4106 schillenboer in mogelijk Rotterdam


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4106 schillenboer in mogelijk Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
zo te zien is de straat links nog in aanbouw
wat opvalt is het pand rechts dat onder het straatniveau ligt
links net boven de hoofd van het paard een ovaal huisnummerbordje, dat eventueel verwijst naar Rotterdam
de vorige eigenaar heeft de kaart uit een partij Rotterdam
als dit toch eens Rotterdam mocht zijn, ja, dan heb ik er wel een heel bijzonder plaatje bij (ik blijf hopen)
Bijlagen
4106.jpg
4106a.jpeg
4106b.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Hilledijk, R'dam?

Bericht door Martin Snuverink »

De deurenpartij bij de huisnummers vind ik wel erg Rotterdams. In elk geval is het een grote stad, maar niet Den Haag. Ik vermoed dat de straat een oude dijk is, tweezijdig bebouwd. Aan wijzing hiervoor is het verzonken huisje en de smalheid van de straat. Een virtuele zoektocht door Rotterdam heeft tot nu toe maar één optie opgeleverd: de Hilledijk (zonder adjectief), die in 1910 nog tweezijdig bebouwd was, maar in 1916 aan de oostzijde (even) al haast niet meer. De foto is van 1909 of later, omdat de ovale huisnummers in dat jaar werden ingevoerd.
Wie schiet erop of komt met bewijs of ander idee?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Zelf dacht ik eerder aan de Zuidhoek.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Strijensestraat in Hillesluis-Rt?

Bericht door Martin Snuverink »

Eerder heb ook ik aan de Zuidhoek en de Grondheerendijk gedacht, maar daar waren in de tijd van de foto geen huizen van 3 lagen. Voorts heb ik met negatief resultaat bekeken: Zwaanshals, Mathenesserdijk, Schiedamsedijk (tramrails ontbreken). Ook in Schiedam (bijv. Dam en Vlaardingerstraat), - eveneens ovale huisnummers - zie ik geen mogelijkheden.
Het plaveisel bestaat uit klinkers, wat R’dam minder gebruikelijk was in die tijd.
Het deels verzonken huisje is nog uit de landelijke bebouwing diep uit de 19e eeuw. Het pand ervóór en het pand met de erkers er voorbij zijn van circa 1900.
Ik heb nog een mogelijkheid gevonden: de Strijensestraat (Hillesluis). Deze maakte voor circa 1925 deel uit van de Groene Hilledijk. De Strijensestraat was in 1880 al behoorlijk tweezijdig bebouwd met huizen tot aan de kruin van de vrij smalle dijk. Op de topokaart van 1910 en 1920 was de straat (dijkvak) grotendeels tweezijdig bebouwd. Na 1925 is de oude bebouwing door nieuwbouw vervangen, waarvan ook al weer een deel is gesloopt. Bron: Groeten uit Rotterdam-Zuid (Voet en Klaassen), foto 33. Deel 2.
Kan een Rotterdammer (bijv. Paul?) hier iets mee?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De huizen aan het zuidelijke verlengde deel van de Hilledijk, zijn op diverse plattegronden tot ongeveer 1910 terug te vinden als "Groene Dijk".
Zoals de verhelderende plattegrond in dit document bij het GAR "CAT 1999-487".
Zo worden ook vaak de dijklichamen zelf weergegeven.

Enfin,
- Benedendijks vanaf de plaats met bebouwing tot aan de kruising met de Slaghekstraat: benoemd op 01-03-1935 als Strijensestraat.
- Bovendijks (oostelijk): benoemd op 13-12-1902 als Beijerlandselaan.

Alleen onder bijgevoegde foto van de "Hilledyk" uit 1907 is mij bekend en geeft een beetje de sfeer aan. In ieder geval is er voor mij verder geen objectieve aanleiding, hier verder te zoeken.

http://collecties.stadsarchief.rotterda ... 79244&a_z=[ARGS_PLACEHOLDER]
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Strijensestraat?

Bericht door Martin Snuverink »

Paul, het gaat mij om het deel van de Hilledijk, nu Strijensestraat geheten, tussen Slaghekstraat en Hillevliet. Dit zou volgens jou benedendijks liggen. Maar noch uit de kaart van 1900 waarnaar jij verwijst, noch aan de hedendaagse werkelijkheid is op te maken dat de Strijensestraat lager ligt dan de Beijerlandselaan. De foto van de Hilledijk van 1907 verbeeldt de Hillledijk ten noorden van de Slaghekstraat, als het SAR tenminste zijn werk goed gedaan heeft. Van het bedoelde dijkvak heb ik geen beelden van vóór 1925 gevonden.
Ik ben nog niet overtuigd dat dit zp niet de voorganger van de Strijensestraat is.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Er zijn niet veel huizen aan de Zuidhoek in Charlois, die nog opvallen voor wat betreft de voorgevelrooilijn. Toch heeft het huis in bijgevoegde link een overeenkomst, in de scheiding tussen voorgevel zelf en de dakrand. Ook de erkers op de achtergrond, vertonen een aantal overeenkomsten
Uiteraard zou dit huis, dan opgevijzeld moeten zijn.

https://goo.gl/maps/eL3A4
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailopname

Bericht door Arnold Tak »

zelf heb ik aan de hand van jullie suggestie ook nog naar de Zuidhoek (en Grondherendijk) gekeken. Ik lette daarbij voornamelijk op drie dingen. Eerst de ronde luchtroosters links. Tentweede de twee erkers rechts, geschraagd door steunen. En als derde iets verderop rechts, de opvallend hoge borstweringen onder de ramen van d begane grond met opstraatniveau kleine toegangen tot het souterrain. Ontegenzeggelijk is hert bebouwing op een dijklichaam. Het lijkt haast wqel dat er in de bouw rekening is gehouden met hoge waterstand.
Ook heb ik de kaart nog eens met een loep afgespeurd naar aanwijzingen. Ik ontdekte op de wagen net achter de zak in het voorste vakje vaag een naam. Ik dacht zelf aan Kuijpers, omdat ik dacht de u, de ij en de p achter elkaar te ontdekken. Misschien gaf de naam, het beroep en het adres van de wagenvoerder een aanwijzing. Ik ben daar niet in geslaagd. Bekeek het adresboek (digitaal) 1934/1935, maar dat bracht me niet verder.
Natuurlijk waren er zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van de Nieuwe Maas dijken met bebouwing. Onlangs zochten we ook in Charlois en toen bleek het uiteindelijk Slikkerveer te zijn. De ovale huisnummerbordjes -als ik het goed zie- zouden toch enige houvast moeten bieden, ook al kwamen ze ook in een deel van Schiedam voor.
Bijlagen
4106c.jpeg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Pijper?
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Pijper

Bericht door Arnold Tak »

er zaten heel wat leden van de familie 'Pijper' in de aardappelen- en groentehandel. Gerrit van de Lindestraat, Doedesstraat, De Jagerstraat, alledrie in het Nieuwe Westen (adresboek 1934/'35). Dan nog eentje aan de Kralingse Kerklaan. Nu is er natuurlijk ook een kleine kans dat de wagenvoerder de wagen heeft gekocht van een van hen.
Ik heb ook nog even gedacht aan de Zestienhovensekade (in Overschie), maar ook daar geen hit.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”