De naam Graafland kwam in Schiedam wel degelijk voor. 1925 had G. Graafland in de Boterstraat een wagenmakerij. In 1921 overleed diens zoontje Arie Graafland, 6 maanden oud. (zie http://schiedam.courant.nu/)
Deze Gijsbert Graafland, geboren ca. 1891 in Reeuwijk is in 1914 in Rotterdam getrouwd met Mijntje Romijn, geboren Oud-Beijerland. Zijn ouders waren Arie Graafland en Margaretha Ooms, die trouwden in 1887 in Vlist.
Je zou je voor kunnen stellen dat een broer van wagenmaker Gijsbert, geboren ongeveer 1890, in 1925 een zoon had genaamd Arie, en dat die Arie in dezelfde stad woonde als zijn oom Gijsbert.
Voor de goede orde, dit betreft dus een *andere* familie Graafland dan in mijn vorige post.
2231g werken in het hooi?
Van Martin Snuverink
Je moet wel bedenken dat A. Graafland in Schiedam (waarschijnlijk) een kamer huurde of in de kost was bij een hospita Mej. Van Gerven dan wel daar tijdelijk verbleef, in het hartje van Schiedam. Ik vind de hypothese van Leo R niet onmogelijk, maar wel wat ver gezocht.
Verder lijkt het me dat we ons niet te veel moeten blindstaren op die vermeende spoorrails. Het kan inderdaad heel goed een plat liggende ladder zijn, maar we kunnen dit ding nu beter negeren,want het brengt ons n.m.m. niet dichter bij de oplossing. Misschien kan een nadere analyse van het landschap nog wat opleveren.
Verder lijkt het me dat we ons niet te veel moeten blindstaren op die vermeende spoorrails. Het kan inderdaad heel goed een plat liggende ladder zijn, maar we kunnen dit ding nu beter negeren,want het brengt ons n.m.m. niet dichter bij de oplossing. Misschien kan een nadere analyse van het landschap nog wat opleveren.
Van Bert van Bodegom
Nog maar eens het plaatje uitvergroot en er weer eens naar getuurd. Ik verbeeld me dat het huis met het mansardedak aan de voorkant geen donkere planken of stenen heeft, maar dakpannen. Dat zou wel bijzonder zijn. Althans: ik heb het nog nooit gezien. Of zie ik nu iets dat er niet is?
De "rails" lijken achter de meest rechtse werker-met-riek naar links af te buigen, maar ook naar rechts, dus ik betwijfel nu wel heel erg dat het rails zijn. Maar wat het wel zou kunnen zijn: geen idee. Het blijft raadselachtig.
Leo, heb je in dat boek "Boeren rondom de Wiericke" geen mensen in de weer gezien met dit soort stro of wat het ook maar is ? Zouden het ook nog resten van riet kunnen zijn?
De "rails" lijken achter de meest rechtse werker-met-riek naar links af te buigen, maar ook naar rechts, dus ik betwijfel nu wel heel erg dat het rails zijn. Maar wat het wel zou kunnen zijn: geen idee. Het blijft raadselachtig.
Leo, heb je in dat boek "Boeren rondom de Wiericke" geen mensen in de weer gezien met dit soort stro of wat het ook maar is ? Zouden het ook nog resten van riet kunnen zijn?
Hallo Bert,
In het boek "Boeren rondom de Wiericke" staan alleen maar foto's van gebouwen, gemaakt in 1989.
Ik denk in ieder geval dat we ons momenteel teveel blindstaren op de vraag wat het gewas zou kunnen zijn.
Het snijdt volgens mij meer hout om de naam Graafland in de gaten te houden. Zoals Martin al zei komt die voornamelijk in het Groene Hart voor. De genealogische gegevens en mogelijkheden die we met z'n allen bijeen hebben gesprokkeld leiden naar Reeuwijk, omgeving Woerden/Vleuten of de Krimpenerwaard.
Helaas zien we op de foto maar weinig van de pandjes. Dit soort arbeiderswoninkjes zijn later vaak onherkenbaar verbouwd, dus zoeken we, als je me de woordgrap wil vergeven, naar een speld in een hooiberg...
In het boek "Boeren rondom de Wiericke" staan alleen maar foto's van gebouwen, gemaakt in 1989.
Ik denk in ieder geval dat we ons momenteel teveel blindstaren op de vraag wat het gewas zou kunnen zijn.
Het snijdt volgens mij meer hout om de naam Graafland in de gaten te houden. Zoals Martin al zei komt die voornamelijk in het Groene Hart voor. De genealogische gegevens en mogelijkheden die we met z'n allen bijeen hebben gesprokkeld leiden naar Reeuwijk, omgeving Woerden/Vleuten of de Krimpenerwaard.
Helaas zien we op de foto maar weinig van de pandjes. Dit soort arbeiderswoninkjes zijn later vaak onherkenbaar verbouwd, dus zoeken we, als je me de woordgrap wil vergeven, naar een speld in een hooiberg...
Van Martin Snuverink
Zo gauw wil ik de omgeving van Driebruggen niet opgeven. Het boek Boeren rondom de Wiericke dateert van 1989 en dat is ook met de foto’s het geval, die dus alleen nog bestaande gebouwen documenteren. In 1989 zijn we 64 jaar verder dan in 1925 en de panden op het zp kunnen intussen wel zijn gesloopt. Het zijn ook geen panden waarop je in cultuurhistorische zin zuinig op moet zijn. Ze hebben niet de allure van Hollandse veehouderijen met stal en hooiberg, maar meer van landarbeiderswoningen. Ik zie ook veel nieuwe huizen en huisjes op streetview. De familie Graafland hoeft niet per se in een van de afgebeelde huizen te hebben gewoond. Kan dit in Hogebrug zijn?
Heeft trouwens iemand enig idee wat de houten voorwerpen kunnen zijn die op de voorgrond boven de laag van het gewas uitsteken?
Heeft trouwens iemand enig idee wat de houten voorwerpen kunnen zijn die op de voorgrond boven de laag van het gewas uitsteken?