1178 boerderij langs een vaart
-
1178 boerderij langs een vaart
groot formaat PBK met als tekst: Zuid-Hollandsche boerderij
- Bijlagen
-
- 1178.jpg (160.58 KiB) 1108 keer bekeken
-
reactie op VerzamelJaarbeurs
Fred Stolp dacht aan Rijnsaterswoude richting Leimuiden, Oudeherenweg?
Van Martin Snuverink
Waarop het idee Rijnsaterwoude is gebaseerd, zal wel voor eeuwig verhuld blijven. Langs de Herenweg aldaar naar het noorden gezien loopt aan de rechterzijde een vaart, oostelijk waarvan de boerderijen staan. Zonder uitzondering staan deze boerderijen met hun voorzijde en nok naar het westen gericht, terwijl de boerderij van het zoekplaatje met de voorzijde naar het noorden is gericht. Daarom kan het onmogelijk aan deze Herenweg zijn.
Overigens meen ik me te herinneren dat deze foto behoorde tot een serie die in de omgeving van Schiedam was genomen.
Overigens meen ik me te herinneren dat deze foto behoorde tot een serie die in de omgeving van Schiedam was genomen.
-
- Senior Zoeker
Er zijn toch wel een paar boerderijen die noord-zuid georiënteerd zijn daar, bijv. nr. 8. Maar ook nr. 14: http://rce.pictura-dp.nl/20186913 en http://rce.pictura-dp.nl/20483317. Lijkt mij niet onmogelijk...
Van Martin Snuverink: Herenweg 8, Rijnsaterwoude?
Peter, je hebt gelijk. Ik had alleen gekeken ten zuiden van de Woudse Dom. Ten noorden ervan, liggen boerderijen evenwijdig. Dit is zeldzaam en maakt De boerderij Herenweg 8 juist een grote kanshebber. Het is een 18e-eeuws rijksmonument, langhuisboerderij onder rieten wolfsdak. Helaas is hier geen streetview. In 1950 had de boerderij een draaibrug. Tussen 1950 en 1959 is de hooiberg achter de boerderij verdwenen en is de stal verlengd. Tussen 1959 en 1969 is de draaibrug door een vaste brug vervangen. Voorbij de boerderij maakt de Herenweg een flauwe bocht naar rechts; dit komt overeen met het zoekplaatje. Ca 150 m ten noorden van de brug staan links huizen. Alleen het kleine bijgebouwtje dat direct aan het water staat kan ik op geen enkele kaart terugvinden, maar kaarten van tussen 1914 en 1950 ontbreken op watwaswaar.nl. Toch de moeite waard om nu naar een bewijs te zoeken.
Van Martin Snuverink
Door gebrek aan referentiebeeldmateriaal heb ik een bezoek gebracht aan boer Hartveld aan de Herenweg 8 te Rijnsaterwoude. De heer Hartveld, niet piepjong maar nog wel actief als boer, herkende onmiddellijk de print van de foto die ik had meegenomen: “Tissum!” Op de foto zien we links het aangebouwde zomerhuis, dat in de jaren 1950 wegens bouwvalligheid is gesloopt. Toen is ook de stal verlengd en de zesroeder-hooiberg verdwenen. De voordeur zit nu in de langsgevel aan de Dijksloot langs de Herenweg. Destijds zat de voordeur in het zomerhuis. Dit is te zien op een schilderij van de boerderij, dat de heer Hartveld me liet zien. Een foto ervan heb ik toegestuurd alsmede een foto van de huidige situatie nu op ongeveer dezelfde positie.
Dank aan Fred Stolp voor zijn rake gedachte en aan Peter Smaardijk voor zijn corrigerende opmerking.
Dank aan Fred Stolp voor zijn rake gedachte en aan Peter Smaardijk voor zijn corrigerende opmerking.
-
Rijnsaterwoude, Herenweg 8
Martin, met deze site kom je nog eens ergens ... Of eigenlijk toch liever, wat een moeite en vasthoudendheid brengen je ertoe om ter plekke een mogelijke oplossing te gaan bekijken. Weer een hele aantrekkelijke oplossing en wat zal zo'n reisje een voldoening geven als je 'beet hebt'. Ik ken dat gevoel. Niet te beschrijven. Graag bedank ik je voor je inspanning en doortastendheid en betrek graag Fred Stolp en Peter bij dit resultaat.