3588g links kanaal, dijk, sloot, woningen en bedrijven HJR

Plaats reactie
Arnold Tak

3588g links kanaal, dijk, sloot, woningen en bedrijven HJR

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op de achterzijde BRIEFKAART
Bijlagen
3588g.jpeg
3588ga.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Gezien de kleding schat ik de opname op rond 1910. Het is m.i. een breed gegraven kanaal dat naar het oosten loopt, en dus geen gekanaliseerde rivier. Opvallend is het volledig ontbreken van bomen.
Ik kan het faliekant mis hebben, maar heb het idee dat dit het Nieuwe Kanaal in Leeuwarden is, gezien ter hoogte van de 2e Kanaalbrug, aan het eind van de Emmakade-Zuid. Op de plaats van de bedrijven rechts zou nu de grote fabriek Friesland Campina (v/h Friesland Foods, v/h Coöperatieve Condensfabriek Friesland) staan. Het Nieuwe Kanaal werd in 1895 opengesteld.
Norman
Senior Zoeker

Bericht door Norman »

Ik herken het niet als zodanig Martin. richting Alkmaar, Zaanstreek?
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Tot nog toe kan ik me geen reden voor de dijk waar het bankje staat, voor stellen.
Immers, zowel links als rechts ervan staat het water tentijde van de opname, even hoog.
Wellicht toevallig.
Of is er sprake van grote nivo verschillen links zoals bij getijde water of regenwaterafvoer.

Rechts is de waterstand in ieder geval normaal.
De diversiteit van bruggen aan de rechterzijde is opvallend omdat daar toch geen reden voor lijkt te zijn: ze kunnen allemaal open.
Verder valt me de afwezigheid van electrische aansluitingen op, er is alleen een vrij kleine telefoon of telegraafpaal zichtbaar.

Een scan in een hogere resolutie, maakt in dit geval beslist meer details zichtbaar bij uitvergroten.
Arnold Tak

Nauernasevaart bij Krommenie

Bericht door Arnold Tak »

Peter, je hebt je vinger weer precies op de juiste plek weten te leggen. En ... met een overtuigende bewijsopname. Bijzonder knap weer van je. Martin, Norman en Paul dank ik graag voor hun medewerking en Peter breng ik graag de dank over van mijn gast.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Peter, heel mooi gevonden. Eerder had ik ook de Nauernasche Vaart bij Krommenie bekeken, maar afgewezen omdat deze bijna Z-N loopt.
Het heeft lang geduurd voordat ik ervan overtuigd was dat de oplossing juist is. Grootste probleem was de zonstand. De vaart loopt van NNW naar ZZO. Dan staat de zon in het WZW en is de foto naar het ZO genomen. Dit had ik onterecht niet voor mogelijk gehouden; ik heb me verkeken op de richting van de schaduw die op het talud valt. De foto moet in de late namiddag zijn genomen.
Kijk eens op http://zaanstad.pictura-dp.nl/afbeeldin ... 42cdb20023 (luchtfoto van 1924, 100% inzoomen). Het ZP foto is dan genomen op de Noordervaartdijk ter hoogte van de tegenwoordige Kruisstraat (destijds Kruispad) vanaf het gebouw dat dwars op de vaart als een dam over de parallelsloot was gebouwd. Naar de voorgrond toe zien we dan de eerste brug met overpad en steiger en de tweede brug met de pijlers.
Op het ZP zien we dus verderop de Nederlandsche Linoleumfabriek, in 1968 onderdeel van Forbo geworden. Vanaf 1922 in fasen verplaatst naar Assendelft n en in de jaren 1980 gesloopt. Op de achtergrond zien we de Veerbrug in de weg tussen Wormerveer en Krommenie.
De huizen aan de oostzijde (overkant) komen op de topokaart van 1911 nog niet voor en kan ik ook op ander materiaal van voor 1950 niet vinden.
Vanaf dezelfde positie ziet het er tegenwoordig zó uit: http://goo.gl/maps/6W4ae.
Uit vergelijking met kaart- en fotomateriaal blijkt dat het zp na 1910 is genomen. Zie bijv. http://zaanstad.pictura-dp.nl/collectie ... sche+vaart (plattegrond van 1910).
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Gefeliciteerd Peter!
Met werkelijk ook een prachtige bewijsopname.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Holland”