2245g

Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van stads- en dorpsgezichten die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak

2245g

Bericht door Arnold Tak »

ik ontving de navolgende mail:
Kun jij deze fotokaart op jouw site plaatsen? In Groningen kan ik deze kaart niet plaatsen. Weer een kaart van Eduard Sanders die niet alleen in Groningen heeft gefotografeerd. Misschien meer jouw kant uit (Rotterdam of Schiedam). Ik heb de foto wel wat bewerkt omdat het origineel lichter van kleur is.

Omschrijving:
Fotokaart van Eduard Sanders te Groningen. Ovale huisnummering. Linker huisnummer hoogstwaarschijnlijk 19 met een kleine 1? Ik weet het niet zeker. Wat opvalt zijn de vrij stijle buitentrappen. Let ook op het donkere jongetje vooraan rechts van het midden. Toch vrij zeldzaam in die tijd, althans als hij ter ere van bijv. Sinterklaas niet zwart is beschilderd.
Bijlagen
onbekend.jpg
onbekend.jpg (244.04 KiB) 1512 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit is volgens mij toch wel helemaal Rotterdam. Ik vermoed dat het huisnummer 19B of 19b is.
De bouwtijd van de huizen schat ik op 1880 - 1890, mede vanwege de T-vensters en het ontbreken van versieringen. Dus kunnen we een groot deel van Rotterdam uitsluiten, d.w.z. alles ten westen van de ’s-Gravendijkwal, alles ten noorden van de Noordsingel, Crooswijk ten noorden van de Crooswijksesingel, Provenierswijk, Kralingen en het gehele Overmase.
Huizen met buitentrappen die bijna de hele stoep blokkeren heb ik nog nooit gezien.
De benedenhuizen hebben samengevoegde ramen. Waarschijnlijk hebben de bovenhuizen ieder twee aparte verticale vensters. Daarboven zal wel een zolderetage zijn, maar er kan ook nog een tweede etage zijn, waardoor de panden zonder kap dan 3½ hoog zijn. Maar dit laatste verwacht ik niet. We zien de westkant van de straat als deze N-Z loopt en de noordkant als deze O-W loopt. De huizen zijn van de middenklasse.
Nu is de vraag waar in Rotterdam huizen met zulke buitentrappen voorkwamen. Ik neem aan dat ze niet meer bestaan.
Het gebied tussen Goudsesingel, Boezemweg, Boezem- en Crooswijksesingel en Rotte, met als aderen de Jonker Fransstraat, de Vondelweg (v/h Goudseweg en Hugo de Grootstraat) en Goudserijweg, kan zoekgebied zijn. Dit gebied is in 1940 grotendeels gebombardeerd en de rest is grotendeels gesloopt.
Arnold Tak

Hoge Boezem of Havenstraat (Delfshaven) kapiteinshuizen of Schiedam

onlangs kreeg ik deze foto weer voor gelegd en de enige 2 plekken die ik me voor de geest kan halen op de rechter Maasoever zijn de Havenstraat met de kapiteinshuizen en de Hooge Boezem. Daar waren ooit soortgelijke trappen naar de huizen. Maar Jan Spoolder keurde dit idee af. Mogelijk dat het dan nog ergens in Schiedam zou kunnen zijn, kom ik niet.
jan spoolder
Senior Zoeker

Rotterdam? Kan best...

Bericht door jan spoolder »

Ik kreeg deze foto voorgelegd met daarnaast een foto van de Hoge Boezem. Ik heb alleen vastgesteld dat deze huizen niet op die foto voorkomen. Ik weet (veel) te weinig van Rotterdam om deze stad helemaal af te wijzen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Rotterdam.

