2231g werken in het hooi?
Ook ik heb al enige tijd naar dit tafereel zitten turen en me uiteraard eveneens afgevraagd wat deze mensen hier aan het doen zijn. Van wat ik gezien heb (van afbeeldingen) van hooi of stro van het veld afhalen, herken ik dit niet, noch van een activiteit uit de vlasteelt. Ik heb de indruk dat de linkse man op een kar o.i.d. zit - de lorrie van Dik- en zich omwendt naar de fotograaf (ik zie een soort beugel van een stoeltje in/naast zijn rug). De meest rechtse man lijkt wel met een collectebus in zijn hand te staan.
De suggestie van Dik lijkt me de meest waarschijnlijke verklaring voor de afgebeelde werkzaamheden.
De suggestie van Dik lijkt me de meest waarschijnlijke verklaring voor de afgebeelde werkzaamheden.
boertjes
Ook in Barendrecht en omgeving waren en zijn er nog steeds tuindersspoortjes met lorries voor de oogst en vroeger waren ze er ook in het Westland. In Westelijk Noord-Brabant ken ik die niet. Ik ben er turend op de foto ook nog niet zo zeker van dat er rails ligt. Want waarom zou je spoor op de dijk hebben als daar de weg ligt? Je hebt juist spoor op het lage land tot aan de weg. Het spoor kan de dijk niet op; je krijgt een beladen lorrie nooit omhoog. In Waterland reed tussen Alkmaar - Purmerend - Amsterdam Noord en op de zijtak naar Volendam wel eens een hooitram. Tot in de jaren 50 kon je tussen de spitsen zelfs nog hooi laden op de vrije baan tussen de tramstations. Je kon er met de kar niet eens komen. Maar dat zien we hier niet.
Op het Zp ligt het land achter de boertjes lager, en ook de huizen staan lager dan de dijk. Het ding rechts onder het stro is ook een raar ding. Is het hooi? Of hebben de boertjes net de kolk van een gemaal of molen leeggeschept? Echt lekker hooivoer ziet er anders uit en daarmee wordt ook anders omgegaan.
Het wasrek, of waspaard zoals ze hier in Brabant zeggen, is niet echt Westbrabants van vorm. Het Bredase stationspostkantoor, dat nu hotel is, dateert van 1927 en daarvoor was er een ander kantoor. Waren deze genummerd 1 en 2? Ik ga met Martin mee als hij bedoelt dat een kaart overal gepost kan zijn, maar ik ga niet mee als hij zegt dat hij overal gestempeld kan zijn. Als hij ongestempeld het vertrekkantoor verliet, werd hij onderweg gestempeld en krijg hij een treinstempel. Ook toen werden er foutjes gemaakt, dus...
De man rechts heeft geen collectebus maar een geschuurde koffieketel.
Sinds wanneer werden er Franse kappen (mansardekappen) toegepast?
Zou dit in Vlaanderen kunnen zijn? Of is het stempel zeker Nederlands?
Op het Zp ligt het land achter de boertjes lager, en ook de huizen staan lager dan de dijk. Het ding rechts onder het stro is ook een raar ding. Is het hooi? Of hebben de boertjes net de kolk van een gemaal of molen leeggeschept? Echt lekker hooivoer ziet er anders uit en daarmee wordt ook anders omgegaan.
Het wasrek, of waspaard zoals ze hier in Brabant zeggen, is niet echt Westbrabants van vorm. Het Bredase stationspostkantoor, dat nu hotel is, dateert van 1927 en daarvoor was er een ander kantoor. Waren deze genummerd 1 en 2? Ik ga met Martin mee als hij bedoelt dat een kaart overal gepost kan zijn, maar ik ga niet mee als hij zegt dat hij overal gestempeld kan zijn. Als hij ongestempeld het vertrekkantoor verliet, werd hij onderweg gestempeld en krijg hij een treinstempel. Ook toen werden er foutjes gemaakt, dus...
De man rechts heeft geen collectebus maar een geschuurde koffieketel.
Sinds wanneer werden er Franse kappen (mansardekappen) toegepast?
Zou dit in Vlaanderen kunnen zijn? Of is het stempel zeker Nederlands?
Van Martin Snuverink
Mansardedaken werden in Holland al ver vóór 1900 toegepast en het stempel is zeker Nederlands. Het tafereel is zo Hollands als haring met uitjes.
Toch vind ik de idee van een lorriespoor wel aardig. Het spoor loopt vlak en dus niet de dijk op en af. Maar bij lorries voor het transport van hooi en stro kan ik me echt niets voorstellen. Wel voor tuinbouwproducten naar de veiling.
In ieder geval geloof ik niet dat hier stro ten behoeve van bollenvelden wordt gekeerd. Stro ziet er anders uit. Maar misschien kan het ook hennep zijn voor het maken van touw. In wikipedia.nl vind ik:
“Nog omstreeks 1930 bestond de omgeving van Opperduit bijna alleen maar uit hennepakkers.” Dit gaat over Lekkerkerk in de Krimpenerwaard.
