2042 bouwerij sloperij

Plaats reactie
Arnold Tak

2042 bouwerij sloperij

Bericht door Arnold Tak »

onbelijnde ongelopen fotokaarten
op de vrachtauto staat: Koen Leiderdorp
Bijlagen
2042.jpg
2042.jpg (186.74 KiB) 1447 keer bekeken
2042a.jpg
2042a.jpg (159.74 KiB) 1434 keer bekeken
2042b.jpg
2042b.jpg (161.72 KiB) 1438 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Een driegatenbrug met gemetselde bogen van niet sterk verschillende grootte in een grote oude stad met voorname empire-bebouwing. De brugbogen zijn van natuursteen.
De foto is gemaakt tussen 1956 en 1960, schat ik. Het lijkt erop dat de oude brug wordt verbreed.
Wat sterk opvalt is dat de brug uitkomt op een gevelwand en geen vervolg in een zijstraat van de kade heeft. Dit komt weinig voor en maakt het zoeken in beginsel dus makkelijker.
Een mooi voorbeeld van zo’n driegatenbrug zonder zijstraat is de Maliebrug in Den Haag, die Smidswater met Nieuwe Uitleg verbindt. Maar hier zijn geen natuurstenen bogen en hier is het dus niet.
Vanwege de Leiderdorpse aannemer is het is logisch om eerst in Leiden te zoeken. Het is daar niet op het Rapenburg (Nonnenbrug en Doelenbrug) en aan de Herengracht (Lourisbrug en Kerkpleinbrug). Verder zie ik in Leiden geen mogelijkheden, evenmin als in Alkmaar (Oudegracht), Haarlem en Utrecht.
In Amsterdam zie ik vooralsnog ook geen mogelijkheden, want daar zien geen driegatenbruggen op een gevel.
Wie kent er nog meer zulke driegatenbruggen die rond 1955 nog bestonden?
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

De onderste foto toont de restanten van de in 1959 afgebrande sociëteit Minerva, Breestraat 50 te Leiden. Aan de overzijde van de Breestraat zien we de panden genummerd v.l.n.r. 41 en 39, die nog bestaan.

Voor foto's van Minerva, zie beeldbank Leiden.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Het verband tussen het eerste fotopaar en de foto van het afgebrande Minerva ontgaat mij.
De brug moet tóch in Amsterdam zijn. Dit is te zien aan de beschermingsconstructie rechts onder op de tweede foto. Deze dient om te voorkomen dat auto’s bij het parkeren in de gracht terechtkomen. Deze stangen zijn typisch Amsterdams en komen in deze vorm niet elders voor.
Waar di precies in Amsterdam is, daar ben ik nog niet uit.
Theo.B.
Senior Zoeker

Singel, Amsterdam

Bericht door Theo.B. »

Dank Martin voor je voorzetje. Inderdaad Amsterdam. Als je let op het pand (op beide foto's) met het naambord moet dit wel een heel brede brug zijn. Aldus gevonden met Streetview. Ik gok dat de aannemer de link is tussen de drie foto's.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 39,,0,6.18
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Mooi gevonden, Theo. Inderdaad een buitengewoon brede brug, de Welfbrug nr. 9 (“Torensluis”) bij de Torensteeg en de Oude Leliestraat.
Oudere overzichtsfoto’s op de beeldbank Amsterdam: foto 010003006436 en 010009000210.
Arnold Tak

Leiden, Breestraat en Amsterdam, Singel

Bericht door Arnold Tak »

de foto's komen uit dezelfde bron, maar zijn dus niet genomen van hetzelfde object. Ik dank Dik, Martin en Theo.B. bijzonder voor hun zeer gewaardeerde bijdragen. Weer een plaatje op zijn plek.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Amsterdam”