3446g stadsvijver SvW

Plaats reactie
Arnold Tak

3446g stadsvijver SvW

Bericht door Arnold Tak »

andere foto's waren Zutphen
Bijlagen
stadsvijver3446g.jpg
Swier
Zoeker

Stempel

Bericht door Swier »

Onderaan aan de linkerkant van het midden staat een rechthoekig stempel met letters. Rechts daarvan een ruitvormig stempel (over de bladeren van de boom).
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Dit is niet in Nederland.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Zou het mogelijk zijn om de tekst en de wybert (met misschien de uitgeversnaam?) uit te vergroten?

Ik heb hier een sterk Duits gevoel bij. Het linkerpand heeft een architectuur die nogal vaak bij Duitse kazernes en dergelijke voorkomt. Maar in steden waar ik dit zou verwachten (Berlijn, Hamburg, Dusseldorp, ...) heb ik dit niet kunnen vinden...
Arnold Tak

bericht aan Sander

Sander, mail je me even een scherpe detailscan? Dan zal ik hem natuurlijk sofort plaatsen.
wijngaarden
Senior Zoeker

komt sofort arnold

Bericht door wijngaarden »

:cool:
Arnold Tak schreef:Sander, mail je me even een scherpe detailscan? Dan zal ik hem natuurlijk sofort plaatsen.
Rick Bos
Zoeker

Letlands Universitet

Bericht door Rick Bos »

Op de foto staat rechts onderin een woord waarvan de letters gatskol leesbaar zijn. Het zou weleens om het woord legatskole kunnen gaan. Vrij vertaald een school waar je een legaat voor nodig hebt oftewel een studiebeurs. Met de steekwoorden universiteit en rivier is in Google afbeeldingen het gebouw te vinden. Het gebouw blijkt in Riga te staan en betreft de universiteit van Letland.
Google Maps:
http://goo.gl/maps/Wr77B

Groet,

Rick Bos
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Beroepshalve ben ik vaak in de prachtige stad Riga geweest (*** vaut le voyage) en het klopt!
Hierbij het gezicht op de universiteit vanaf de prachtige opera van Riga, waar ik 11x van een opera heb mogen genieten.
En toch zou ik dit niet gevonden hebben. Knap werk!
Zie http://goo.gl/maps/siLCj.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Echt heel goed gevonden!

Het gebouw was, voordat het het hoofdgebouw van de universiteit werd, het gebouw van de polytechnische hogeschool van Riga. De architect was de Baltische Duitser Gustav Hilbig (Gustavs Hilbigs in Letse spelling). Mijn Duitse gevoel was in zoverre juist dat in de Baltische staten voor 1918 de Duitse landadel de dienst uitmaakte, en dat er ook veel "Duitsachtig" gebouwd werd. Ik had alleen even verder moeten kijken dan de Oder-Neisse grens :)

Zie http://lv.wikipedia.org/wiki/R%C4%ABgas_Politehnisk%C4%81_augstskola voor een foto kort na de oplevering van het gebouw en http://www.lu.lv/eng/general/history/architecture/ voor wat meer achtergrondinformatie. Op een torentje staat zelfs een Duitse inscriptie "Das Wort Gottes bleibt ewig". Reken maar dat de voertaal er Duits was!
Arnold Tak

Letland, Riga

de oplossing van dit plaatje maakt nog heel wat los. Knap werk van Rick weer, die trouwens deze maand zeer productief bezig was. Rick, ontzettend bedankt! Martin komt met een persoonlijke ontboezeming en ook Peter heeft zich nog wat verder georiënteerd op de plek. Peter zijn gevoel liet hem niet in de steek. Beiden richten een welverdiend compliment richting Rick. Sander kan weer een van zijn zoekplaatjes van zijn lijst "onopgelost" schrappen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”