3941 Rotterdam English Camp Lekhaven Foto Eduard

Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Ik denk dat Peter Smaardijk met zijn plaatsbepaling niet goed zit.
De foto’s dateren van1919 of later en hebben niets met WO II te maken.
De foto British Stationary Hospital #3 is samen met andere foto’s ervan te vinden op http://www.happy-valley.org.uk/history/ ... rrison.htm, maar dit had Peter ook al gevonden.
Zie ook: http://www.ebay.ie/itm/4-POSTCARDS-WW1- ... 2c8548cdf2
Het hospitaal stond op de plek waar in 1930 het klooster Regina Pacis kwam, dat in 1943 werd gebombardeerd. Inderdaad is de foto genomen vanaf een dak aan de Schiedamseweg.
We zien in de verte inderdaad de toren van de grote kerk van Overschie. Dichterbij zien we de achterkant van het huizenblok met even nummers aan de Mathenesserstraat tussen de Willem Beukelszstraat (rechts buiten beeld) en de Dirk Danestraat (links). Dit blok is volgens de pandkaarten gesticht in 1924 en gesloopt in 1989. Een indruk ervan geeft http://www.vanamen.net/rotterdam_foto/M ... %20IN.html. De Mathenesserweg was er nog niet; die kwam pas enkele jaren later. De wijk Spangen was in aanbouw.
Links van het blok, waar de twee bomen staan zou nog een huizenblok op de hoek komen, dat te zien is op laatstgenoemde link. Dit blok dateert van 1926-1927.
Het blok met de witte zijmuur is Dirk Danestraat 4-6, gesticht in 1926.
Waar links de Mathenesserweg en de Schiedamseweg bijeenkomen ligt het Marconiplein.
We kunnen deze foto dus dateren op ca 1926.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik heb helemaal nergens beweerd dat dit WO 2 is. Het is 1919 of 1920. Over de locatie kun je twisten, maar ik denk dat ik met die van mij toch redelijk goed zit...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

V.w.b. Betje Wolffstraat: volgens de pandkaarten zijn de nrs. 64 en lager van 1918, en 158 (let op de grote nummerverspringing) en hoger van 1922. Klopt perfect met wat we zien. Vergelijk ook de grote en kleine ramen/raamopeningen in de achtergevels (het patroon ervan), en ik weet bijna 100% zeker dat het daar is.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Sorry, Peter, ik heb niet beweerd of gesuggereerd dat jij beweerd zou hebben dat dit WO II zou zijn. Alleen heb ik alle eventuele samenhang met WOII willen uitsluiten.
De Mathenesserweg bestond in 1926 nog niet. De foto is absoluut zeker genomen vanaf de Schiedamseweg met het middenpad en gekrulde bovenleidingspalen en bomen erop.
Een poort als rechtsonder zien we ook op het fotootje rechtsboven van de kaart met 4 foto’s. Hierop zien we niet de romneyloodsjes. Op de achtergrond van dit fotootje zien we de gasfabriek aan de Keilehaven/Galileïstraat, gebouwd in 1911 met de hangbaan en de schoorsteen. Zie ook GAR foto XV 90.01-1. Volgens GAR werd de hangbaan tussen 1923 en 1927 gebouwd.
Er zijn nu 3 foto’s met een poort van het hospitaalterrein, die volgens mij drie verschillende ingangen zijn. Let op de plaats van de bovenleidingspalen.
De Betje Wolffstraat ligt volgens mij te ver weg. Als het appartementengebouw de achterkant van de even zijde van de BWstraat zou zijn, dan zou het bouwwerk met de witte zijgevel aan de Van Lennepstraat staan. Op de open plek met de twee kale bomen stond zou dan ten minste van 1910 tot 1985 de NH kapel Spangen staan; zie GAR beeldbank PBK 1993-483 en PBK 2005-340.Die zien we hier niet.
De Mathenesserdijk laag was in 1922 al bebouwd. Zie GAR IX 167.02, welke foto – preciezer – van 1922 dateert (oplevering van het hoekpand in 1922).
Helaas kan ik geen bewijsafbeeldingen van de achterkant van de gesloopte zuidzijde van de Mathenesserstraat vinden.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

OK, Martin, en ik denk dat je de locatie ook helemaal goed hebt (Schiedamseweg, ongeveer t.h.v. het Willem Beukelszplein), alleen verschillen we van mening over wat we op de achtergrond zien. Ik had al gezegd dat ondanks de bewering bij twee foto's in de beeldbank van het GAR dat de Spangense kapel er al in 1910 was, deze kapel pas uit 1922 stamt (inwijding 30-12-1922, zie http://rjb.x-cago.com/GARJB/1923/12/19231231/GARJB-19231231-0013/story.pdf). Dat het zoekplaatje uit 1919-1920 stamt, baseer ik op de advertenties die ik heb gevonden (eentje had ik als link hier geplaatst) uit 1920 over een openbare verkoop van alles wat los en vast zit van het "Engelsche Kampement aan de Vierhavenstraat b/d Keilehaven en aan den Schiedamscheweg". Hierna bestond het dus niet meer.

