2618 schip op dijk gelopen? stranding?
-
- Berichten: 18731
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
2618 schip op dijk gelopen? stranding?
belijnde ongelopen fotokaart
op de voorgrond schip 'Dokkum' en op de achtergrond op de dijk de 'Leeuwarden 3' (als ik het cijfer goed lees), rechts drie letters BOL (Bolsward?)
wat gebeurde hier?
kaart van nà 1906
op stenen dijk (basalt?) gelopen? storm geweest?
op de voorgrond schip 'Dokkum' en op de achtergrond op de dijk de 'Leeuwarden 3' (als ik het cijfer goed lees), rechts drie letters BOL (Bolsward?)
wat gebeurde hier?
kaart van nà 1906
op stenen dijk (basalt?) gelopen? storm geweest?
Van Martin Snuverink
Het schip is niet op een dijk gelopen, maar mogelijk op een van de strekdammen aan de Friese kust van de Lauwerszee tussen Dokkumer Nieuwezijlen en Anjum. De meeste kans in deze contreien maakt de strekdam/aanlegsteiger van Oostmahorn. Van hier voeren motorbootveren op Schiermonnikoog en Zoutkamp. Nu is hier een veerdienst tussen de gloednieuwe artificiële Landal-vakantiestad Esonstad en Schiermonnikoog.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm
Over de Leeuwarden III van de rederij Stanfries:
De firma E. & S. & C. St. Martin & Co. te Rotterdam dreef sinds 1821 een uitgebreide handel in vlas, lijnzaad en aanverwante artikelen, welke voor een groot deel uit Friesland werden betrokken. Het transport van deze goederen werd verzorgd door beurtzeilschepen, deze schepen hadden drie a vier weken nodig voor de overtocht van Friesland naar Holland vice versa.
Omstreeks 1850 besloot de firma daarom het vervoer van de goederen zelf te hand ter nemen, en om de overtocht sneller te laten plaatsvinden, werd er niet langer per zeilschip gevaren maar met stoomschepen. In 1855 werden de eerste stoomschepen in dienst gesteld, dat waren het ss LEEUWARDEN I en het ss LEEUWARDEN II. Deze schepen zijn datzelfde jaar 1855 aangekocht. Nadat deze schepen korte tijd uitsluitend het eigen vervoer hadden verzorgd, bleek dat de mogelijkheid aanwezig te zijn om naast de eigen goederen ook de beurtgoederen van anderen te vervoeren. Aldus ontstond voor 1860, de eerste stoomboot-beurtdienst van Rotterdam naar Friesland v.v. Al snel bleek dat men een derde schip in de vaart moet brengen (dit werd het ss LEEUWARDEN III dat in 1868 in dienst kwam), daardoor werd het mogelijk om zowel vanuit Rotterdam als vanuit Leeuwarden een dienst van 2x per week te onderhouden.
De reisduur was ongeveer 10 dagen heen en terug. In 1868 was de rederij in staat om de stoomboot vergunning van Y. van der Meulen in Leeuwarden over te nemen, deze Van der Meulen hield zich bezig met het vervoer van goederen en vee van Leeuwarden naar Amsterdam en Rotterdam. Daardoor kon ook Amsterdam in het vervoersgebied worden opgenomen. Kort daarna werd de maximum lengte van alle schepen die op de Friese wateren voeren door de Provincie Friesland vastgesteld op 31.5 m. Het eerste schip van deze lengte was het ss LEEUWARDEN IV. Vanaf de indienststelling van dit schip in 1888 werden de diensten uitgebreid van Rotterdam naar Sneek en Bolsward v.v.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... it=fidutia
http://www.maritiemdigitaal.nl/mmr/mari ... =101028761
De firma E. & S. & C. St. Martin & Co. te Rotterdam dreef sinds 1821 een uitgebreide handel in vlas, lijnzaad en aanverwante artikelen, welke voor een groot deel uit Friesland werden betrokken. Het transport van deze goederen werd verzorgd door beurtzeilschepen, deze schepen hadden drie a vier weken nodig voor de overtocht van Friesland naar Holland vice versa.
