteen met identieke monding.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Rotterdam, Nesserdijk 217-219?

Bericht door Martin Snuverink »

Paul, uit je betoog leid ik af dat ook voor jou het zoekgebied Rotterdam is. Dat de dijk geen hoofdwaterkering is lijkt me een wat voorbarige conclusie, omdat je de andere kant van de dijk niet kunt zien. Ik heb mijn oog laten vallen op de Nesserdijk, die in 1940 binnendijks steil was, maar buitendijks niet, omdat daar bedrijvigheid was.
Ik vermoed dat dit de huizen Nesserdijk 217 (rechts) en 219 waren. Beide zijn in 1968 gesloopt., zo blijkt uit de pandkaarten van het GAR. Nummer 219 was een dienstwoning, waarin jarenlang scheepsbouwer C. Teeuwen heeft gewoond.
Uit de pandkaarten blijkt dat 219 een souterrain met keukenkamer had, een begane grond met 4 kamers en een verdieping met 3 kamers en een badkamer. De parterre (voordeurdrempel?) lag 0,2 m boven straatniveau en de plafondhoogte van de parterre was 3,4 m.
Achter de huizen lag destijds de werf “Het Houten Aambeeld” van de familie Teeuwen. Ook Rotterdamsche Scheepswerf Maatschappij. Rechts daarvan was het drinkwaterbedrijf en links de kalkovens. Volgens mij zien we links van het huizenpaar nog juist een pijp van een van de kalkovens en daarnaast de topgevel van een gebouw behorende bij de kalkovens. Aangrenzend aan het huizenpaar was rechts een rijtje arbeiderswoningen, een soort slop of hofje (Nesserdijk 215-1 t/m 215-8, gebouwd in 1894, dat in 1939 onbewoonbaar is verklaard, vervolgens als opslag- en bergruimte is gebruikt en uiteindelijk ook in 1968 is gesloopt. Dit rijtje is niet zichtbaar op het zp, maar het GAR heeft wel de pandkaarten.
Links ervan was een tijdje een autobandenfabriek (1919), maar later is dit bij de scheepswerf getrokken.
Dit alles is vaag te zien op de luchtfoto van http://rotterdamech-wel.clubs.nl/foto/d ... 0-er-jaren.
Je moet dan vanuit de ingetekende cirkel de Nesserdijk naar boven volgen. Dan zie je links van het rechte stuk een wat hoger blok met een blinde zijmuur en een tentdak loodrecht op de dijk. Daarachter het rijtje verlaten arbeiderswoningen. Ook de pijpen van de kalkovens zijn zichtbaar.
Helaas heb ik geen afbeeldingen van de huizen gevonden. Daarom graag een second opinion van Paul en Arnold. Arnold, graaf nog eens in je omvangrijke fotoarchief of je bewijsmateriaal kunt vinden. Want als het klopt heb je een unieke historische foto!
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

uit het boekje Groeten uit Kralingseveer van H.A. Voet uit 1983

Bericht door Arnold Tak »

Martin, ik heb er voornoemd boekwerkje even bijgepakt
bij afbeelding 12 staat een verhaaltje over de heer Teeuwen en de Rotterdamse Scheepsbouwwerf
trek zelf je conclusie
ik heb de prentbriefkaart zelf ook in eigen verzameling
Bijlagen
Nesserdijk.jpg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

kalkovens

Bericht door Arnold Tak »

Martin, uit hetzelfde boekje een afbeelding van de door jou genoemde kalkovens
Bijlagen
kalkovens.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Limburg”