Ik denk niet dat de Betje Wolffstraat te ver weg is, en heb gevonden dat de huizen die we aan de Van Lennepstraat zien er inderdaad ook al waren (vanaf 1919). De kapel dus niet.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker

Merk ook op dat de twee huizenblokken op de achtergrond geen rechte, maar een scherpe hoek met elkaar maken.

Aan de Mathenesserstraat stonden huizen met puntdaken, de nokken loodrecht op de straat (zie luchtfoto's op watwaswaar). Dat is niet wat ik hier zie.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Om wat meer te weten te komen over de achtergronden en de datering van het hospitaal heb ik in het GAR het dossier van de “Aankoop van barakken van het Engelse hospitaal aan de Schiedamseweg” doorgenomen. Hieruit blijkt:
- Er waren 14 gegolfd ijzeren barakken van verschillende afmetingen (zogenoemde nissenhutten, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Nissenhut).
- Een deel van de barakken (4 houten barakken en 2 nissenhutten) zijn in 1920 verkocht aan de GGD van R’dam voor f 13.000,--.
- Het oorspronkelijke doel van de verkoop was het verkrijgen van reserveruimte voor de verpleging van slechtoffers van besmettelijke ziekten bijv. vlektyfus. Dit doel bleek enkele maanden later niet meer nodig.
- Op 15-05-1920 schrijft de GGD-directeur aan de Wethouder voor de Levensmiddelenvoorziening en het Armwezen dat:
• het barakkenterrein gedeeltelijk bouwterrein moet worden;
• 2 officierenbarakken moeten worden verplaatst;
• hij adviseert de barakken voor afbraak te verkopen, omdat verplaatsing veel te duur is.
- Op 01-06-1920 betreurt de wethouder van financiën het dat de verwachting dat verplaatsing van de barakken geen grote bezwaren zou opleveren niet is verwezenlijkt.
- Op 20-09-1920 stellen B&W de Raad voor de (reeds aangekochte) barakken voor sloop te verkopen.
- Op 06-10-1920 wordt een barak door 3 gezinnen bewoond (gekraakt?). De gemeente heeft geen vervangende woonruimte.
In oktober 1920 staan de barakken er dus nog. Wanneer ze zijn afgebroken weten we niet, maar het moet uiterlijk 1928 zijn, toen het klooster Regina Pacis gebouwd ging worden. Zie Delfshaven in oude ansichten deel 2, afb.70.
De houten politiepost verscheen in 1914 en werd in 1929 verplaatst naar het Marconiplein, waar deze in 1967 is afgebrand.
Peter Smaardijk heeft gelijk met zijn constatering dat het woongebouw op de grote hospitaalfoto de achterzijde van de Betje Wolffstraat is. Dit blok is gebouwd in 1918, evenals het erachter staande blok op de hoek van de AD-straat. De hoek ernaast (BW-straat 158-178) dateert van 1922. Het pand aan de Van Lennepstraat met de lichte zijgevel is van 1919.
Potgieterstraat oneven dateert van 1920 en lijkt op de foto in aanbouw. Volgens het adresboek 1920 was de Potgieterstraat in aanbouw. In het adresboek 1919 werd de straat nog niet genoemd. In 1921 waren alleen de nummers 33-45 bewoond.
Het feit dat we op het hospitaal nog veel tenten zien zou erop wijzen dat het hospitaal nog operationeel was. In ieder geval meldt James Harrison dat hij in juni 1919 nog in het kamp werkte (ref. http://www.happy-valley.org.uk/history/ ... rrison.htm).
Op alle foto’s staan de bomen vol in het blad. Ze zullen gemaakt zijn in juni 1919.
Arnold Tak

Rotterdam, Vierhavensstraat en Schiedamseweg

Bericht door Arnold Tak »

omdat ik zoveel informatie van Peter en Martin mocht ontvangen, sluit ik mijn vraagstelling om nadere gegevens af en verhuis dit zp-tje naar 'opgelost'. Heel bijzonder dat Martin de afgelopen veiling op Ebay vond. Ik denk dat ik de kaarten van de koper heb overgenomen, weliswaar voor een honderdvoud van zijn aankoop. Maar ik ben er nog steeds bijzonder mee ingenomen, wat uiteraard ook geldt voor allel aanwijzingen en toelichtingen die ik mocht ontvangen. Dat maakt de kaarten echt nog veel waardevoller voor me. Misschien weer een aanleiding om er een stukje over te publiceren in het kwartaalblad van Ons Rotterdam, waar ik zo af en toe populair historische artikeltjes van mijn hand geplaatst zie worden. En dat allemaal dankzij jullie. Mannen, ik ben jullie bijzonder erkentelijk en dankbaar. Weer heel graag tot een volgend contact.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”