4050g hondenkar met nr. 2120 tussen aan weerszijden rails JB
-
- Berichten: 18678
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
4050g hondenkar met nr. 2120 tussen aan weerszijden rails JB
belijnde ongelopen fotokaart
langs het spoor masten met stroomdraden
of het smal- of breedspoor is, laat ik graag aan "de geleerden" over (ook "niet-geleerden" zijn natuurlijk van harte uitgenodigd te reageren)
langs het spoor masten met stroomdraden
of het smal- of breedspoor is, laat ik graag aan "de geleerden" over (ook "niet-geleerden" zijn natuurlijk van harte uitgenodigd te reageren)
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Ik zit aan de Amsterdamsevaart (Haarlem)/Haarlemmerstraatweg (Haarlemmerliede c.a.) te denken, vergelijk http://www.beeldbank.noord-hollandsarch ... 02949f0108 en http://www.beeldbank.noord-hollandsarch ... f972c530c0. Ik mis alleen de spoorlijn...
Edit: Maar die loopt wellicht bij die wijdbeense telegraafpalen links...
Edit: Maar die loopt wellicht bij die wijdbeense telegraafpalen links...
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Het huis links zou dan Huis de Britten of de Bretten moeten zijn. Of dat zo is weet ik niet, ik kan er geen afbeelding van vinden. Ik zie wel een dijk achterlangs lopen. Dat zou de Spaarnwouder Dijk moeten zijn.
Edit: Huis de Britten bestond toen al niet meer. Ik heb de topografische kaart verkeerd gelezen, er staat bij een huis (en dat zou dan dit huis moeten zijn) Pr. 't Huis de Britten. Het kleine poldertje dus dat in de driehoek Haarlemmertrekvaart - Spaarnwouder Dijk - Jan Louwen Braak lag.
Ondertussen vind ik het wel behoorlijk kansrijk...
Edit: Huis de Britten bestond toen al niet meer. Ik heb de topografische kaart verkeerd gelezen, er staat bij een huis (en dat zou dan dit huis moeten zijn) Pr. 't Huis de Britten. Het kleine poldertje dus dat in de driehoek Haarlemmertrekvaart - Spaarnwouder Dijk - Jan Louwen Braak lag.
Ondertussen vind ik het wel behoorlijk kansrijk...
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Ik vermoed dat het huis links Spaarnwouder Dijk 241 is. De foto's in de beeldbank van Amsterdam tonen een langer pand met vier schoorstenen, maar tonen ook dat het pand waarschijnlijk aan de oostzijde is verlengd. Dus een goede mogelijkheid.
Zie o.a. http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010009008316, http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010009008317, http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010009008322.
Zie o.a. http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010009008316, http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010009008317, http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010009008322.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
De foto is genomen vanaf de Haarlemmerweg 701 ter hoogte van de nog bestaande molen 1100 roe (volgens de archieffoto; volgens de Molendatabase 1200 roe). De braak zien we niet. Wel zien we de boerderij in het poldertje Huis de Britten. Even verder rechts op het zoekplaatje een door bomen omgeven boerenerf (‘Boerenlust’? in 1909 en 1929, topokaart), waar in 1950 niets meer van over was.
Links inderdaad het huis Spaarnwouderdijk 241. Van de spoorlijn zien we niets, omdat deze ‘pas’ in 1927 geëlektrificeerd werd.
De blauwe elektrische tram A’dam-Zandvoort van de ESM reed hier op smalspoor vanaf 1904, en tot ca. 1927 aan weerskanten van de Haarlemmerweg/Amsterdamseweg, daarna dubbelsporig aan de noordkant. Zie http://www.haarlemmermeerspoor.nl/aalsmeerhaarlem.htm, 8e afbeelding van onder.
Op http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1926-1930
is het tweede noordelijke spoor al klaar en is het oude spoor aan de zuidkant van de weg nog in gebruik voor de aanvoer van zand voor de verbreding van de Haarlemmerweg.
Verdere ondersteunende afbeeldingen:
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1900-1925
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1900-1925
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1926-1930
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1926-1930.
De foto moet zijn genomen tussen 1904 en 1926; nauwkeuriger kan ik het niet bepalen. ook de handenkar kan me hierbij niet helpen.
Links inderdaad het huis Spaarnwouderdijk 241. Van de spoorlijn zien we niets, omdat deze ‘pas’ in 1927 geëlektrificeerd werd.
De blauwe elektrische tram A’dam-Zandvoort van de ESM reed hier op smalspoor vanaf 1904, en tot ca. 1927 aan weerskanten van de Haarlemmerweg/Amsterdamseweg, daarna dubbelsporig aan de noordkant. Zie http://www.haarlemmermeerspoor.nl/aalsmeerhaarlem.htm, 8e afbeelding van onder.
Op http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1926-1930
is het tweede noordelijke spoor al klaar en is het oude spoor aan de zuidkant van de weg nog in gebruik voor de aanvoer van zand voor de verbreding van de Haarlemmerweg.
Verdere ondersteunende afbeeldingen:
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1900-1925
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1900-1925
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1926-1930
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... =1926-1930.
De foto moet zijn genomen tussen 1904 en 1926; nauwkeuriger kan ik het niet bepalen. ook de handenkar kan me hierbij niet helpen.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm
Dat is precies wat ik dacht, Martin. Ik was nog niet helemaal zeker van de verschillende data betreffende elektrificatie van de spoorlijn en wanneer de tramlijn veranderde van twee keer enkelspoor aan weerszijden naar dubbelspoor aan een zijde.
Nog een verduidelijking: de molen is zeker de 1100 Roe (molen is later verplaatst). De 1200 Roe staat dan (inderdaad) 100 roe terug en is hier dus niet te zien.
De 1100 roe is ook niet te zien, maar wel is duidelijk dat de weg hier net een klein stukje omhoog gaat. De weg gaan namelijk over de voorwaterloop heen (waardoorheen de molen op de boezem, nl. de trekvaart, uitslaat). Zie ook de topografische kaart (die van 1909 bijvoorbeeld). Ik voeg een stukje toe met de molennamen erbij gezet.
Nog een verduidelijking: de molen is zeker de 1100 Roe (molen is later verplaatst). De 1200 Roe staat dan (inderdaad) 100 roe terug en is hier dus niet te zien.
De 1100 roe is ook niet te zien, maar wel is duidelijk dat de weg hier net een klein stukje omhoog gaat. De weg gaan namelijk over de voorwaterloop heen (waardoorheen de molen op de boezem, nl. de trekvaart, uitslaat). Zie ook de topografische kaart (die van 1909 bijvoorbeeld). Ik voeg een stukje toe met de molennamen erbij gezet.
-
- Berichten: 18678
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
vraagje
telefoondradenpalen links kloppen als een bus, maar de draadgeleiders rechts voor de elektrische tram zijn een halve slag gedraaid.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm