1519 De jongens genieten algemeene belangstelling.
-
1519 De jongens genieten algemeene belangstelling.
niet gelopen PBK Uitg. Gebr. Spanjersberg, Rotterdam
de kaart ooit gekocht voor eigen verzameling in de hoop dat het daadwerkelijk ook Rotterdam is
de kaart echter nooit kunnen lokaliseren
ik vermoed een opname uit 1939, mobilisatietijd
de kaart blinkt jammergenoeg niet uit in scherpte
de kaart ooit gekocht voor eigen verzameling in de hoop dat het daadwerkelijk ook Rotterdam is
de kaart echter nooit kunnen lokaliseren
ik vermoed een opname uit 1939, mobilisatietijd
de kaart blinkt jammergenoeg niet uit in scherpte
- Bijlagen
-
- 1519.jpg (219.98 KiB) 3997 keer bekeken
-
- 1519a.jpg (183.04 KiB) 3896 keer bekeken
-
-
-
drie dames op voorgrond
de derde dame van rechts lijkt een traditionele dracht / klederdracht aan te hebben.
men loopt op een voorrangsweg (zie vierkante bordje op ronde bord rechts)
men loopt op een voorrangsweg (zie vierkante bordje op ronde bord rechts)
-
- Senior Zoeker
-
garage
Peter, ik heb deze kaart inmiddels in 2 uitvoeringen, allebei een uitgave van Importhuis Gebr. Spanjersberg, Rotterdam. De kaart die ik als laatste erbij kreeg, is scherper dan de eerste en die ik plaatste.
Zelf dacht ik ook dat de zichtbare letter een D was. Ik vermoedde dat er mogelijk verticaal FORD stond. Maar daar geeft de kaart absoluut geen aanleiding voor. Het is en blijft onleesbaar. Hetzelfde geldt voor het richtingbord. Er staat iets als ZEE... of ZAA... en dan 3,2 of iets dergelijks. De kaart begint nu toch wel erg uitdagend te worden om daar ooit nog een vinger achter te krijgen.
Als ik nog eens goed kijk, zie ik een troep Nederlandse soldaten die aan beide zijden goed in de gaten wordt gehouden door andere militairen. Sommigen soldaten hebben een baret op, anderen weer niet. Sommigen hebben een helm op hun rug, anderen weer niet. Drie paard-en-wagens rijden hen tegemoet, waarvan de achterste twee een soort tent op de wagen hebben.
Zelf dacht ik ook dat de zichtbare letter een D was. Ik vermoedde dat er mogelijk verticaal FORD stond. Maar daar geeft de kaart absoluut geen aanleiding voor. Het is en blijft onleesbaar. Hetzelfde geldt voor het richtingbord. Er staat iets als ZEE... of ZAA... en dan 3,2 of iets dergelijks. De kaart begint nu toch wel erg uitdagend te worden om daar ooit nog een vinger achter te krijgen.
Als ik nog eens goed kijk, zie ik een troep Nederlandse soldaten die aan beide zijden goed in de gaten wordt gehouden door andere militairen. Sommigen soldaten hebben een baret op, anderen weer niet. Sommigen hebben een helm op hun rug, anderen weer niet. Drie paard-en-wagens rijden hen tegemoet, waarvan de achterste twee een soort tent op de wagen hebben.
-
- Senior Zoeker
Interessant plaatje! Dat het een voorrangsweg betreft is ook te zien aan dat driekantige bord bij het zijstraatje. Verder zie ik, meen te zien, een tramspoor in het stukje straat tussen het front van de DKW en de man in uniform. Het betreft hier zo te zien een enkelspoor traject. Ook zie ik een mast midden in de straat en dat wil zeggen dat het een electrisch traject is. Dan gaan we al gauw denken aan de Blauwe tram en met de aanwijzing zee op het bord komen we ook al gauw uit bij een kustplaats.
-
- Senior Zoeker
Amsterdam of Rotterdam?
Voor Rotterdam pleit:
- De fotograaf
- De winkelhuizen links met twee vensterassen.
Voor Amsterdam pleit:
- Het stopbord (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... :1001140); Haagse klapborden hadden uitsluitend hoofdletters;
- de rok van de vrouw in klederdracht, die Volendams aandoet. (De muts niet!)
Als iemand aantoont dat deze stopborden ook in Rotterdam voorkwamen, komt Rotterdam weer uitdrukkelijk in beeld. Ik heb er geen voorbeelden van kunnen vinden.
Het verticale opschrift kan ook ILFORD zijn.