Als dit ook hennep kan zijn,opent dit nieuwe perspectieven. Hennep werd vrijwel alleen maar verbouwd in het gebied in een cirkel met een straal van zo’n 40 km rond Rotterdam:wel op de waarden, maar niet op de zeeklei van de eilanden. Het verloor zijn vraag toen de zeilvaart ophield.
Toch vind ik de idee van een lorriespoor wel aardig. Het spoor loopt vlak en dus niet de dijk op en af. Maar bij lorries voor het transport van hooi en stro kan ik me echt niets voorstellen. Wel voor tuinbouwproducten naar de veiling.
In ieder geval geloof ik niet dat hier stro ten behoeve van bollenvelden wordt gekeerd. Stro ziet er anders uit. Maar misschien kan het ook hennep zijn voor het maken van touw. In wikipedia.nl vind ik:
“Nog omstreeks 1930 bestond de omgeving van Opperduit bijna alleen maar uit hennepakkers.” Dit gaat over Lekkerkerk in de Krimpenerwaard.
Als dit ook hennep kan zijn,opent dit nieuwe perspectieven. Hennep werd vrijwel alleen maar verbouwd in het gebied in een cirkel met een straal van zo’n 40 km rond Rotterdam:wel op de waarden, maar niet op de zeeklei van de eilanden. Het verloor zijn vraag toen de zeilvaart ophield.
hennep
Ook ik heb gisteren aan Hennep gedacht, Martin. Dat is pluizig zoals op het ZP. Ik stelde slechts dat je op het hoge deel, zoals een dijk, geen lorriespoor nodig hebt, maar juist wel op de lage akker. Ik zie wel een donkere schaduw op het ZP maar vind spoor daar erg onwaarschijnlijk. Sjoerd Eeftens, evenals de bijdrage voor die van Martin.
Naar aanleiding van de opmerking van Martin over de locatie waar vlasindustrie voor kwam: ook op de Zuid-Hollandse eilanden in Spijkenisse (waar ik dit tafereel niet kan plaatsen) en in Zeeland in ieder geval op Schouwen-Duiveland, zoals te zien is in museum Goemanszorg in Dreischor.
Op het zoekplaatje loopt het lorriespoor (zoals we het nog maar zullen noemen) horizontaal zoals je zegt. Rechts voor de knotwilgen loopt een helling, een dijk op zou je zeggen. Het lijkt er op dat achter het lorriespoor het land lager ligt. Of ligt daar wellicht een haventje ? Merkwaardig vind ik ook de voorwerpen die links op de grond liggen. Het lijken wel duigen. Is er hier wellicht sprake van spul dat van een kar gevallen is en dat men nu opruimt ?
Maar wat dat spul is, is mij nog niet duidelijk. Geen hooi of vlas, in mijn ogen. En voor (tarwe)stro is het ook wel erg rommelig. Dik is bekend met het gebruik van lorries in de bollenteelt voor de afvoer van stro (in het voorjaar, neem ik aan) en dat lijkt me nog steeds een goede kanshebber.
Op het zoekplaatje loopt het lorriespoor (zoals we het nog maar zullen noemen) horizontaal zoals je zegt. Rechts voor de knotwilgen loopt een helling, een dijk op zou je zeggen. Het lijkt er op dat achter het lorriespoor het land lager ligt. Of ligt daar wellicht een haventje ? Merkwaardig vind ik ook de voorwerpen die links op de grond liggen. Het lijken wel duigen. Is er hier wellicht sprake van spul dat van een kar gevallen is en dat men nu opruimt ?
Maar wat dat spul is, is mij nog niet duidelijk. Geen hooi of vlas, in mijn ogen. En voor (tarwe)stro is het ook wel erg rommelig. Dik is bekend met het gebruik van lorries in de bollenteelt voor de afvoer van stro (in het voorjaar, neem ik aan) en dat lijkt me nog steeds een goede kanshebber.
-
- Senior Zoeker
Bijgaand een foto van een lorrie zoals ik ze gekend heb. Deze foto is gemaakt in Rijnsburg op de (Boeren?)Hoftuin. Niet helemaal zeker meer van de naam. Op de achtergrond de toren van Rijnsburg en (links op de achtergrond) de remise van de Blauwe Tram.
- Bijlagen
-
- lorrie op rails.JPG (194.73 KiB) 1898 keer bekeken
boertjes
Als Dik nu eens gelijk heeft met zijn spoortje, en als Martin nu gelijk heeft met zijn hennep in de Krimpener, en als ik nu eens gelijk heb met de stelling dat er een G in de poststempel staat en dat er Gouda staat? Zou dat niet een leuke pot zijn?
Ik heb wat oude ansichten met Delft, Gouda en Breda in het stempel en enkele met Goes vergeleken en dan kom ik toch tot vijf letters en tot een G.
Ik heb wat oude ansichten met Delft, Gouda en Breda in het stempel en enkele met Goes vergeleken en dan kom ik toch tot vijf letters en tot een G.
Van Martin Snuverink
..... en knotwilgen passen ook uitstekend in het landschap van de Krimpenerwaard....