2506g woning met ernaast kas met 3 schoorstenen

Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Gentbrugge/Melle, Brusselsesteenweg

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik ben er wel redelijk zeker van dat ik het huis op de achtergrond van deze foto heb kunnen identificeren als staande aan de Jules Destréelaan in Gentbrugge (http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51.02736,3.772795&spn=0.001343,0.001733&t=h&z=19&vpsrc=6&layer=c&cbll=51.027439,3.772128&panoid=WMtCtvk4xz_7BT61L1smMg&cbp=12,54.58,,0,-5.43). Ook ben ik er achter gekomen dat er al heel lang stadstrams over de Brusselsesteenweg naar Melle rijden, eerst op de rijbaan aan de noordkant (zoals hier), later in de middenberm. Ook de bovenleidingmasten kloppen. Bijgevolg moet deze foto genomen zijn op de Brusselsesteenweg in Gentbrugge, ten hoogste honderd meter ten noordwesten van de Melse gemeentegrens. Ongeveer hier dus: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51.02626,3.772028&spn=0.00196,0.005284&t=h&z=18&vpsrc=6&layer=c&cbll=51.026261,3.771001&panoid=qUZ8LSO2jAKqCAv6ER1qTQ&cbp=12,38.96,,0,-4.35
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Over de Brusselsesteenweg loopt nu een dubbelsporige stadstramlijn, die eindigt bij de Merelbekestraat en de Heusdenbaan bij Melle. Dit is met nadruk een moderne stadstramlijn en geen buurtspoorweg. Een buurtspoorweg is een intercommunale tramlijn op stoom, diesel of elektrisch. Over de Brusselsesteenweg liep in 1952 nog geen tramlijn of buurtspoorweg, maar zoals ik al vermeld had, wel over of langs de Hundelgemsesteenweg: elektrisch en enkelspoor (lijn M), van Gent-Zuid naar Merelbeke (kerk) vv. Deze lijn reed al elektrisch in 1901 en is in 1955 opgeheven. Over de Zwijnaardsesteenweg reed ook een tram (buurtspoor), maar geen elektrische. Ik houd het dus op de Hundelgemsesteenweg.
Nu maak ik op uit http://forum.merelbeke.net/index.php?ac ... opic=307.0 dat in 1998 een deel van de Fraterstraat, een zijstraat van de Hundelgemsesteenweg, de bloemisterij Morobé is verkaveld en dat dit stuk weg of straat de naam Pater Damiaanstraat heeft gekregen. Maar hier was nooit een buurtspoorweg. Ik vermoed eerder dat het afgesneden stuk Fraterstraat ten zuiden van de autosnelweg A10 vrij recent de naam Chrysantenstraat heeft gekregen en dat bij de hoek Hundelgemsesteenweg /Chrysantenstraat de kwekerij moet worden gezocht. Er is niets meer van herkennen.
Theo.B.
Senior Zoeker

Bericht door Theo.B. »

Martin, in 1932 liep over de BrSTweg al een tram. Zie krantenartikel van mijn vorige bijdrage.
Er wordt ook gesproken over een gracht. Deze is m.i. ook op het zoekplaatje te zien.
Het door Peter gevonden huis klopt (voor zover zichtbaar) tot in detail.
Ik geloof er helemaal in dat Peter de juiste locatie heeft gevonden.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Sterker nog, die tramlijn werd al in 1912 geopend volgens http://blog.seniorennet.be/eriktram/archief.php?ID=276: "De tramlijn naar Melle werd op 26 december 1912 ingereden en droeg aanvankelijk het nummer 10, als verlenging van lijn 1 "Gasmeterlaan - Korenmarkt - Gent-Zuid - Arsenaal". Staduitwaarts gezien liep het traject zonder enige afwijking langs de linkerkant van de Brusselsesteenweg. De infrastructuur bestond uit een enkel spoor met slechts één uitwijkmogelijkheid halverwege, waar de halte toepasselijk de benaming "Kruising" kreeg toebedeeld." Het verschil tussen buurtspoorweg en stadstram begrijp ik, maar ik kan uit de foto niet afleiden dat het hier om een buurtspoorlijn en niet om een stadstramlijn zou moeten gaan.

Let ook nog even op de diagonaal geplaatste schoorsteen op het dak van het huis aan de J. Destréelaan. Ook dat klopt.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Proficiat

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ben volledig overtuigd. Proficiat, Peter en Theo!
Ik had me laten (mis)leiden door een kaart in de Winkler Prins van 1952 (6e druk). Hierop staan wel buurtspoorwegen maar geen stadstramwegen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”