2274 3 winkels onder woningen

Plaats reactie
Arnold Tak

2274 3 winkels onder woningen

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
ovale huisnummerbordjes, dus Rotterdam, Groningen, Tilburg ... ?
links winkel in huishoudelijke en luxe artikelen (staat op de betonnen latei boven de etalageruit), midden Ophelia (ik gok op een bloemenwinkel) en rechts kruidenierswaren, wijnen, limonades, likeuren, comestibles
architectuur uit de eindjaren tien en beginjaren twintig (is mijn inschatting)
Bijlagen
2274.jpg
2274.jpg (129.91 KiB) 1080 keer bekeken
2274a.jpg
2274a.jpg (103.04 KiB) 1059 keer bekeken
2274b.jpg
2274b.jpg (96.26 KiB) 1056 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink: Rotterdam, Bilderdijkstraat, Spangen

Bericht door Niet geregistreerd »

Natuurlijk is dit Rotterdam en wel zo Spangens als Sparta maar kan zijn. Maar het viel nog niet mee om de straat in Spangen te vinden, want met de stadsvernieuwing is het huizenblok bijna onherkenbaar verbouwd. Het is de Bilderdijkstraat. Helaas geeft de beeldbank van het GAR geen beelden van deze gevelwand, die staat aan de noordzijde tussen het P.C. Hooftplein en de Van Lennepstraat. De twee fraaie uitkragingen ter weerszijden van de winkelserie zijn godzijdank voor een deel bewaard gebleven en vormen de redding voor de herkenning. Het zijn namelijk de enige in de buurt. Er is nog één winkel over, en nog wel iets vaags met een stalen rolluik en een TNT-brievenbus voor de deur. In plaats van de schuine kap is er een verdieping bovenop het deel met de winkels gekomen. Dit alles heeft wel flink afbreuk gedaan aan de architectuur. Dit wordt perfect gecompenseerd met schotelantennes, die als muurbloempjes de gevels opluisteren.
Nu nog de huisnummers: die lopen van 121 tot 163 van rechts naar links. Dat men om privacy- en veiligheidsredenen op streetview sommige huisnummers onzichtbaar moet maken is toch wel bedroevend. De tegenwoordige huisnummers komen niet overeen met de oude.
Het adresboek van Rotterdam vermeldt:
25 J. Terband, drogisterij/verfhandel (1922 en 1930)
27 Manufacturenhandel (1922 en 1930)
29 Manufacturenhandel (1922); J.N.H. Hoefsmid, Vleeshouwer en spekslager (1930, 1939)
De Bilderdijkstraat was in 1921 in aanbouw; dit heb je dus prima geschat, Arnold.
Arnold Tak

Rotterdam, Bilderdijkstraat 30 - 34

Martin, je hebt me geweldig op het spoor gezet, het is inderdaad de Bilderdijkstraat. Maar weet je wat nu zo vreemd is? Winkels zitten meestal aan de zonkant van een straat, want het is geriefelijker om in de zon te lopen en te winkelen dan in de schaduw. Toch zien we hier de zuidzijde van de straat en wel de winkels op:
30b H.A. Kwak
32a A. Witte, inderdaad een bloemenmagazijn
34a A. Leenman
zelf dacht ik oorspronkelijk ook aan Spangen (of Crooswijk, wat er qua bebouwing soms wat op lijkt en ongeveer uit dezelfde tijd is), maar kon het natuurlijk weer niet vinden op eigen kracht
wat me uiteindelijk op de zuidzijde van de Bilderdijkstraat bracht was de dikke betonnen latei boven de middelste winkel en om die reden ben ik verder gaan zoeken
de zolders en puntdaken zijn verdwenen voor een extra etage en hieruit werd de renovatie betaald, uit de toegenomen toekomstige extra huurinkomsten
blijft over dat het ongelofelijk knap is hoe je de juiste straat hebt weten te vinden, een heel groot compliment waard
Arnold Tak

nog een grappige aanvulling uit eigen collectie

reclamekaartje van de meest linker winkel
Bijlagen
bilderdijkstraat.jpg
bilderdijkstraat.jpg (145.78 KiB) 1056 keer bekeken
Niet geregistreerd

zon- of schaduwzijde

Bericht door Niet geregistreerd »

Arnold, hier moet een misverstandje spelen. De winkels staan namelijk aan de noordzijde, dus zonzijde, dus oneven zijde van de Bilderdijkstraat!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”