1519 De jongens genieten algemeene belangstelling.

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van stads- en dorpsgezichten die ouder zijn dan 6 weken.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

De kaart waar Peter naar linkte betreft Den Haag-Loosduinen: de Loosduinsevaart met uiterst rechts het bruggetje bij de Medemblikstraat en links de brug bij de Kamperfoeliestraat/Soestdijksekade. Aan deze zijde de Oude Haagweg met de stoet en aan gene zijde de Loosduinsekade.
Vergelijk: http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ncedSearch. Deze HGA-foto is van 1947. Uit de omvang van de bomen blijkt dat de foto van Peter enkele jaren ouder is, dus van ca 1940.
Overigens is het zoekplaatje zeker niet Haags: de stopborden in Den haag waren anders.
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Ik heb steeds het gevoel dat dit een oproep is voor een massale oefening. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat men op weg is naar een station en dat rechts een spoorbaan kan liggen. Ik heb al gezocht op Stationsstraat, Stationsweg en Stationsplein, maar geen passende oplossing gevonden. Ook zie ik veel ruiters en paarden en wat ik mij afvraag is, wat is die "meloenschil" in het midden van de foto?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik neem aan dat met de meloenschil de twee platte, door paarden getrokken, goederenwagens bedoeld worden. Ze zijn waarschijnlijk leeg of weinig beladen, en het dekzeil hangt vanaf de centrale hoge balk naar twee zijden af. Zie http://van-gend-en-loos.clubs.nl/afbeel ... 332/07.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Nu niemand het stopbord als Rotterdams herkent, neem ik aan dat dit in Amsterdam is. De wegwijzer toont iets dat met ZEE (niet ZAA) begint met een afstand van (ruim) 3 of 5 km. Daarvan kan ik niets anders maken dan ZEEBURG, toentertijd nog geen stadsdeel, maar een militair terrein, in WOII door de Duitsers ingericht voor watervliegtuigen. Zijn de jongens op weg naar Kamp Zeeburg, mogelijk vertrokken van het station Muiderpoort of Weesperpoort?
Als we het belang van het steegje niet meetellen, is hier een belangrijke en drukke T-kruising. De bebouwing lijkt van kort na 1900.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Op de grote foto is een groter gedeelte te zien van de wegwijzer dan het handwijzertje naar links met ZEE (of zo) er op, waar een vergroting van gemaakt is. Is er nog iets te zien van de handwijzer naar rechts als dat wordt uitvergroot?
Arnold Tak

Arnold denkt mee

Bericht door Arnold Tak »

ik heb de kaart dus in twee uitvoeringen met identieke achterkant. De kaart die ik het eerst kreeg, is vager dan de tweede. De eerste heeft een soort puntjesdruk, de tweede is een zwart-wit foto glanskaart. Op de eerste is de wegwijzer wat groter afgebeeld, maar totaal onleesbaar. Op de tweede is de kaart zo afgesneden dat de arm naar rechts zo goed als ontbreekt. Er valt daar dus geen informatie aan te ontlenen.
Ik heb gezocht of deze kaart deel uitmaakt van een grotere serie kaarten van Spanjersberg met als onderwerp iets als: militair, mobilisatie of iets dergelijks. Het zal toch niet gebleven zijn bij deze ene kaart en de andere die is gevonden bij het Nationaal Militair Museum? Een fotograaf maakt meestal meerdere opnames waarvan kaarten worden gemaakt. Aan de hand van andere kaarten zou dan mogelijk de lokatie kunnen worden achterhaald.
Zelf zit ik nog met dat ronde bord met erboven het kleine voorrangswegbordje. Waar duit de nul of de O op? Dus ... wat stond er nog meer op dat bord?
Vroeger liepen grotere doorgaande rijkswegen langs bebouwing. Je ziet daar heden ten dage nog weleens rudimenten van, al zijn deze wegen dan nu gedegradeerd naar wegen van een lagere orde of voor plaatselijk verkeer. Eind jaren dertig kwam het dus nog veelvuldig voor dat grote doorgaande wegen op korte afstand erlangs bebouwing hadden. Wat ik wil zeggen is, dat de opname dus niet direct binnen een stedelijke omgeving gemaakt hoeft te zijn. Dat het binnen de bebouwde kom van een stad is, staat voor mij nog niet 100% vast. Of dit soort 'rijkswegen' dan ook 'kinderhoofdjes' als wegbedekking hadden, is voor mij nog een vraag.
Het blijft een mooie uitdaging en ... zoeken.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Arnold, ik vermoed dat het bord dat jij bedoelt een bord "verboden voor wielrijders" is. Een wit bord met rode rand en een fiets erin dus. De "O" is dan het voorwiel. Eronder staat "W... A..." en ik denk dat er staat "wielrijders afstappen". Ik denk ook dat hier een tijdelijke situatie is; het bord op de voorgrond (waar we dus de achterkant van zien) is duidelijk tijdelijk in de grond geplaatst door het wegnemen van een stoeptegel.
Hans de Haas
Senior Zoeker

Bericht door Hans de Haas »

Laat ik ook weer eens wat vuur in de strijd gooien. Eerst een vraag, wat staat helemaal links op de foto? Dit lijkt een standbeeld, maar ik vind de plaats daarvoor wat vreemd. Verder lijkt er een "verkeersdrempel" in de straat te liggen. Dan de bestrating, de hoofdweg lijkt mij ijsselstenen en geen kinderhoofdjes en dat kwam tot in de jaren 50 en 60 nog regelmatig voor. Dan die zijstraat rechts, hier lijkt een tijdelijke oprit te zijn en loopt een schuine straat waar geen bebouwing is. Dat doet mij denken aan een weg naar een laad en losplaats en al eerder opperde ik dat rechts weleens een spoorbaan zou kunnen liggen. Dan opper ik de mogelijkheid ook vanwege dat bord bij de oprit, dat het hier een tijdelijke spoorweghalte betreft, dus heeft Sjoerd wat uit te zoeken als dit een mogelijkheid is.
ATzp
Zoeker

Re: 1519 De jongens genieten algemeene belangstelling.

Bericht door ATzp »

In het Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant van 02-09-1939 staat een afbeelding met als onderschrift: “Gisteren hadden van Amsterdam en andere plaatsen uit troepentransporten plaats, de manschappen vertrokken naar hun oorlogsbestemming.” De afbeelding toont dezelfde locatie als het ZP met iets meer achtergrond. https://is.gd/LGdgrr

Het is natuurlijk niet zeker of hier, ter illustratie, in Amsterdam is gefotografeerd.
Plaats reactie

Terug naar “Stads- en Dorpsgezichten”