Omstreeks 1850 besloot de firma daarom het vervoer van de goederen zelf te hand ter nemen, en om de overtocht sneller te laten plaatsvinden, werd er niet langer per zeilschip gevaren maar met stoomschepen. In 1855 werden de eerste stoomschepen in dienst gesteld, dat waren het ss LEEUWARDEN I en het ss LEEUWARDEN II. Deze schepen zijn datzelfde jaar 1855 aangekocht. Nadat deze schepen korte tijd uitsluitend het eigen vervoer hadden verzorgd, bleek dat de mogelijkheid aanwezig te zijn om naast de eigen goederen ook de beurtgoederen van anderen te vervoeren. Aldus ontstond voor 1860, de eerste stoomboot-beurtdienst van Rotterdam naar Friesland v.v. Al snel bleek dat men een derde schip in de vaart moet brengen (dit werd het ss LEEUWARDEN III dat in 1868 in dienst kwam), daardoor werd het mogelijk om zowel vanuit Rotterdam als vanuit Leeuwarden een dienst van 2x per week te onderhouden.
De reisduur was ongeveer 10 dagen heen en terug. In 1868 was de rederij in staat om de stoomboot vergunning van Y. van der Meulen in Leeuwarden over te nemen, deze Van der Meulen hield zich bezig met het vervoer van goederen en vee van Leeuwarden naar Amsterdam en Rotterdam. Daardoor kon ook Amsterdam in het vervoersgebied worden opgenomen. Kort daarna werd de maximum lengte van alle schepen die op de Friese wateren voeren door de Provincie Friesland vastgesteld op 31.5 m. Het eerste schip van deze lengte was het ss LEEUWARDEN IV. Vanaf de indienststelling van dit schip in 1888 werden de diensten uitgebreid van Rotterdam naar Sneek en Bolsward v.v.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... it=fidutia
http://www.maritiemdigitaal.nl/mmr/mari ... =101028761
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 983
- Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
De Leeuwarden III loopt in 1905 op de strekdam van het buiten-IJ bij Durgerdam: http://resources2.kb.nl/010160000/pdf/DDD_010163377.pdf
-
- Berichten: 18731
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
buiten-IJ bij Durgerdam, op de strekdam, 1905
wat hebben jullie me weer verbaasd door wat jullie allemaal boven water wisten te halen bij dit plaatje. Als plaatjesleverancier doen jullie me telkens versteld staan waar en hoe en wat jullie allemaal weten te achterhalen. Beeldbanken, Google en Google.maps, genealogie, kranten en natuurlijk jullie eigen kennis en vindingrijkheid, alles wordt uit d ekast gehaald. Dat leverde zelfs een kenniscentrum op met verzamelde gegevens over lantaarnpalen, huisnummers, trottoirkoklken, spoorwijdtes, brandplaatjes en wat al niet. Ik ben trots een klein deel te mogen uitmaken van dit heerlijke wereldje van rechercheurs en detectives. Mannen, in dit geval Martin, Jan Lemmens en Peter, weer geweldig en bedankt.
Ik begrijp nu dat BOL staat voor Bolsward. Wat kreeg dit toch simpele plaatje een fantastisch leuke achtergrond en wordt daardoor heel veel interessanter èn .. met historische waarde.
Ik begrijp nu dat BOL staat voor Bolsward. Wat kreeg dit toch simpele plaatje een fantastisch leuke achtergrond en wordt daardoor heel veel interessanter èn .. met historische waarde.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Nog even over de Dokkum 1: volgens deze site over de Stânfries X gaan er "geruchten" dat dit schip vroeger door het leven ging als Dokkum 1. Dan is dit niet hetzelfde schip, want dit werd in 1911 of 1912 gebouwd, en de foto zou uit 1905 zijn. Dat is, natuurlijk, als de Leeuwarden III er geen gewoonte van maakte om bovenop strekdammen te gaan liggen en deze foto van later datum is. Verder zijn er genoeg foto's van de Stânfries X te vinden op internet, en ik ben absoluut geen scheepvaartspecialist, maar het lijkt mij toch een ander schip als de Dokkum 1 van de foto.