Pagina 1 van 1

4311g Amsterdam .. maar waar zitten deze werklui? SvW

Geplaatst: di sep 08, 2015 7:10 pm
door Arnold Tak
Amsterdam .. maar waar zitten deze werklui?

Geplaatst: ma sep 14, 2015 9:26 pm
door Martin Snuverink
Hoe kom je bij Amsterdam? Ik denk eerder dat dit Rotterdam is. En dan zou ik eerst zoeken aan de Nieuwehaven. Maar ik heb nog niet zo gauw een match gevonden.

Geplaatst: ma sep 14, 2015 9:44 pm
door E. Petter
Zijn dat wybertjes op de voorgrond?

Geplaatst: ma sep 14, 2015 10:01 pm
door wijngaarden
E. Petter schreef:Zijn dat wybertjes op de voorgrond?
wat betreft amsterdam , da,s een aanname...en wellicht geen goede ??
goed gezien van de tegels , lijken meer rondjes ..dan wybertjes

Geplaatst: di sep 15, 2015 8:09 am
door Paul
De ¨wybertjes¨ vormen een antislipprofiel, op stalen rijplaten.
Dergelijke platen werden/worden gebruikt, onder andere als afdekking van leidinggoten naast rails van elektrische havenkranen.

Waarom zou dit eerder Rotterdam moeten zijn, Martin?

Amsterdam of Rotterdam?

Geplaatst: di sep 15, 2015 9:42 am
door Martin Snuverink
Waarom Rotterdam?
Als dit Amsterdam zou zijn, zou het plaatje waarschijnlijk al opgelost zijn.
Ik vind de gevelwand en de sfeer meer bij R’dam passen: grote verschillen in vloerniveaus, tweeramers, grote bedrijvigheid op de kade, de onregelmatige afstand tussen de bomen.
Maar ik sluit A’dam allerminst uit. En Sander sluit R’dam niet uit.
Wat denk jij, Paul, en waarom?

Geplaatst: di sep 15, 2015 1:29 pm
door Paul
Grote bedrijvigheid? Voor mij straalt het eerder een zondagwasnogeenrustdag-sfeertje uit. Maar goed, ik mis: brede trottoirs, straatverlichting, gemotoriseerde voertuigen.
Daarmee lijkt me dit zp van voor 1925.

Verder valt me op:
1) Een enkelzijdig geveltrapje.
2) Dat de mast van de boot op de voorgrond gestreken is, een indicatie voor een haven waarvoor de toegang dit noodzakelijk maakt: een brug die niet of niet voldoende open kan (een reden voor 020).
3) De boot op de achtergrond, lijkt op een boot van een stadsreinigingsdienst. Waar lagen deze op een rustdag?

Retorisch: Waarom dan geen straatverlichting en wel een elektrische havenkraan?
Enfin, al met al geen concrete argumenten om een zoekgebied te beperken.


p.s. de Nieuwe Haven in 010 lijkt me te breed: http://www.inoudeansichten.nl/ansichten ... -1902.html

Geplaatst: di sep 15, 2015 7:25 pm
door Martin Snuverink
Het argument van de gestreken mast vind ik niet zo sterk. Het schip is geen zeilschip en de mast dient dus niet voor de zeilen, maar het schip heeft een laadboom. Zulke schepen waren in 1925 al gemotoriseerd, zoals luxemotors. Zulke schepen voeren doorgaans niet met staande mast, ook al waren de bruggen beweegbaar.
Als dit 020 is, moet het gauw te vinden zijn. Dennis de Waard?

Geplaatst: wo sep 16, 2015 9:04 am
door Paul
In 010 komt eerder het Haags(ch)eveer of de Delfts(ch)evaart in aanmerking.
Voor: rij bomen, breedte van het water, ¨grote verschillen in vloerniveaus¨, ¨2 ramers¨, maar ook havenkranen en evt. de gestreken mast.
Tegen: breedte straat aan de bomenzijde, uitbouw zichtbaar vlak boven het hoofd van de man in het midden (toegang tot pand?).

Voor medespeurders in 010: er worden verschillende spelwijzen en/of spaties gebruikt bij voorgenoemde "straatnamen¨.

https://www.flickr.com/photos/jansluijter/4061045193/
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/eijgelsheim4.htm