3950 Rotterdam, links kerktoren O.L. Vrouw van de Rozenkrans a.d. Provenierssingel

Plaats reactie
Arnold Tak

3950 Rotterdam, links kerktoren O.L. Vrouw van de Rozenkrans a.d. Provenierssingel

Bericht door Arnold Tak »

onbelijnde fotokaart van Foto C. Kramer van de Botersloot 12a in Rotterdam (stempeltje op achterzijde) tel. 15075
reclame voor Rinso van Lever's Zeepmij. N.V. uit Vlaardingen
het hoofdkantoor van Unilever was in Rotterdam gevestigd
het kerkgebouw aan de Provenierssingel is al in 1976 afgebroken
helemaal rechts nog iets dat op een kerktorentje lijkt
de opname is voor het bombardement genomen, want C. Kramer oefende zijn bedrijf voor de oorlog uit aan de Botersloot
wat is het gebouw in aanbouw en waar is de opname dan genomen?
Bijlagen
3950.jpeg
3950a.jpeg
3950b.jpeg
harm kramer
Senior Zoeker

zoekplaatje 3950 reclame auto

Bericht door harm kramer »

als de spits van de kerktoren achter de nieuwbouw ,van de kerk is van de vrouwen van de rozenkrans aan de Provenierssingel ,dan is de nieuwbouw aan de Stationssingel en staat de reclame auto
op het open terrein bij de Statenweg nabij de Statentunnel . de torenspits rechts achter de reclame auto zou dan van de kerk zijn aan de Nieuwe kerkstraat zijstraat van de Kruiskade.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Bericht door Martin Snuverink »

Volgens Wikipedia kwam Rinso in 1922 in Nederland op de plank en kwam het Unileverkantoor in 1930 naar Rotterdam. Ik schat deze foto van 1922 dateert bij de introductie van Rinso.
De toren met naaldspits is volgens mij niet van de Provenierskerk, die een hogere torenromp had en koekoeken in de spits. Het bouwproject lijkt me een utiliteitsgebouw worden.
Ik betwijfel zelfs dat dit in Rotterdam is.
Waarop is de overtuiging dat dit Rotterdam is gebaseerd, anders dan dat fotograaf Carel Kramer daar woonde en werkte?
harm kramer
Senior Zoeker

utiliteitsgebouw

martin, kan zeker gelijk hebben bij de opmerking dat het bouwproject waarschijnlijk een utiliteitsgebouw betreft .
ik denk dat het de bouw van het complex is van de Raad van Arbeid, Schepenstraat -Baljuwstraat-Walenburgerweg gezien vanaf de Schepenstraat.
de combinatie van lange torenspits en witte wijzerplaat ,wat maar weinig voorkomt bij kerken in nederland ,is goed te zien op foto`s Schepenstraat/Statensingel .op deze foto`s zijn de z.g.n koekoeks niet waarneembaar waarschijnlijk door de stand hoe de foto genomen is.
Arnold Tak

koekoek

ik heb een scherpe loep op de kerktoren gelegd en wat je met het blote oog niet kan zien, de toren heeft wel degelijk koekoeken. Ik heb de kelderramen van de Raad van Arbeid en het ernaast gelegen -tegenwoordige- Albeda College goed bekeken. Die lijken er wel op, maar op het zp-tje is de afstand tussen de kelderramen en de erboven gelegen ramen kleiner dan de twee eerder genoemde panden laten zien. We cirkelen dus wel rond de juiste kerk, maar vanuit welke hoek? Ik zou het op dit moment nog niet weten. Ik kan het rechter torentje nog niet thuisbrengen. Dacht even aan de Rotterdamse Diergaarde, maar dat is het absoluut niet. Van de toren van de kerk aan de Ammanstraat heb ik geen afbeelding in eigen verzameling.
Het kenteken van de auto is HZ-2163. Boven het laatste getal staat 30. Misschien geeft dit een indicatie van de leeftijd van het kenteken, de auto en bijgevolg de opname.
Martin Snuverink
Senior Zoeker

Schepenstraat, Raad van Arbeid in aanbouw, 1933

Bericht door Martin Snuverink »

Goed, aangenomen dat de toren wel van de Provenierskerk kan zijn of is en dat de foto is genomen vanaf het nog onbebouwde deel van de Schepenstraat bij de Baljuwstraat, heb ik gekeken naar de pandkaarten van die hoek.
Het pand in aanbouw is een hoekpand en moet dan op de Schepenstraat hoek Baljuwstraat zijn te vinden. Daar kwam in 28-07-1933 de Raad van Arbeid volgens de pandkaarten (Schenetsraat 101). Dit gebouw staat er nog, heeft verticale ramen in 3 bouwlagen en souterrainramen. Dit komt goed overeen met het zp, maar de bovenste etage moet nog komen.
Schepenstraat 103 enz. (appartementen) dateert eveneens van 28-071933, maar is op het zp nog niet te zien. Dan is het zp van 1933, wat met het automobiel goed kan kloppen.
Op de ander hoek met de Baljuwstraat staat een utiliteitsgebouw geadresseerd baljuwstraat 2 (nu Albeda College). Volgens de pandkaarten is dit ook gesticht 21-03-1933 als Katholieke Nijverheidsonderwijs St. Joseph (ambachtsschool), later Lagere Technische School.
De fot is dus genomen in het voorjaar van 1933.
Dit betekent dat de foto is genomen vanaf de plek waar nu de antroposofisch en organische gebouwde kerk De Christengemeenschap van architect H.W.M. Hupkes (Lumeystraat 33) uit 1966 staat.
De toren uiterst rechts is van de Nieuw Westerkerk op de Kruiskade hoek Crispijnlaan (gebombardeerd 1940).
Een leuke tekening van de voltooide Raad van Arbeid in 1941 geeft http://collecties.gemeentearchief.rotte ... a/645385/1
De oplossing is dus Schepenstraat 1933.
Arnold Tak

kerk Ammanstraat

op zoek naar wat anders kwam ik toch een afbeelding in mijn verzameling tegen van de toren van de kerk aan de Ammanstraat. Zo te zien waren er twee torens. Zien we een van deze deze toren rechts op het zp-tje?
Bijlagen
3950c.jpeg
harm kramer
Senior Zoeker

zoekplaatje 3950

in een eerder bericht melde ik ,dat de kerk rechts , de kerk was aan de nieuwe Kerkstraat . na bestudering van plattegronden van 1900 en 1940 ,zou ook de kerk in aanmerking kunnen komen die gestaan heeft crispijnlaan hoek kruiskade.t.o. de kruisstraat.
harm kramer
Senior Zoeker

zoekplaatje3950

zoeken in het foto archief van `ons rotterdam` kwam ik een foto en naam van de kerk tegen die ik in het vorige bericht bedoelde.
"de Westerkerk" ,de naam van de kerk in de Ammanstraat was de nieuwe westerkerk
Arnold Tak

Rotterdam, Statenweg

alles bij elkaar genomen lijkt het er alleszins op, dat Harm en Martin de juiste locatie hebben gevonden. Het verbaast mij dat er op het pand in aanbouw van de Raad van Arbeid schoorstenen zijn te zien die ik eerder op Rotterdamse scholen zag. Ik heb nog eens goed naar de rechter kerk gekeken en Harm zit volgens mij goed met zijn Westerkerk aan de Kruiskade. Omdat de foto op een afstand van de Raad van Arbeid is genomen, denk ik dat het voertuig op de Statenweg stond. Ik denk de mannen die hebben meegezocht en dit mogelijk maakten hartelijk voor hun bijdragen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”