0483 2-onder-1-kapwoning waarin links een winkel

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van vrijstaande panden die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak

0483 2-onder-1-kapwoning waarin links een winkel

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen fotokaart van woningen met huisnummers
links: 5 B 200
het doet allemaal vrij Nederlands aan, maar de fotokaart is van A. Hajeck, photogr. Verlag, Münster i.W.
Bijlagen
0483.jpg
0483.jpg (77.67 KiB) 1274 keer bekeken
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bentstraat in Glanerbrug?

Bericht door Peter Smaardijk »

Wijk 5B is volgens http://www.europese-bibliotheek.nl/de/Bucher/Enschede_in_oude_ansichten_deel_3/100-103440/Artikel/10 Glanerbrug ten noorden van de rijksweg. En dan kom ik bij dit rijtje uit in de Bentstraat (nummers 89-107): http://goo.gl/maps/tTF1. Welke van deze huizen het zou kunnen zijn is mij niet helemaal duidelijk...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Ervoor pleit de bijna gelijke verdeling van bakstenen tussen de twee bovenvensters bij nrs. 89 en 91 (dus misschien is het een van de andere twee-onder-een-kappers); ertegen echter het gebouw op de achtergrond links. Volgens een RAF-luchtfoto uit 1944 was er in die hoek helemaal geen bebouwing. Toch is Glanerbrug erg kansrijk, denk ik. Een ander pand gebouwd door dezelfde aannemer? Een omnummertabel van de gemeente Lonneker (waar was 5B 200?) zou uitkomst moeten kunnen bieden...
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De afstand tussen de bovenvensters is op het zoekplaatje 6 strekken. Bij Bentstraat 89-91 is dit liefst 7,5 strekken. Ook andere maten komen niet overeen. Deze typisch Enschedese textielarbeiderswoningen van kort na 1900 hebben altijd al de ingang aan de zijkant gehad. Zie bijvoorbeeld ook in de Jacob van Lennepstraat in Enschede.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Klopt Martin, ik had me een baksteentje verteld...

Toch lijkt mij (zeker ook o.g.v. het huisnummer) wijk 5 B in Lonneker, dus het noorden van Glanerbrug, de buurt waar we de meeste kans hebben. Ook Enschede ten oosten van de Oostveenweg (en ten noorden van de rijksweg) hoort daarbij.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

OK Peter, verder zoeken. Herstel: deze huizen dateren niet van kort na 1900, maar van rond 1920. Bijna heel Enschede buiten de (Noorder- en Zuider)Hagen was tot 1935 gemeente Lonneker, in feite een andere naam voor Ambtgericht Enschede. In bijv. de Veldstraat in Glanerbrug hebben destijds misschien ook wel deze huizen gestaan. Let er bij het zoeken wel op dat de huizen geen voortuintjes hadden.
Plaats reactie

Terug naar “Vrijstaande panden”