4380 pand met dakkapel achter hekje op nr. 511 met bord BRANDMEESTER

Martin Snuverink
Senior Zoeker

Nu is het helemaal rond!

Bericht door Martin Snuverink »

Het is allemaal wat verwarrend, maar het klopt wel.
Op de foto die Arnold heeft ingebracht zien we op de voorgrond rechts het kantoorgebouw van de zoutziederij (Schaardijk 509). Daarachter zien we uiterst rechts de zijgevel van Schaardijk 511, met kap en 2 schoorstenen. Het derde huis is in de plaats van de bakkerij van Van der Sluijs gekomen (Schaardijk 513).
Van Schaardijk 511 is zowaar een volledig bestek te vinden, zie http://www.historischcentrumoverijssel. ... iview=inv2, stukken nummer 49.
Hieruit blijkt dat dit huis dateert van 1899 en een herenhuis wordt genoemd met buitenmuren van waalstenen. De afmetingen zijn 7,5m breed en 10,5m diep, corresponderend met het kaartbeeld van http://collecties.stadsarchief.rotterda ... /3277239/1.
De parterrevloer ligt 0,6m boven de kruin van de dijk. Het is een dijkhuis aan Schielands Hooge Zeedijk, gelegen aan het dijktalud met aan de achterzijde een balkon op de parterre. Er is een zijraam.
Het huis had een kelder die aan de achterzijde zich meer voordeed als een parterre.
Ook de pandkaarten van het GAR geven een aardige beschrijving: op de parterre 2, de verdieping 3 en de zolder 1 kamer plus zolder, voor Rotterdam dus inderdaad een groot huis.
In 1932 is er brand geweest en is er flink hersteld. Toen is waarschijnlijk ook de daklijst niet teruggekomen die ontbreekt op http://fotovanrotterdam.nl/fotoframe.php?foto=K0685.JPG.
Volgens het adresboek woonde hier in 1931 nog bedrijfsleider J.F. Brouwer en in 1934 wordt bedrijfsleider D. Dekkers genoemd. Uit de gezinskaarten blijkt dat werktuigkundig tekenaar Dirk Dekkers hier op of rond 3-9-1932 kwam wonen, dus waarschijnlijk na de brand. Hij is geboren 1901 in Capelle a/d IJssel en getrouwd te R’dam 1927 met Johanna de Haan (*1901).
In ieder geval corresponderen de beschrijvingen, en vooral de maten, volledig met wat we op het zoekplaatje en de foto van Arnold zien. Dus nu zijn alle puzzelstukjes op hun plaats gevallen.
Arnold Tak

Rotterdam (Kralingseveer), Schaardijk 511

Bericht door Arnold Tak »

we zijn eruit. Toch met het benodigde bewijsmateriaal. Heel graag breng ik mijn welgemeende dank over aan Erwin, die al direct de juiste lokatie vond en ook natuurlijk aan Martin, die zich weer heerlijk ingroef in dit plaatje. Eerlijk gezegd had ik toch wel enige twijfel of de juiste plek kon worden gevonden, waarbij alleen het huisnummer en brandmeester een aanknopingspunt vormden. Paul, jij natuurlijk ook bedankt voor het meezoeken.
Ik denk zelf dat ook voor 1950 de bewoner van destijds brandmeester was. Misschien was dit wel gewenst als leidinggevende bij het bedrijf waar men werkzaam was (maar dit is natuurlijk slechts een aanname), dit gezien de geschatte leeftijd van de kaart (ca. 1925).
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”