2255 Accordeon-School op nr. 150 wsch. Amsterdam

Arnold Tak

2255 Accordeon-School op nr. 150 wsch. Amsterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
zie scan hieronder: Helblink's Methode Engros-Detail
op het uitstekende bordje: Jac. Leefson Jr. tel. 45180
op achterzijde heeft een kind in potlood geschreven: v.d.Berg, Krartelstraat 45 Amsterdam-Noord
zoals bekend speelden kinderen dikwijls met 'oude ansichtkaarten' als speelgoed
ze kleurden, knipten, prikten, krasten e.d. en hebben zo heel wat prachtige kaarten beschadigd
Bijlagen
2255.jpg
2255.jpg (160.56 KiB) 1630 keer bekeken
2255a.jpg
2255a.jpg (83.91 KiB) 1594 keer bekeken
2255b.jpg
2255b.jpg (61.84 KiB) 1613 keer bekeken
Arnold Tak

aanvullende detailscan

aanvullende detailscan
Bijlagen
2255c.jpg
2255c.jpg (54.38 KiB) 1599 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Bericht door Niet geregistreerd »

Naamlijst voor den telefoondienst 1915 vermeldt in Amsterdam:
N5180 Leefson Jzn., Jacobus, Makelaar, Dir. Verkooplokaal, "Nieuwe Heeren Logement", Keizersgr.
129-131 (Na 5 uur Tel. Z296)
Z296 Idem, Nic. Maesstr. 51

Het lijkt erop dat het pand te koop stond en Jac. Leefson uit Amsterdam de makelaar was. Amsterdam lijkt dus wel waarschijnlijk.

In de naamlijst staat ook: Men verzuime niet bij het aanvragen van een telefoonnummer, wanneer daarvoor de letter N staat, het woord "NOORD" en wanneer daarvoor de letter Z staat, het woord "ZUID" te vermelden.

Als dat betekent dat aansluitingen met een nummer met een N ervoor in Amsterdam-Noord te vinden zijn, dan had Leefson een kantoor in Noord. Maar of dat de juiste interpretatie is, weet ik niet.
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Ik heb even niet goed gelezen: Leefson's kantoor stond aan de Keizersgracht, niet in noord dus.
Theo.B.
Senior Zoeker

Helbling vs Helblink

Bericht door Theo.B. »

Het is maar een kleinigheidje, maar ik vermoed(!) dat Helblink niet goed op het bordje staat, en Helbling moet zijn. Kan net het verschil maken bij een zoekmachine.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurice_Th%C3%B6ni
Niet geregistreerd

Volgens mij staat op de bovenste regel van het bordje: te bevragen bij.

Rien Roodzant
Niet geregistreerd

Volgens mij heb je gelijk Theo.

Gevonden: Edition Helbling AG Nouvelle Méthode Accordéon

Rien Roodzant
Niet geregistreerd

Van Bert van Bodegom

Rien, op het bordje van Leefson staat "Te bevr. bij makelaar", volgens mij, en erboven "Te koop" zo te zien.
Dennis
Senior Zoeker

Bericht door Dennis »

De kinderkens zitten voor het pand Nicolaas Beetsstraat 150 in Oud West. Goed te zien op Google Maps en in de beeldbank Amsterdam fotonummer 010122009871. Te bereiken via:

http://beeldbank.amsterdam.nl/index.php ... straat+150

Onderste foto, inzoomen uiterst links.

Omdat de hele accordeonschool nergens in de " boeken " geregistreerd staat, we alleen een makelaarsnaam hebben in verband met verkoop en een onjuist gespelde methode kunnen we niets met de gegevens op de kaart. Kortom: a hell of a job to find. Nu is dat niet zo erg natuurlijk.

Lieve Arnold, deze kaart staat er nu voor de derde keer op voor zover ik me herinner en de oplossing was ooit al eens bekend geweest. Wil je het a.j.b. ergens opschrijven als je de kaart in de toekomst weer eens aangeboden krijgt? Ondanks mijn bekende gezeur is de oplossing natuurlijk graag gedaan.
Arnold Tak

Amsterdam, Nicolaas Beetsstraat 150

Dennis, het adres staat er nu echt op, goede vriend. De kaart had ik ooit te koop gezet op Marktplaats, maar nooit op een zoekplaatjessite. Misschien zit dat in je hoofd. Er staat namelijk geen eigen nummer achterop waaronder ik hem zou hebben geplaatst. En mocht ik fout zitten, ik hoop dat je het me vergeeft. Ik stop hem maar in eigen verzameling, zijn we er direct van af.
Dat laat allemaal buiten beschouwing dat ik heel blij ben met je oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Amsterdam”