Bericht door Martin Snuverink »

Ik ga nog steeds helemaal voor Rotterdam.
Bedenk dat dit een serie van ten minste 3 geschakelde huizen uit ca 1890 is. Die vind je doorgaans niet in een binnenstad. En ook niet aan de Havenstraat.
Het linker huisnummer is 19. In Rotterdam moet dan het huis rechts nummer 17 hebben en in Schiedam nummer 21. Als het linker cijfer van de woningen rechts dus een 2 is, moeten we dus in Schiedam zijn. Hierin geloof ik niet, omdat de constructie van de drempels onder de voordeuren typisch Rotterdams is.
In Rotterdam zouden we naar de westgevel of noordgevel kijken. Ik gok op de westgevel. De straat loopt dan NZ.
De vraag is waarom er hier op deze manier gebouwd is met souterrains en buitentrappen. Ik kan alleen maar bedenken dat er een dijk is of dat er overstromingsgevaar is. De stoep is smal voor Rotterdamse begrippen en daarom is dit een smalle straat.
De foto is van na 1909, toen de ovale huisnummers werden ingevoerd.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Veel deftigere huizen met zulke buitentrappen kwamen tot mei 1940 voor aan het Boschje. Henri Berssenbrugge heeft er zelf gewoond. Maar het zoekplaatje moet natuurlijk een volksstraat zijn.
harm kramer
Senior Zoeker

zoekplaatje 2245g

Bericht door harm kramer »

in het foto archief rotterdam staat een foto nr pbk 2234 van de goudsesingel tijdens de demping .links van de ophaalbrug is een woning met stenen trap ,twee entreedeuren en èèn raam te zien. martin had het al over de goudsesingel.
Arnold Tak

Rotterdam ... ?

Martin en Harm,
ik vind de zoektocht te leuk om me er niet in te mengen.
Martin, allereerst mijn complimenten dat je met het Boschje kwam, want dat is inderdaad ook een mogelijkheid zijn. Alhoewel Berssenbrugge daar woonde, het was ook gewoon maar een volksbuurtje. En dan Harm, ook knap dat je met de Goudsesingel kwam. Ik heb me natuurlijk over deze suggestie gebogen, maar ook deze is het niet. Waar dan wel? De grote vraag is: is er een aansluiting met een andere bekende foto. Ik heb mijn hoop gevestigd op de wat Rotterdam betreft primus inter pares, Hans Klaassen, maar dit fenomeen heeft geen internet. Heeft het oude Rotterdam minutieus op een harde scherm tussen zijn oren staan. Bij gelegenheid zal ik hem dit plaatje voorleggen. En ik weet nu zijn antwoord al. Weet je het niet, joh? dat is .....
Arnold Tak

Rotterdam ... ?

Martin en Harm,
ik vind de zoektocht te leuk om me er niet in te mengen.
Martin, allereerst mijn complimenten dat je met het Boschje kwam, want dat zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn. Alhoewel Berssenbrugge daar woonde, het was ook gewoon maar een volksbuurtje. En dan Harm, ook knap dat je met de Goudsesingel kwam. Ik heb me natuurlijk over deze suggestie gebogen, maar ook deze is het niet. Waar dan wel? De grote vraag is: is er een aansluiting met een andere bekende foto? Ik heb mijn hoop gevestigd op de wat Rotterdam betreft primus inter pares, Hans Klaassen, maar dit fenomeen heeft geen internet. Heeft het oude Rotterdam minutieus op een harde scherm tussen zijn oren staan. Bij gelegenheid zal ik hem dit plaatje voorleggen. En ik weet nu zijn antwoord al. Weet je het niet, joh? dat is .....
harm kramer
Senior Zoeker

Bericht door harm kramer »

Schiedam wordt een moeilijke zaak, de stationsstraat waar ook van deze trappen waren klopt niet.
een andere optie waren de huizen onder aan de rotterdamsedijk voor 1930 zowel aan de zijde van de glasfabriek vanaf proeflokaal het sterretje als aan de gedempte broersvest kant. ik heb nog geen bewijs foto kunnen vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Stads- en Dorpsgezichten”