0015 mensen in landelijke omgeving met links bruggetje

Arnold Tak

0015 mensen in landelijke omgeving met links bruggetje

Bericht door Arnold Tak »

deze kaart is evenals 0016 qua lay-out aan de achterzijde identiek en ik vermoed dan ook dat hij bij dezelfde uitgever vandaan komt. De kaart is verzonden op 19-07-1910 vanuit Arnhem. Rechts liggen een grote hoeveelheid stenen en dakpannen naast wat op bekisting of een kuip lijkt, waar een trapje tegenaan staat. De mast behoort waarschijnlijk bij een schip, dat onder de wallekant ligt. Er is wel een meertouw te zien. Het water waarin het ligt, voert links onder een bruggetje. Zien we een schoorsteen achter de mast? Dat 'Nergenshuizen' is natuurlijk een grapje van de afzender.

Verder een opvallende mast met katrollen. Op de achtergrond een soort fabriek met schuin dak en schoorsteen.
Bijlagen
0015.jpg
0015.jpg (193.24 KiB) 899 keer bekeken
0015a.jpg
0015b.jpeg
Arnold Tak

Dick Zweers mailde

0015 moet een watermolen zijn die later is 'verstoomd'. Gezien de raamdetails van de woning denk ik België, niet ver van de grens en m.n. provincie Antwerpen.
Arnold Tak

mogelijk België

nu 0016 België blijkt te zijn, zou deze pbk ook weleens daar vandaan kunnen komen. Ze hebben namelijk allebei een identieke belijning op de achterzijde.
Arnold Tak

verrassing

en wat vind ik vandaag op een beurs? een kaart die aansluit op dit oude zoekplaatje! Het lijkt er dus op dat het in de buurt van een complex is waar bakstenen worden gemaakt of verhandeld. De stenen gaan volgens mij het schip in. Het is me nog steeds niet duidelijk waarvoor de houten kuip links dient. Het uit balkjes opgebouwde kistwerk roept nog meer vragen op. Zijn de openingen onderin bedoeld als stookplaats? De twee opnames lijken op hetzelfde moment te zijn gemaakt, zie de mast van het schip, de ladder en de opgetaste bakstenen. De zojuist geplaatste kaart is verzonden van 's-Gravenhage naar Scheveningen in 1911, maar ik denk niet dat dit gegeven kan bijdragen aan de oplossing.
Bijlagen
016a.jpg
016b.jpg
Paul
Senior Zoeker

Bericht door Paul »

Baggelturf of baggerturf: opgebaggerd veen dat geperst en gedroogd werd tot brandstofblokken.
Zie verder hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Turf_%28brandstof%29

Ik vermoed dat die kuipen daartoe gebruikt werden maar heb geen bewijs gevonden.
Wellicht is er een verband met vervoer naar turfmarkten, zoals die in 's-Gravenhage.
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

Wow! Kwam bij mij zelfs recentelijk niet tevoorschijn bij het zoeken met google images.
Eindelijk opgelost dan - na 8 jaar...

Het zal haast wel hier zijn dan:
http://www.street-view-maps.nl/51.08207 ... c6e91efcfb
Arnold Tak

België, Puurs, Klein-Mechelen

Erwin, je hebt het onmogelijke mogelijk gemaakt. Hoe je het hebt gevonden blijft nog (even) een raadsel, maar je hebt het wel 'geflikt'. Wat je naar deze plek bracht? Dit was één van de oudste onopgeloste zoekplaatjes. Zo zie je maar, uiteindelijk lukt het dan toch. Ja, JOU. Ontzettend hartelijk bedankt en natuurlijk een groot compliment.
jan lemmens
Senior Zoeker

Bericht door jan lemmens »

0016 had ik al opgelost, dus 0015 kende ik ook als afbeelding. Bij het zoeken naar Putte op Delcampe kwam ik een kaart tegen van Puers en toen was de link gelijk gelegd.
E. Petter
Senior Zoeker

Bericht door E. Petter »

De eer is uiteraard aan Jan Lemmens.

Ik verbaasde me er slechts over dat google images de kaart niet vindt, terwijl dezelfde afbeelding meerdere malen voorkomt op het net.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”