2231g werken in het hooi?

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boerderijen en overig agrarisch die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak

2231g werken in het hooi?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart waarvan de postzegel is verwijderd
begint de afstempeling met een G? Het is in ieder geval een korte plaatsnaam
moeder schrijft aan haar zoon in Schiedam
haar geschreven bericht geeft verder geen informatie
er is ooit gedacht aan Reeuwijk, maar de plaatselijke deskundige herkent het niet
Bijlagen
2231g.jpg
2231g.jpg (145.41 KiB) 2142 keer bekeken
2231ga.jpg
2231ga.jpg (114.78 KiB) 1996 keer bekeken
2231gb.jpg
2231gb.jpg (93.2 KiB) 1987 keer bekeken
Niet geregistreerd

2231g

Bericht door Niet geregistreerd »

Volgens mij is het een B, ----Barendrecht ?
Jacques Laureys
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Wat zou STATION 1 kunnen betekenen? Heeft dit iets met spoorwegen te maken?
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

Martin de kaart is verzonden van een stationspostkantoor. In de catalogus grootrondstempels staat een lijstje van deze postkantoren.

http://www.poststempel.com/Catalogus_Gr ... empels.pdf
berry
Zoeker

Bericht door berry »

Houden we dan de mogelijkheden Breda en Boxtel over?
jan lemmens
Senior Zoeker

De foto zal genomen zijn in Holland of Utrecht. Brabant lijkt me onwaarschijnlijk. De foto kan natuurlijk wel
verzonden zijn uit een van deze plaatsen.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Een kaart kan natuurlijk zijn afgestempeld in ieder willekeurig station dat de kaart heeft gepasseerd, zonder dat er enige relatie met de plaats van afbeelding is. Maar laten we van dit laatste nu even niet uitgaan, want dan zou elke discussie over de plaats van het poststempel ijdel zijn.
We zoeken dus naar stations met een B. Daarbij moeten we het landschap in ogenschouw nemen: hooiland met knotwilgen en Hollandse plattelandshuizen of boerderijen. Opvallend is dat de bomen kaal zijn, wat in de hooimaand (juli) doorgaans niet het geval is. Het is dus winterhalfjaar, maar niet erg koud; handschoenen zijn niet nodig. Wat doen die boeren nu eigenlijk? Is dit eigenlijk wel hooi? Het enige alternatief dat ik kan bedenken is vlas. Zie http://www.hephorst.nl/VLINNENL.HTM, foto 14. Toch geloof ik hier voorlopig niet in.
Inderdaad noemt http://www.poststempel.com/Catalogus_Gr ... empels.pdf als stationspostkantoren met B alleen Breda en Boxtel. Maar de genoemde poststempels dateren allemaal van 1895 tot 1905. Het zoekplaatje is waarschijnlijk enkele decennia jonger. Kunnen er intussen geen stationspostkantoren bijgekomen zijn? Ik neem aan van niet.
Vanaf het begin dacht ik aan Gouda, maar als men het erover eens is dat de beginletter een B is, sluit ik me hierbij aan. Bovendien had Gouda geen stationspostkantoor. Baarn ook niet.
Met Boxtel zie ik geen relatie met het landschap. Dan houden we Breda over. Landschappelijk kan dit, omdat ten noorden van Breda in de omgeving van de Mark bij Terheijden vanouds veel grasland was.
jan lemmens
Senior Zoeker

Het lijkt wel of ze een boot met hooi of vlas aan het lossen of laden zijn. Vlas stond of lag nog een hele tijd op het land om te roten. Een mooi voorbeeld hiervan is de vlasteelt aan de Noldijk bij Heerjansdam.

http://www.historischbarendrecht.nl/tl_ ... week34.jpg
Arnold Tak

reactie van Arnold op beginletter afstempeling

Bericht door Arnold Tak »

ik ben nog niet overtuigd dat het een B is. Kijk maar goed naar een b als hoofdletter. Bovenaan de verticale stok gaat de eerste lus met een haakse bocht naar rechts, dat is bij de afstempeling niet het geval. Ik denk zelf toch eerder aan een G. Gouda?
Dik
Senior Zoeker

Bericht door Dik »

Door het veld loopt spoor voor een lorrie. Volgens mij wordt er stro van bollenvelden geruimd en (links) op een lorrie vervoerd. Het is maandag 23 februari 1925 en dus wasdag en dat is goed te zien. (het laatste heeft natuurlijk geen toegevoegde waarde voor het oplossen.) Ik ken dit soort spoortjes met genoemde toepassing alleen uit de bollenstreek.
Plaats reactie

Terug naar “Agrarisch en Boerderijen”