3428g baksteengebouw in Jugendstilstijl huisnr. 267

Plaats reactie
Arnold Tak

3428g baksteengebouw in Jugendstilstijl huisnr. 267

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
3428g.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Geïntegreerde rolluiken. Vlaams metselverband. Vier voordeuren en twee huisnummers (links onleesbaar). Onderkelderd. In het huis links draairamen. Zonderling opgehangen straatlantaarn.
Waarschijnlijk niet in Nederland. Mogelijk een dubbelhuis in een Belgische kustplaats?
Ingrid
Senior Zoeker

muurlantaarn

Bericht door Ingrid »

Deze 'hoge' bevestiging van dit soort muurlantaarn is (nog) niet te vinden in het kenniscentrum. De daar gesignaleerde lantaarns hebben alle een bevestiging aan de onderzijde. Maar we zagen recent wel een vergelijkbare hoge aanhechting op het ZP van het Binnengasthuis te Amsterdam. http://www.zoekplaatjes.nl/1600/pics/1649L.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Ingrid, die hoge aanhechting bij het Binnengasthuis zie ik niet. Wel de normale ondersteuning aan de onderzijde (bij de ingang).
Wel ken een zeer goed gelijkende 'zwevende' muurlantaarn (rond 1900) in Delft op de hoek van de Jacob Gerritstraat en de Oude Langendijk. De foto staat in 'Delft rond de eeuwwisseling '(uitg. Elmar n.v. Delft), pag. 72. Niet in de beeldbank van Delft, maar dezelfde foto is wel wat vaag en klein te zien op http://www.picturesfrom.nl/card.php?id=140595.
In Delft is het zp niet, maar blijkbaar kwam deze constructie wél voor in Nederland.
Ingrid
Senior Zoeker

Bericht door Ingrid »

Met 'hoge' bevestiging bedoel ik dat de draagarm waarmee de lantaarn aan de muur is bevestigd (de lichte horizontale lijn met boog eronder, boven de ingang) in de rand van lantaarn en 'hoed' lijkt uit te komen. De verticale streep die men onder de Binnengasthuislantaarn ziet, is m.i. een muuranker. De Delftse lantaarn lijkt vanaf de begane grond te worden ondersteund, Martin; dat is toch wel erg afwijkend van de horizontale ongelijkbenige driehoek op Arnolds zoekplaatje.
Bijlagen
Binnengasthuis, lantaarn (2).jpg
Binnengasthuis, lantaarn (2).jpg (8.79 KiB) 1108 keer bekeken
Muurlantaarn.jpg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Ingrid, wat betreft Binnengasthuis heb je helemaal gelijk. Zelfde constructie als op zp. Ik heb het verkeerd gezien.
Ik heb de Delftse foto in het boekje nog eens goed bekeken en ook hier hangt de lantaarn met aanhechting op de rand van de kap. Er is geen 'onder'steuning. De tot in de grond lopende pijp is voor de gastoevoer. Dus ook hier dezelfde constructie als op zp.
De enige conclusie is dat zulke lantaarns in 1900 in NL wel voorkwamen.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Abdijstraat 257-259, Antwerpen (Kiel)

Bericht door Peter Smaardijk »

Arnold Tak

Antwerpen (Kiel). Abdijstraat 257-259

Bericht door Arnold Tak »

Peter, je komt weer met een opmerkelijke bewijsopname. Staat het pand op het zoekplaatjes "solitair", de bewijsopname laat het zien als een pand in een gevelrij temidden van andere panden. Des te verrassend is je oplossing. Martin zat dus in den beginne al goed met zijn Vlaams metselverband en zijn idee dat de opname weleens niet in Nederland zou kunnen zijn genomen. Heel graag dank ik Ingrid voor haar meezoeken en meedenken. Iedereen ... hartelijk dank, mede namens mijn gast.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”