2215 dorpsgezicht

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van stads- en dorpsgezichten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak

2215 dorpsgezicht

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op de achterzijde -voor wat het waard is- met potlood ZH (Zuid-Holland)?
Bijlagen
2215.jpg
2215.jpg (129.92 KiB) 1284 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

De drie huisjes vind ik eerder Noord-Hollands. Zowel voor NH als ZH geldt dat dit dan in de duinen moet zijn. Niet ’t Gooi. In ZH op de eilanden(Oostvoorne, Rockanje, Ouddorp) of op de donken in de Alblasserwaard (Hoornaar en Hoogblokland).
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Het meest linkse pand lijkt wel een transformatorhuisje of verdeelstation o.i.d. ten behoeve van de electriciteitsvoorziening. Of zou het een electrisch gemaaltje kunnen zijn? Staat er op het dak een ontluchtingskanaal?
Links van het pand staat een schutting waarbij het duidelijk niet de bedoeling is dat er iemand overheen klimt, want er is een aantal rijen prikkeldraad aan bevestigd. Wellicht zegt de architectuur van dit linkse pandje iets over de streek waar we dit moeten zoeken.
Waarom moeten we speciaal in de duinen zoeken, Martin? Is de weg een zandweg, denk je, of is er een andere aanwijzing?
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Vooral het derde huisje met de plaatsing van de twee ramen en de deur is wel typisch Noord-Hollands. Van het eerste huisje is de plaatsing van de schoorsteen erg Noord-Hollands. Vergelijk dit met niet-opgelost zoekplaatje 54 van Wim. Het landschap doet allerminst “polders” aan. De weg kronkelt, wat betekent dat de weg de hoogtelijnen of de waterlopen volgt. Het terrein is ook wat geaccidenteerd. Ik denk aan de vaak kronkelige binnenduinvoet tussen Beverwijk en Groet, maar wel in een dorpskom of buurtschap.
Het gebouwtje links voor lijkt me geen gemaal of pompstation, maar een trafohuis.
Plaats reactie

Terug naar “Stads- en Dorpsgezichten”