belijnde ongelopen prentbriefkaart met gedeelde achterzijde
de kaart is Duits en uitgegeven door: Verlag v. Fr. Szesztokat, Köln a. Rh.
gezien de naam van het schip ... is er enige kans dat het schip in Nederland heeft gevaren?
alle informatie is welkom
3755 stoomraderboot oftewel Salondampfer Kinderdijk
-
-
- Senior Zoeker
kinderdijk
stoomraderboot-salon dampher Kinderdijk. er is in het stads archief van Rotterdam een afbeelding van deze raderboot onder nummer pbk 1993-199 .
het schip Kinderdijk aan de Prins Hedrikkade in de Koningshaven.
het schip Kinderdijk aan de Prins Hedrikkade in de Koningshaven.
-
- Zoeker
http://www.portofrotterdam.com/nl/actue ... 0-2011.pdf
Op blz 4 rechtsonderaan staat:
Smit Internationale – het bedrijf waar Piet Sinke de kneepjes van het bergers- en
slepersvak leerde – is al bijna 170 jaar oud. Het werd in 1842 opgericht door de
60-jarige Fop Smit. Hij begon met één schip: raderstoomboot Kinderdijk van
140pk. Bij zijn dood in 1866 had het bedrijf al een vloot van zes slepers. In 1923
fuseerde Smit – na een hevige concurrentiestrijd – met de Internationale Sleepdienst.
Door de gecombineerde kracht van beide ondernemingen kon het nieuwe
bedrijf zijn werkgebied uitbreiden tot alle wereldhavens. In 2010 fuseerde Smit
opnieuw, nu met Boskalis, een andere maritieme dienstverlener van wereldfaam.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:1 ... eg21:a0050
Op blz 4 rechtsonderaan staat:
Smit Internationale – het bedrijf waar Piet Sinke de kneepjes van het bergers- en
slepersvak leerde – is al bijna 170 jaar oud. Het werd in 1842 opgericht door de
60-jarige Fop Smit. Hij begon met één schip: raderstoomboot Kinderdijk van
140pk. Bij zijn dood in 1866 had het bedrijf al een vloot van zes slepers. In 1923
fuseerde Smit – na een hevige concurrentiestrijd – met de Internationale Sleepdienst.
Door de gecombineerde kracht van beide ondernemingen kon het nieuwe
bedrijf zijn werkgebied uitbreiden tot alle wereldhavens. In 2010 fuseerde Smit
opnieuw, nu met Boskalis, een andere maritieme dienstverlener van wereldfaam.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:1 ... eg21:a0050
-
nog even verder gezocht
http://www.binnenvaart.eu/passagierssch ... rdijk.html
nu ik via de oplossing van de stoomraderboot CHRIEMHILDE de site binnenvaart.eu heb ontdekt, heb ik bovenstaande informatie over de KINDERDIJK gevonden
hebben we het over hetzelfde schip?
nu ik via de oplossing van de stoomraderboot CHRIEMHILDE de site binnenvaart.eu heb ontdekt, heb ik bovenstaande informatie over de KINDERDIJK gevonden
hebben we het over hetzelfde schip?
-
- Senior Zoeker
ik denk dat dit wel het zelfde schip is, bij scheepsgegevens van de binnenvaart staat dat de èèrste eigenaar de Nederlandse Stoomboot Rederij NV in Rotterdam was. Deze rederij had zijn kantoor aan de Prins Hendrikkade 54 hoek Feijenoordstraat, daar tegenover in de Koningshaven was de aanlegsteiger van de rederij ,op de foto uit het gemeente archief uit 1917 ligt de salon raderboot Kinderdijk aan deze aanlegplaats. Uit de gegevens over de ontploffing 1921 /ombouw sleepvrachtschip 1924 /en ombouw tot motorvrachtschip 1964 , foto archief Teun de Wit ,zou je kunnen opmaken dat hier over de zelfde boot gaat.
-
- Senior Zoeker
even verder gezocht
in de periodiek van de stichting Vier Heerlijkheden nr 4-1 staat beschreven dat de Nederlandsche Stoomboot Reederij NSR in 1901 een geregelde dienst had Rotterdam--Mannheim vice versa en op deze dienst 8 salon/vrachtboten had varen, de Rotterdam /Emma /Hollandia / "Kinderdijk "/Willem 3 /Siegfried /Willem 1 en de Chriemhilde.
-
Nederlandsche Stoomboot Reederij
mijn nieuwsgierigheid is nu wel voldoende bevredigd. Harm, bedankt voor je informatie. Toevallig van de week nog een fotokaart aangeschaft, nu met de Hollandia erop. Wonderlijk dat ik een tijdsbestek van een paar weken drie (van de acht) salon-/vrachtboten van dezelfde rederij te pakken heb weten te krijgen. Ja, dat komt dan allemaal zo maar ineens voorbij varen.
De Kinderdijk die Elisa vond bij Fop Smit moet een ouder schip zijn geweest met dezelfde naam. Elisa dank ik heel graag voor haar bijdrage.
De Kinderdijk die Elisa vond bij Fop Smit moet een ouder schip zijn geweest met dezelfde naam. Elisa dank ik heel graag voor haar bijdrage.