- De fotograaf
- De winkelhuizen links met twee vensterassen.
Voor Amsterdam pleit:
- Het stopbord (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... :1001140); Haagse klapborden hadden uitsluitend hoofdletters;
- de rok van de vrouw in klederdracht, die Volendams aandoet. (De muts niet!)
Als iemand aantoont dat deze stopborden ook in Rotterdam voorkwamen, komt Rotterdam weer uitdrukkelijk in beeld. Ik heb er geen voorbeelden van kunnen vinden.
Het verticale opschrift kan ook ILFORD zijn.
-
- Senior Zoeker
De naam op de wegwijzer bestaat uit ongeveer 8 letter-of getalplaatsen.
Beginnend met een z en eindigend op een s.
Dus niet ziekenhuis maar wel Zuidplas.
De garage is geen gewone garage maar geschikt voor hogere auto's, zoals bussen.
Een bus met een lichte horizontale belijning onder de passagiersramen, zoals die ter hoogte van de garage-ingang, ben ik niet tegen gekomen op deze site: http://www.rovm-digitaal.nl/voertuigfotos/bus/
De verticale tekst bij de garage lijkt op: Esso.
De handelsbenaming Esso voor benzine werd ingevoerd in de Benelux op 14-11-1938.
Behalve een garage dus tevens een benzinestation.
Op basis van de linker paal lijkt mij ook, dat er hier bovenleiding zoals voor een e-tram, aanwezig moet zijn.
In de rechter onderhoek van het zp, is een relatief opvallende bouwkundige constructie op grond niveau, waarneembaar.
Op deze constructie staan drie dames en twee heren, enigzins verhoogd naar de colonne te kijken. De constructie lijkt uit tegen elkaar geplaatste "betonnen" bogen, c.q. voorgevormde lateien te bestaan. Zoals bij een duiker of korte maar hoge brug, over een kanaal of gracht.
De plaats lijkt onlogisch maar toch doet me de aanwezigheid van het bord (achterzijde), vermoeden dat het een constructie in aanbouw is. Mogelijk dat er hier wijzigingen in de infrastructuur, gaande zijn.
Rechts van de colonne, vermoed ik de aanwezigheid van een gracht of kanaal.
De weg naar rechts dus eerst een brug, net buiten beeld.
Klapborden als verkeersbord -of teken, ben ik in het vooroorlogse Rotterdam nog niet eerder tegengekomen. Wellicht een logistiek militair hulpmiddel.
Indien in Rotterdam, dan lijkt me een locatie in de buurt van de Kleiweg/Straatweg het meest aannemelijk.
Beginnend met een z en eindigend op een s.
Dus niet ziekenhuis maar wel Zuidplas.
De garage is geen gewone garage maar geschikt voor hogere auto's, zoals bussen.
Een bus met een lichte horizontale belijning onder de passagiersramen, zoals die ter hoogte van de garage-ingang, ben ik niet tegen gekomen op deze site: http://www.rovm-digitaal.nl/voertuigfotos/bus/
De verticale tekst bij de garage lijkt op: Esso.
De handelsbenaming Esso voor benzine werd ingevoerd in de Benelux op 14-11-1938.
Behalve een garage dus tevens een benzinestation.
Op basis van de linker paal lijkt mij ook, dat er hier bovenleiding zoals voor een e-tram, aanwezig moet zijn.
In de rechter onderhoek van het zp, is een relatief opvallende bouwkundige constructie op grond niveau, waarneembaar.
Op deze constructie staan drie dames en twee heren, enigzins verhoogd naar de colonne te kijken. De constructie lijkt uit tegen elkaar geplaatste "betonnen" bogen, c.q. voorgevormde lateien te bestaan. Zoals bij een duiker of korte maar hoge brug, over een kanaal of gracht.
De plaats lijkt onlogisch maar toch doet me de aanwezigheid van het bord (achterzijde), vermoeden dat het een constructie in aanbouw is. Mogelijk dat er hier wijzigingen in de infrastructuur, gaande zijn.
Rechts van de colonne, vermoed ik de aanwezigheid van een gracht of kanaal.
De weg naar rechts dus eerst een brug, net buiten beeld.
Klapborden als verkeersbord -of teken, ben ik in het vooroorlogse Rotterdam nog niet eerder tegengekomen. Wellicht een logistiek militair hulpmiddel.
Indien in Rotterdam, dan lijkt me een locatie in de buurt van de Kleiweg/Straatweg het meest aannemelijk.