3503 patisserie confiserie Maison D'HONDT-VERGAUWE

Plaats reactie
Arnold Tak

3503 patisserie confiserie Maison D'HONDT-VERGAUWE

Bericht door Arnold Tak »

successeur C. BERNAERT-VANOPPEN
AU GATEAU ROYAL
in de ruit weerspiegelt zich een tegenoverliggende winkel met op de ruit GRANDE POISONNERIE
huisnummerbordje onleesbaar, maar in het bovenlicht (wellicht) 86
de vorige eigenaar is al bezig geweest, gezien de aantekeningen op de achterzijde
Bijlagen
3503.jpg
3503a.jpeg
3503b.jpeg
3503c.jpeg
3503d.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Blankenberge?

Bericht door Peter Smaardijk »

Gevonden: Leonie Vergauwe, geboren 11 augustus 1876, getrouwd met een Edmond d'Hondt. Allebei gestorven in Blankenberge. Je weet maar nooit...
http://records.ancestry.com/Leonie_Vergauwe_records.ashx?pid=175946458&te=2

De visboer heet overigens volgens mij Heyneman. Ik vind een vishandelaar Charles Heyneman op http://www.blankenberge-online.be/benne/benne_00005.html.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Getrouwd in 1904 te Leuven: Cesar Bernaert, kok te Blankenberge, en Maria Vanoppen, zonder beroep, Lepelstraat 1 (in Leuven neem ik aan) (ftp://digital.amsab.be/pubs_serials/De_Volkswil_1893-1951/volkswil_1904_pdf/volkswil_1904-11-19.pdf).

Blankenberge wordt nu wel waarschijnlijk...

Edit: nog wat gegevens over Bernaert en Vanoppen (blijkbaar ook gespeld Van Oppen): http://www.genealogieonline.nl/stamboom-vercauteren-verhaeghen/I23.php en http://www.genealogieonline.nl/stamboom-vercauteren-verhaeghen/I92.php.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

De stadsarchivaris van Blankenberge, die ik gevraagd heb naar de locatie van deze banketbakkerij, schrijft mij dit:

Volgens de gegevens die we in het stadsarchief en in het heemkundig centrum De Benne terugvonden, was de “Au gâteau royal” gelegen in de Weststraat nr. 62 te Blankenberge.

Ik kan het zoekplaatje niet identificeren met het huidige pand op dat adres. Ook lijkt mij er een ander nummer te staan in dat bovenlicht... Natuurlijk kan het pand dat er nu staat (iets) jonger zijn dan het zoekplaatje. Ook een omnummering is altijd mogelijk.

Wordt wellicht vervolgd.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

De visboer in de reflectie is Vve (veuve, ofwel weduwe) Heyneman, tel. 15. Nou vind ik een vishandel Vve Heyneman aan de Bakkersstraat 34[SUP]2[/SUP], wel met een verkeerd telefoonnummer (nr. 34), hier: https://hetarchief.be/en/pid/zw18k76041

Oude foto's van de Bakkersstraat laten zien dat die straat niet voor niets zo heette: het was er vergeven van de (banket)bakkers. Dit zou dan zomaar nr. 35 kunnen zijn. De huidige pui komt niet overeen, maar er is in heel Blankenberge bijna geen enkele pui te vinden die na een eeuw nog hetzelfde is...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Ik denk dat ik goed zit. Zie https://west-vlaanderen.mediahaven.com/ ... d6bbc0&c=4 en let op de lichte pui links in de straat onder het bord "Confiserie Le Délice" (dat volgens mij op een pand links ervan zit). Erachter (erboven) is een uithangbord "patisserie". Daar is het. Let op de aanhechtingen van de zonnewering aan weerszijden van de ingang en rechts van de etalage en de langer doorlopende bedienstang van diezelfde zonnewering (de meest linkse). De diverse hoogtes zijn precies goed.

Bijgevoegd een plaatje. De onderste vier lijnen naar de elementen in de deurpost lopen van de rechter deurpost op de bewijsfoto naar de linker deurpost op het zoekplaatje, waarbij ik er van uitga dat de rechter deurpost identiek is.
De bijlage Bakkersstraat.jpg is niet meer beschikbaar
Ik geef toe, het is weinig bewijs, maar toch wel voldoende om de gevolgtrekking te maken dat dit Bakkersstraat 35 in Blankenberge is.
Bijlagen
Bakkersstraat.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Ik heb nog eens goed geteld, en ik denk dat het nr. 33 is.

Hoekpand met Manitobaplein/Langestraat (Delhaize op bewijsfoto): Tegenwoordig deel uitmakend van Langestraat 21
Daarnaast nr. 39 (Patisserie Bruxelloise op bewijsfoto). Tegenwoordig 't Sand. Twee ramen breed.
Daarnaast nr. 37 (Met windmolen als uithangbord op bewijsfoto). Tegenwoordig Coiffure Selection. Drie ramen breed.
Daarnaast nr. 35 (Confiserie Le Délice op bewijsfoto). Tegenwoordig zwarte winkelpui. Twee ramen breed.
Daarnaast nr. 33 (Patisserie op bewijsfoto). Dat zou 'm dan moeten zijn. Twee ramen breed.
Daarnaast hoekpand met Nieuwstraat, nr. 31. Huis met balkons op 1e en 2e verdieping op de bewijsfoto.

Merk op dat 35 en 33 eigenlijk één (dubbel)pand zijn, waarvan op 33 de ramen op de 2e verdieping naar beneden zijn doorgetrokken. Nr. 35 laat op die hoogte de oorspronkelijke situatie zien.

De overzijde (grande poissonnerie veuve Heyneman) zat dus op nr. 34[SUP]2[/SUP]. Waarom dat tweetje verhoogd wordt in die advertentie weet ik ook niet, maar het zou logisch zijn dat 34 verdeeld is in een aantal ondernummers (in ieder geval voor de neringdoenden op de begane grond). Die nummering is tegenwoordig anders, nl. zonder ondernummers. De vishandel zou dus ongeveer op huidig nr. 30 of 32 geweest moeten zijn. Daar staat nu allerlei moderns, dus dat hier ook iets met de nummering gebeurd is lijkt mij verre van onmogelijk.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Nog een bijkomende aanwijzing: op nr. 31 (hoek Bakkers- en Nieuwstraat) was jarenlang de apotheek van O. Vogels gevestigd. Op de bewijsfoto is inderdaad een uithangbord te zien "apotheek - pharmacie". En volgens mij begint het opschrift op de winkelruit rechts inderdaad met de letters "PH".

Het zijn allemaal kleine aanwijzingen die echter allemaal dezelfde kant op wijzen. Ik twijfel niet meer.
Arnold Tak

Blankenberge, Bakkersstraat 33

Bericht door Arnold Tak »

Peter, ik heb je exercitie van de afgelopen dagen op de voet gevolgd, ben zelf ook met Google Maps aan het speuren geweest. Het was inderdaad een zware bevalling. Opmerkelijk dat je oplossing niet valt te staven met gedrukte informatie uit een adres- of telefoonboek of iets dergelijks, zoals een advertentie in een blad. Je op de voet volgend kom ik met jou tot de conclusie, dat je de juiste plek hebt gevonden. Ik zag jou ook worstelen om het ultieme bewijs boven water te krijgen. Des te groter is dan de voldoening als de twijfel langzaam oplost "in thin air". Graag complimenteer ik je met en dank je voor je oplossing. Waar volharding al niet toe leidt. In ieder geval tot resultaat en voldoening.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”